י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בהרי ירושלים

המטיילים לא רוצים שתדעו: זה המעיין שנפתח לרשות הציבור

סוף סוף ניתן לבשר כי עין ביכורה עומד שוב לרשות המטיילים בשמורת נחל סטף | עין ביכורה (עין א-שרקייה) הוא אחד המעיינות השופעים בהרי ירושלים ומדובר בבשורה מרגשת לציבור המטיילים בארץ

המטיילים לא רוצים שתדעו: זה המעיין שנפתח לרשות הציבור
עין ביכורה צילום: בוני שיינמן, ארכיון הצילומים של קק"ל

בשורה למטיילים: שנים לאחר שנסגר- עין ביכורה נפתח לקהל הרחב.

זה לקח יותר מ 4 שנים וסוף סוף אפשר לבשר כי עין ביכורה עומד שוב לרשות המטיילים בשמורת נחל סטף. עין ביכורה (עין א-שרקייה) הוא אחד המעיינות השופעים בהרי ירושלים ומדובר בבשורה מרגשת לציבור המטיילים בארץ.

כדי להפיק את המיטב ממה שהטבע העניק למקום, נקטו תושבי סטף לדורותיהם שתי דרכי פעולה: ראשית, הם בנו תעלה לאורך השכבה נושאת המים. מאוחר יותר, במפעל בנייה ענק, כיסו את התעלה ויצרו נקבה חשוכה. קיר האבן העצום שבחזית הנקבה, המסתיר את הנביעה, הוא חלק מאותו מפעל בנייה. 

שנית, למרגלות המעיין, הם בנו בריכת אגירה. בשעות הלילה נאספו המים בבריכה וביום אפשר היה להפנותם לחלקות השלחין.

למעיין היסטוריה ארוכת שנים. זאת כאשר התגלה בדופן הבריכה דמותן של חוליות חרס שיצרו חללים עגולים. הסברה היא שחוליות החרס האלה הודבקו לדפנות הבריכות בתקופה הרומית ושימשו קִנים לרבייה של דגי מאכל שגידלו התושבים. 

מי עין ביכורה נאספים לבריכה גדולה. גרם מדרגות, לצד הבריכה, יורד אל הנקבה שמאחוריה. הנקבה גבוהה ואפשר לצעוד בתוכה בקומה זקופה. חובה להצטייד בפנס, שכן הנקבה חשוכה לגמרי. יש לצעוד בזהירות רבה ולהתגבר על מדרגות טבעיות וזולגות מים עד שמגיעים למערת הנביעה. המים נובעים מהקירות, וחדי עין אף יזהו כאן זקיפים ונטיפים קטנים. 

ענת גולד, מנהלת מרחב מרכז בקק"ל אומרת כי "לאחר עבודה ממושכת המעיין ההיסטורי והמקסים נפתח מחדש לציבור וכעת שוב הוא יכול ליהנות ממנו ולבקר במקום. תודות לכל מי שידו נגעה בדבר".

 

מעיין חורף מטיילים טיולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד