כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
החקיקה תוקפא לשבועיים

מתווה הנשיא לפתרון המשבר סביב הרפורמה המשפטית

נשיא המדינה פנה בימים האחרונים לצדדים והציע מתווה הידברות על הרפורמה המשפטית. בין הצעדים שהציע הנשיא הרצוג - קיום משא ומתן ללא תנאים מוקדמים בבית הנשיא, הקפאת החקיקה ל-14 ימים, ולקיים את המו"מ בוועדה או בידי צוות מוסכם. החקיקה תתחדש אם המו"מ ייכשל

מתווה הנשיא לפתרון המשבר סביב הרפורמה המשפטית
הנשיא יצחק הרצוג צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בפעם הראשונה מאז הציג סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין את הרפורמה במערכת המשפט שייצרה סערה, נשיא המדינה יצחק הרצוג פנה בימים האחרונים לצדדים והציע מתווה הידברות. כך דווח ב'חדשות 12'.

על פי ההצעה של הרצוג: החקיקה תוקפא ל-14 יום, שיוקדשו לניהול משא ומתן והידברות ללא תנאים מוקדמים עם נציגים לכל הצדדים, שבה ינסו להגיע לפשרה. אחת האפשרויות באמצעות צוות מוסכם ואחת האפשרויות היא כינון ועדה.

הרעיון בהצעה הוא שאם המגעים יעלו יפה ניתן יהיה לחוקק ברוח ההסכמות, ואם לא - החקיקה הנוכחית תוכל להימשך, שכן כנס החורף של הכנסת מסתיים ממש בערב פסח, בעוד חודשיים בדיוק.

בסופו של דבר, לאף צד  אין פתרון טוב יותר. לימין זה תעודת ביטוח מפסילה ולשמאל - מהעברת הנוסח כפי שהוא.

מבית הנשיא נמסר בתגובה: "נשיא המדינה פועל מזה שבועות ארוכים בניסיון למנוע משבר חוקתי היסטורי ולבלום את העמקת הפילוג בעם. בית הנשיא משמש כיום כמרכז שיח המצליח לשמר את אמון הצדדים כאכסניה מוגנת להידברות בתוככי המחלוקת תוך שמירה על דיסקרטיות המשתתפים".

עוד נאמר בהודעת נשיא המדינה: "במסגרת כך נערכו בבית הנשיא, לרבות על ידי הנשיא, בכל יום בשבועות האחרונים - פגישות עם כלל צידי המפה ביניהם מכוני מחקר וארגונים שונים במטרה לכונן מנגנון הידברות שיאפשר יציאה מן המשבר תוך הקפדה על ערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ותוך שמירה על אחדות העם".

לסיום נאמר בהודעה: "הקריאה שעולה ומהדהדת מכל הפגישות והדיונים שמקיים בית הנשיא היא שיש לקיים הידברות. נשיא המדינה מקדיש את זמנו ומרצו לכינון מנגנון הידברות שיוביל לפתרון".

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט מיהר לתמוך במתווה ובציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב: "כן להידברות. לא למלחמת אחים. מתווה הנשיא הרצוג הוא בדיוק הצעד הנכון כדי להרגיע את הרוחות ולהביא לרפורמה טובה ובת-קיימא במערכת המשפט".

לדברי בנט, "ימין ושמאל, איננו אויבים. אחים אנחנו. אני קורא הן לממשלה והן לאופוזיציה להשיב בחיוב ליוזמה זו. רק ביחד".

בנימין נתניהו יריב לוין אסתר חיות הרפורמה המשפטית יצחק הרצוג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד