י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
נמצא בחדרו ללא רוח חיים

הלם ואבל בעולם החסידות: ראש הישיבה והמשפיע נפטר מדום לב

בשורה קשה בעולם החסידות עם הסתלקותו הפתאומית של הגה"ח רבי בנימין יונה זאב רכניצר זצ"ל, ראש ישיבת טשרנוביל באלעד ומחשובי חסידי בעלזא שנפטר למגינת לב אלפי תלמידיו בחדרו בישיבה | אלפי תלמידיו לאורך השנים מבכים מרה את הסתלקותו בחטף לשמי רום 

הלם ואבל בעולם החסידות: ראש הישיבה והמשפיע נפטר מדום לב
הגה"ח רבי יונה רכניצר זצ"ל צילום: שוקי לרר

ברוך דיין האמת: הגאון החסיד רבי בנימין יונה זאב רכניצר זצ"ל, ראש ישיבת טשרנוביל באלעד ומחשובי חסידי בעלזא נפטר לבית עולמו באופן פתאומי בחדרו בישיבה לאחר דום לב והוא בן 69 בפטירתו.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי היום (חמישי) נכנס לחדרו כדי לנוח במנוחת צהריים, אשתו שהתקשרה אליו לא קיבלה מענה במשך שעות משכך פנתה למשגיח הרב לייפער, בישיבה חיפשו ומצאו בחדרו ללא רוח חיים לאחר שעבר דום לב במיתת נשיקה על מיטתו, כונני איחוד הצלה הוזעקו למקום ולאחר ניסיונות החייאה ממושכים נאלצו לקבוע פטירתו.

הגאון רבי יונה רכניצר זצ"ל, נולד בירושלים בי"ז אב תשי"ג כבן בכור לאביו רבי שמעון יצחק רכניצר זצ"ל, מחשובי חסידי -בעלזא יוצא פרוינקירכן שבאוסטריה, שהיה תלמידו של הגה"ק רבי יוסף צבי דושינסקיא זצ"ל המהרי"ץ. אביו, היה תלמיד ובן בית אצל הגה"ק רבי משה שמעון הלוי זצ"ל בעל ה'ישמח לב' אב"ד דק"ק פרוינקירכן שקרא לו מורו ורבי, ותמיד היה מדבר עליו בערגה.

הגר"י זצ"ל לצד האדמו"ר מטשערנאביל יבדלח"ט | צילום: אברומי ברגר

בילדותו למד בתלמוד תורה של חסידות בעלזא בירושלים, ובישיבה קטנה של חסידות בעלא. לאחר מכן עלה לישיבה גדולה וקנה תורה בישיבת לוצרן אצל הגאון רבי יצחק דוב קופלמן זצ"ל ונחשב לאחד מגדולי תלמידיו. ולאחר מכן למד גם בישיבת פוניבז'.

בהגיעו לפרק האיש מקדש נשא  את רעייתו מרת שרה שתחי', בתו של הרה"ג רבי שמואל אונגר זצ"ל מחסידי בעלזא במונסי. מספר שנים לאחר נישואיו חזר לארץ ולמד בישיבת מיר אצל ראש הישיבה הגאון רבי נחום פרצוביץ זצ"ל בעל ה'חידושי רבי נחום', ממנו קנה את דרך הלימוד המבוססת על עיון מעמיק בדברי הגמרא והראשונים.

במשך השנים מונה לכהן כמגיד שיעור בישיבה גדולה 'תפארת משולם זוסיא' טשערנאביל, שם הרביץ תורה מיום הקמתה ואף מונה בהמשך לראש הישיבה, תפקיד שבו כיהן במשך עשרים שנה. על פי 'המכלול' רבי יונה דגל בדרך לימוד בהדגשה על דקדוק מעמיק בלשונות הראשונים, והוא שלל "עיגול פינות" המתאים את כוונת הראשונים בצורה שאינה מדויקת ללשון הכותב, ורק לאחר מכן עיון בסברות האחרונים.

בנוסף היה מגדולי תלמידיו של הגאון רבי יונתן דייויד, ראש ישיבת 'פחד יצחק' בירושלים, ועל פי הידוע הוא היה ה"חוזר" של הוועדים שמסר רבי יונתן.

"ר' יונה" כפי שהוא כונה היה נערץ על תלמידיו והראה כלפיהם חיבה ואהבה כשהיה משתעשע ומתפלפל עמם בסוגיות הש"ס ובהבנת התלמוד. לצד זאת היה מפיץ תורת החסידות בשיעוריו המאלפים בחבורת 'אש קודש' פיאסצנא, שם היה נושא מעת לעת דברות קודש בעת רעווא דרעווין ובחבורות שונות שהתקיימו במקום.

הותיר אחריו דור ישרים מבורך: בניו רבי אהרן ראש כולל בעלזא בחיפה - חתנו של הגאון רבי יונתן בנימין ווייס רבה של מונטריאול בקנדה, הרב משה יעקב - ר"מ בישיבת בעלזא בביתר עילית. חתנו רבי אליקים שטארק - ר"מ בישיבת מיר במסגרת החסידית, חתנו רבי בן ציון פנט - ר"מ בישיבת בעלזא בבית שמש.

אחיו: הגאון רבי מאיר דב רכניצר הוא ראש ישיבת בעלזא 'אהל יהושע' בחיפה, ורב קהילת בעלזא בעיר. אחיו הגאון רבי יוסף צבי, הוא דומ"ץ בבית הכנסת "בית פנחס" של חסידי בעלזא באשדוד ור"מ בישיבה של חסידי בעלזא בבני ברק. גיסו הוא הדיין הגאון רבי שלמה גרוס, דיין ראשי לחסידי בעלזא בניו יורק.

הלוויתו צפויה לצאת הלילה בשעה 12:30 מהיכל הישיבה ברחוב הלל 16 באלעד בהשתתפות מאות. ומחר בבוקר שישי בשעה 10:30 מבית הלוויות שמגר בירושלים דרך בית המדרש הגדול בקרית בעלזא בדרכה להר המנוחות שם ייטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

הרב רכניצר ישיבת טשערנאביל ראש ישיבה דום לב הרב יונה רכניצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד