י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

חרדים וחילונים משלימים • ה'פורום' שיעשה סוף לשנאה?

פורום השלמה הוקם לפני שנתיים וחצי, על ידי שורה של פעילים, עיתונאים וגורמים משפיעים בחברה החילונית והחרדית • היעד: להבין את הצד השני, כדי שנוכל לחיות יחד כאחים • אבי גרינצייג השתתף בכמה מפגשים, שוחח עם המייסדים והמנהלים והתרשם מהכנות • אין רצון 'להתקרב', ובוודאי שלא 'לנצח', רק 'לשמוע ולהבין'

פרופ' אסא כשר
פרופ' אסא כשר

כשחבר הפציר בי להגיע למפגש הראשון של 'פורום השלמה' בו השתתפתי, חשבתי שמדובר בעוד יוזמה קיקיונית, כזו שתדעך במהרה ולא תותיר חותם. תחושה שהתפוגגה לחלוטין עד סוף הערב. במשתתפים, שמות מוכרים יותר ופחות, איש 'העדה' המיתולוגי שמואל חיים פפנהיים לצד האיש והחדו"ש, שחר אילן, שהגיע להתארח ולשמוע. אך מלבד האישים, ניכרה רצינות כוונותיהם.

הם לא חפצים להחזיר בתשובה או להוציא בשאלה, אינם מתכוונים לגייס את החרדים לצה"ל או להיאבק עבור פטור גורף לעולם התורה. הם מחפשים שביל זהב, מסלול שיאפשר לכולנו לחיות זה לצד זה, ולא רק כתושבים החולקים את אותה מדינה, אלא כידידים וכמבינים האחד את משנתו של השני.

במסגרת זו מקיימים חברי הפורום מפגשים אחת לחודש בשנתיים האחרונות, בכל אחד מהם עולה נושא מוגדר מראש, מוזמנים נואמים מהשורה הראשונה שישטחו את משנתם בתחום זה, ולבסוף מתקיים פאנל סיכום ומונפק נייר עמדה.

מפגש שכזה התקיים לאחרונה בעקבות יוזמתו של שר הכלכלה נפתלי בנט לשילוב חרדים בשירות הציבורי. השופטת בדימוס דליה דורנר פתחה את הערב ושטחה את משנתה המשפטית, הסבירה מדוע להבנתה החברה החרדית, כמיעוט, זקוקה כחמצן לקיומו של בית משפט חזק ובעל גב חוקי, וקינחה בסדרה של אמירות על חשיבות הדת ולימוד התורה שלא היו מפתיעות אילו נשמעו מפי מרצה ב'ערכים'.

בהמשך הערב, התגבש נייר עמדה מסודר, ולאחר שילוב הערותיהם והארותיהם של חברי הפורום, הוא הוגש לוועדה שהוקמה בנושא. בתקווה שיסכם ויבהיר את הנקודות המשמעותיות ביותר.

שפקצילום: שפק
שפק

"לקדם דו שיח מקרב ושוויוני"
המשפטן אוהד שפק, המכהן כיום כמנהל הפורום מסביר את נקודת מבטו על הפורום בכלל ועל פעילותו בפרט. "פורום השלמה לקידום יחסי חרדים וחילונים הוא ארגון שפועל מזה כשנתיים וחצי לצמצום פערים ולגישור בין המגזר החרדי והציבור הכללי. הפורום פועל לקדם יחסי שכנות וקהילה טובים יותר בין חרדים, חילונים ודתיים וכן פועל לקדם דו-שיח מקרב ושוויוני בין המגזרים. כמו כן, הפורום פועל לקדם את השוויון בתעסוקה, בהשכלה ובתרומה לחברה הישראלית.

"הפורום הוקם בעידודן של קרן אייסף לחינוך ותוכנית הופמן למנהיגות חברתית באוניברסיטה העברית. הפורום מורכב כיום ממנהיגים צעירים מכל המגזרים – בין חברי וועדת ההיגוי ניתן למנות את הפסיכולוג יעקב אופיר, הרב שמואל פפנהיים, העיתונאית ציפי ירום, הפעיל החברתי אברהם חסידה, הפסיכולוגית המתמחה עמליה בראון ועורכת הדין גליה גבעולי".

• האם ניתן לקדם שיח חרדי-חילוני?

"שיח בין חילונים לחרדים קיים, אולם בהיקף מצומצם. האוכלוסייה החילונית והאוכלוסייה החרדית באות במגע אחת עם השנייה, אם כי במגע מצומצם. פורום השלמה הוא ארגון התנדבותי ונטול כוונות רווח, אשר מאז היווסדו בשנת 2012 שואף לצמצם את הפערים ולגשר בין צדדי הקונפליקטים - המגזר החרדי מהמתרס האחד והציבור הכללי מן המתרס השני. הפורום מקדם למעשה דו-שיח מקרב ושוויוני שבו מכבדים את כל הצדדים ובעיקר מקשיבים לאמונות ולדעות אחד של השני".

• לאן אתה חותר להגיע עם הפורום?

"פורום השלמה לא מעוניין להיות אך ורק קבוצת שיח, אשר עוסקת בדיון משותף בסוגיות הליבה המונחות בבסיס הקונפליקטים. הפורום מעוניין לתרגם את הדיאלוג, את ההבנות ואולי אף את ההסכמות או הפשרות להשפעה רלוונטית על מדיניות בנושאי דת ומדינה. השפעה שכזו יכולה להיות בגילויי דעת, בהצעות של דברי חקיקה, בתגובות להצעות חוק, אולם גם בהשפעה של חברי הפורום עצמם על הקהילות בהם הם חיים.

"הדבר מתקשר לשאלה את מי ארצה לראות משתתף בפורום - מנהיגים צעירים מכל המגזרים. אנשים פלורליסטים שמוכנים לכבד את הצד השני, להקשיב לו, וגם אם אין הם מסכימים לו לנסות ולקבל חלקים מאותה דעה מנוגדת. אותם מנהיגים צעירים צריכים להבין את החשיבות של שוויון בתרומה לחברה הישראלית כולה, ולא רק לסקטור מסוים בה".

• מהו תפקידך כמנהל הפורום?

"תפקידי לנהל את הגוף ההתנדבותי באופן שיגשים את מטרותיו בדרך היעילה והטובה ביותר. כמנהל הפורום אני מנסה לקדם את השיח ואת ההשפעה על מדיניות תוך מתן איזון לחרדים וחילונים, לנשים וגברים ולדעות של כל אחת ואחד מהם".

• מה משך אותך לפורום?

"אני חילוני מחיפה שנשוי לשמרית הדתייה, ויחדיו אנו מנהלים אורח חיים שמכיל את האמונות או חוסר האמונות אחד של השנייה. כחילוני הנשוי לדתייה ושחלק מחבריו הם חרדים אני חשוף באופן יומיומי לדעות ותפיסות אחרות ושונות ממני לחלוטין. בה בעת, אני מבין כי חוסר ההיכרות וההבנה בין המגזרים השונים בחברה הישראלית הוא היוצר את אחת הבעיות המרכזיות הקיימות כיום. רק באמצעות שיח משותף ופעילות משותפת יוכלו החרדים, החילוניים והדתיים לקבל את השוני ביניהם ובאותה נשימה למצוא מכנה משותף רחב בנושאים רבים. "אנשים אחים אנחנו" – כחילוני, אני מבין שהמטרה היא לא שינוי אלא קבלה והשלמה של אחינו, הדתיים והחרדים. רק באמצעות כבוד הדדי וקבלת האחר נוכל לצמצם באופן ניכר את הקונפליקט הקיים והשסע בין המגזרים השונים".

"אנו מתכוונים בתקופה הקרובה להירשם כעמותה רשומה, שבחבר נשיאיה ניתן למנות כיום את פרופ' אסא כשר ואת כלת פרס ישראל, עדינה בר-שלום. כמו כן, ייתכן שבעתיד יצטרפו חברים נוספים לחבר הנשיאות".

פפנהייםצילום: פפנהיים
פפנהיים

הקטליזטור להקמה - הדרת נשים וסוגיית הגיוס
יעקב אופיר, פסיכולוג ובוגר תואר שני בהצטיינות של האוניברסיטה העברית, היה אחד ממייסדיו של הפורום ויו"ר הפורום. "לפני כמעט שנתיים, בעידודן של קרן אייסף לחינוך ותוכנית הופמן למנהיגות חברתית באוניברסיטה העברית, הקמתי, יחד עם חברים מהמגזר החרדי את פורום השלמה", הוא מספר.

"בשנים האחרונות, הקונפליקט ההיסטורי בין המגזר החרדי לאוכלוסייה כללית הגיע לשיאים חדשים. נושא 'הדרת הנשים', והסוגיה שזכתה לשם המותג: 'שיוויון בנטל' מציפים בעוצמה מחודשת את אגם השנאה בין המגזרים. אל מול גלי העוינות דרושים היו אנשים שישמיעו קול חדש, רך יותר, מכיל יותר, אך בעיקר, פרגמטי יותר ובדיוק לשם כך התכנסנו. פורום השלמה הוא פורום אידיאולוגי-התנדבותי, השואף לצמצום פערים ולגישור בין צדדי הקונפליקטים בין המגזר החרדי והציבור הכללי. הפורום מורכב מצעירים, אקדמאים, אנשי תקשורת ומנהיגים משני המגזרים, והוא עוסק בלימוד ודיון משותף בסוגיות הליבה המונחות בבסיס הקונפליקט, וביצירת יוזמות רלוונטיות.

"פורום השלמה אינו קבוצת דיאלוג, אלא קבוצה מעשית הפועלת בשטח. הקבוצה מונה כ-30 אנשים, חרדים וחילונים, נשים וגברים המאמינים כי הדיאלוג בין המגזרים הוא הכרחי. במהלך השנה האחרונה נפגשנו בין השאר עם סוציולוגים (למשל: פרופ' עוז אלמוג) וחוקרי המגזר החרדי (גלעד מלאך ואסף מלחי) כמו גם עם רבנים (הרב שלמה פפנהיים), אנשי רוח (פרופ' אסא כשר), כלכלנים (גיא רולניק) משפטנים (פרופ' אלון הראל) ומנהיגים (הרבנית עדינה בר שלום). המפגשים הללו סייעו בגיבוש תמונת המצב ובמיפוי אפשרויות הפעולה שלנו, איך יוצאים מהתסבוכת הזו.

"הפורום מחולק לתתי צוותים (למשל: צוות השכלה גבוהה, צוות שוויון בנטל וצוות תקשורת) שעובדים על הקמת פרוייקטים כגון: מרכז תמיכה אקדמית-חברתית לסטודנטים חרדים, סדנאות אזרחות ושכנות טובה בתיכונים, סיורים בשכונות חרדיות ויצירת שיח חדש ברשת", הוא מסכם..

מפגש עם דורנרצילום: מפגש עם דורנר
מפגש עם דורנר

המטרה להשלים, לא להתקרב
גם אברהם חסידה, מזכ"ל הפורום ואחד ממייסדיו, מציג את נקודת מבטו: "הקמנו לפני כשנתיים וחצי את הפורום, כאשר הרעיון שעמד בבסיסו היה לאחר שמצאנו ששני הצדדים לא מגיעים לשיח אמיתי, ממקום לא מתלהם ולא מתגונן. ושהדרך היחידה להגיע לשיח כזה היא בהיכרות מעמיקה ולמידה של הנושאים, ללא רצון לנצח ולהתנצח, בצורה שקולה ובוגרת ובניסיון להיות אובייקטיביים".

חסידה מסביר: "חשבנו שכאשר נעשה זאת עם נציגים של שני הצדדים, נוכל להגיע למסקנות ולהביא ליחסי שכנות טובים יותר - שזו בעצם מטרת הפורום. היה ויכוח על שם הפורום בתחילה, רצינו לקרוא לו 'התקרבות', ודווקא הצד החרדי הדגיש שהמטרה לא להתקרב, אלא להשלים עם קיומו של השני איך שהוא - מבלי לשנותו, ואז לחיות לצידו".

• ואת מי תרצו לראות בפורום?

"בתחילת הדרך הרצון היה להגיע לסטודנטים כהנהגה עתידית, אבל הייתה הבנה שבציבור החרדי זה לא ממש הולך לקרות, והסטודנטים הללו לא יהיו הנהגה עתידית לפחות בעתיד הקרוב. הרעיון שעומד היום הוא שכל אחד מהחברים משפיע במעגל החברתי והקהילתי שלו על השיח או ההבנה ולכן הרצון הוא להגיע לבעלי השפעה במעגלים שונים, בשני הצדדים".

"בין השאר, חברים בפורום חברי מועצה, רבנים, ראשי קהילות שונים שהשתתפו בדיונים וגם הופיעו בפני הפורום. ומהצד החילוני פרופ' בכירים, ראשי תנועת התעוררות ועוד. הכניסה לפורום לא מוגבלת, והיא מתבססת בעיקרה על מעין ראיון טלפוני. וכאמור, המטרה היא לאו דוקא להרחיב את הפורום אלא להשקיע בבעלי השפעה שישנו את השיח בסביבתם".
השמה אוהד ספק דורנר עמותה אסא כשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד