כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
עושים היסטוריה

שר החוץ כהן ושליט סודאן סיכמו: "חתימה על הסכם שלום - עוד השנה"

שר החוץ כהן ושליט סודאן סיכמו כי טקס החתימה על הסכם השלום יתקיים בעוד מספר חודשים, לאחר כינון ממשלה אזרחית במדינה. שר החוץ כהן: "הסכם השלום בין ישראל לסודן יקדם את היציבות האזורית ויתרום לביטחון הלאומי של מדינת ישראל"

שר החוץ כהן ושליט סודאן סיכמו: "חתימה על הסכם שלום - עוד השנה"
השר אלי כהן ושליט סודאן צילום: שלומי אמסלם

שר החוץ אלי כהן קיים היום (חמישי) ביקור מדיני היסטורי בחרטום בירת סודאן, במטרה לחתום על הסכם שלום עם סודן עוד השנה. הביקור קיבל את ברכת ארצות הברית, ובמהלכו סיכמו הצדדים את נוסח ההסכם. במהלך הביקור, נפגש שר החוץ כהן עם נשיא מועצת המעבר הגנרל עבד אל-פתח אל בורהאן, ועם הצמרת המדינית במדינה, ודן איתם בצעדים לקראת חתימה קרובה על הסכם השלום בין ישראל לסודאן.

על פי התוכנית, טקס החתימה על הסכם השלום יתקיים בעוד מספר חודשים, לאחר כינון ממשלה אזרחית שתוקם במסגרת תהליך המעבר המתנהל במדינה. נציין כי, סודאן תהיה המדינה הרביעית שתחתום על הסכם שלום עם ישראל במסגרת הסכמי אברהם.

אל שר החוץ הצטרפה משלחת בכירה הכוללת את מנכ"ל משרד החוץ, רונן לוי, סמנכ"ל אפריקה במשרד החוץ, שרון בר-לי, ראשת מש"ב (סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל, במשרד החוץ), עינת שלאין והיועץ המשפטי של משרד החוץ, ד"ר טל בקר.

מלשכת שר החוץ נמסר כי, "שר החוץ כהן קידם את הסכם השלום עם סודאן עם ארה״ב ודן בנושא עם מזכיר המדינה בלינקן והיועץ לביטחון לאומי סאליבן שנתנו את ברכתם והבטיחו את הירתמותם להשלמת התהליך".

בתוך כך, במהלך הדיונים בין המשלחות העלה שר החוץ את הרצון הישראלי לסייע במאמצי הפיתוח של סודאן לטובת העם הסודאני במגוון תחומים אזרחיים בהם ביטחון מזון, ניהול משאבי מים, חקלאות ועוד. בנוסף, שר החוץ כהן הציג בפני מארחיו תוכנית סיוע של משרד החוץ לסודאן אשר תתמקד בפרויקטים ובבניית יכולות בתחומי סיוע הומניטרי, טיהור מים ורפואה ציבורית.

יצוין כי, סודאן, אשר שוכנת במיקום אסטרטגי לחופי הים האדום, היא המדינה השלישית בגודלה באפריקה (בשטח של 1.8 מיליון קמ״ר) ואוכלוסייתה מונה כ-47 מיליון תושבים. סודאן לחמה בעבר לצד מדינות ערב במלחמת העצמאות ובמלחמת ששת הימים, סייעה בהעברת נשק לחמאס ובה נערכה ועידת חרטום של הליגה הערבית שקבעה את שלושת הלאווים: לא להכרה בישראל, לא למשא ומתן עם ישראל ולא לשלום עם ישראל. כינון היחסים עם סודאן שם סוף ל-75 שנה של עוינות!.

שר החוץ אלי כהן אמר בתום הביקור: "הביקור היום בסודן מניח את היסודות להסכם שלום היסטורי עם מדינה ערבית ומוסלמית אסטרטגית. הסכם השלום בין ישראל לסודן יקדם את היציבות האזורית ויתרום לביטחון הלאומי של מדינת ישראל".

השר כהן הוסיף: "חתימת הסכם השלום תפתח פתח לכינון יחסים עם מדינות נוספות ביבשת אפריקה וחיזוק הקשרים הקיימים עם מדינות היבשת. הקשר של מדינות אפריקה עם ישראל הוא אינטרס משותף לנו ולמדינות היבשת. ישראל היא שותפה משמעותית, זה שנים רבות, בתהליכי הפיתוח במדינות אלו ובהתמודדות עם השלכות שינויי האקלים והאתגרים הכלכליים באפריקה".

השר כהן ציין כי, "חרטום בירת סודאן מוכרת בישראל כמקום בו החליטו מדינות ערב על שלושת הלאווים ההיסטוריים: לא לשלום עם ישראל, לא למשא ומתן עם ישראל ולא להכרה בישראל. אנחנו בונים עם הסודאנים מציאות חדשה בה שלושת הלאוים, יהפכו לשלושת הכנים: כן למשא ומתן בין ישראל לסודאן, כן להכרה בישראל וכן לשלום בין המדינות ובין העמים".

 

סודן הסכמי אברהם אלי כהן הסכם שלום עבד אל-פתאח אל-ברהאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד