כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
ולא ידח ממנו נידח

צפו: 80 שנה אחרי גירוש היהודים הותקנה מזוזה במבנה

שמונים שנה אחרי מבצע ריינהרד לגירוש יהודי לובלין לגטאות, הותקנה מזוזה במשרד המפקד המשמש כיום כמרכז לדיאלוג יהודי פולני. מבצע ריינהרד היה שם הקוד למבצע השמדת היהודים בשטחי פולין הכבושה כחלק מה"פתרון הסופי" לחיסול יהודי פולין המצויים בגטאות

צפו: 80 שנה אחרי גירוש היהודים הותקנה מזוזה במבנה
מאיר בולקה בהתקנת המזוזה צילום: באדיבות המצלם

בשמחת תורה השנה הוקם בעיר לובלין "מרכז השל", המרכז לדיאלוג בין יהודים לקתולים על שמו של הרב אברהם יהושע השל ז"ל שהיה הוגה דעות, רב אורתודוקסי ופילוסוף. כחודשיים לאחר הקמת המכון, הספיק "מרכז השל" לציין את חג בחנוכה בהדלקת נרות במבנה המרכזי באוניברסיטה ובהמשך מתוכננים אירועים נוספים בעלי אופי יהודי, כדי לתרום לדיאלוג בין העמים שחיו זה לצד זה בפולין. 

משנודע למאיר בולקה מייסד ארגון J-nerations על הקמת המכון, החל דו שיח מעניין בין נשיא המכון האב פרופסור מירוסלב וורובל על אופי המרכז. האב וורובל הסביר לבולקה כי בכוונתו להקים במקום נקודת מפגש ליהודים ולפולנים כדי לדון יחד על נקודות מפגש משותפות. בתגובה, הציע בולקה לאב וורובל להתקין מזוזה במרכז כדי לסמל את הדיאלוג בין העמים ולמרבה ההפתעה, האב וורובל קיבל את ההצעה בשמחה ובימים האחרונים הותקנה המזוזה בכניסה למרכז.

תוך כדי המפגש, סיפר האב וורובל לבולקה כי למעשה "מרכז השל" נמצא בדיוק במקום משרדו של מפקד מבצע ריינהרד והשניים הסכימו כי אין יותר סימלי מלהתקין מזוזה בדיוק במקום ממנו נשלחו יהודים להשמדה.

מאיר בולקה אומר ל'בחדרי חרדים' שניות לפני התקנת המזוזה במעמד מרגש, אמרתי לאב וורובל כי מבחינתי אין מדובר בנקמה אלא בעשיית צדק וסגירת מעגל כדי להראות לעולם שצעדים גדולים של הידברות בין העמים יכולים להתחיל בצעדים קטנים וסימליים אולם לא שיערתי שהמזוזה תותקן במשרד ממנו יצא הרשע לפועל. אין ספק כי בשמיים כיוונו מעשה זה בדיוק במקום זה. לפעמים הסימליות מנצחת כל רשע" אמר בולקה. 

מבצע ריינהרד היה שם הקוד למבצע השמדת היהודים בשטחי פולין הכבושה כחלק מה"פתרון הסופי" לחיסול יהודי פולין המצויים בגטאות. מבצע רינהרד נועד להביא לידי רציחתם של 2,284,000 יהודים בהתאם למסמכי ועידת ואנזה אשר רוכזו בגטאות בחמשת המחוזות בפולין ורשה, לובלין, ראדום, קרקוב ולבוב.

באוקטובר-נובמבר 1941 החלו ההכנות למבצע רינהרד. הינריך הימלר מינה לראש המבצע את אודילו גלובוצניק, מפקד המשטרה במחוז לובלין ומטה המבצע היה בלובלין, במקום בו נמצא "מרכז השל" כיום. 

כיום, מעל לשמונים שנה אחרי מבצע זה, השייך המבנה הנמצא במרכז העיר לובלין לאוניברסיטה על שם יוחנן פאולוס השני (KUL) והוא חלק מהפקולטה למשפטים. לאחרונה, בחג שמחת תורה, הוחלט על הקמת "מרכז השל" על שם הרב אברהם יהושע השל רב ופילוסוף ידוע יליד פולין, מצאצאיו של הבעל שם טוב והאדמו"ר "האור לשמיים" אברהם יהושע השל זצ"ל מאופטוב. הרב השל התפרסם מאוחר יותר בארצות הברית כמו שעמד לצידו של מרתין לותר קינג והיה מקורב לקבוצות אתניות כושלות בארצות הברית ובעולם כולו.

המרכז הוקם ביוזמת הכנסיה הקתולית ואוניברסיטת KUL בלובלין כדי להיות מרכז לעידוד הדיאלוג בין יהודים לפולנים קתוליים בעקבות צוואתו של האופיפיור יוחנן פאולוס השני שהיה ידוע בגישתו היחודית לעם היהודי. את מרכז השל בלובלין מנהל האב פרופסור מירוסלב וורובל שהוא עצמו חוקר מקרא ומחבר ספרים על השפה הארמית לרבות תרגום אונקלוס.

נאצים פולין מזוזה לובלין מאיר בולקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד