כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
ריאיון במשך 5 שעות

נפתלי בנט חושף את ההבטחה של פוטין שהרגיעה את זלנסקי

בריאיון ארוך שעלה לרשת מתייחס ראה"מ לשעבר נפתלי בנט לסוגיות שונות שעלו במהלך כהונתו, וסיפר כי במהלך התיווך שלו בין אוקראינה לרוסיה הבטיח לו פוטין כי לא יחסל את זלנסקי. עוד סיפר בנט על פגישת החפיפה שערך עם נתניהו, והסביר מדוע לשיטתו נפלה ממשלתו

נפתלי בנט חושף את ההבטחה של פוטין שהרגיעה את זלנסקי
בנט/פוטין/זלנסקי צילום: יונתן זינדל/הדס פרוש, פלאש 90

בריאיון ראשון מאז עזב את לשכת ראש הממשלה לפני חצי שנה בדיוק, חשף ראש הממשלה נפתלי בנט פרטים מעניינים במיוחד על התיווך שסיפק לאוקראינה ורוסיה במלחמתן אחת בשנייה. בריאיון המקיף שארך חמש שעות ופורסם בחשבון היוטיוב של בנט דובר על נושאים שונים, ובכללם חשבון נפש שערך בנט על הטעויות שהובילו לנפילת ממשלתו.

בחלק שהקדיש בריאיון לתיווכו בין רוסיה לאוקראינה, בראשיתה של הפלישה, סיפר בנט: "בפגישה פוטין נתן לי שני ויתורים גדולים. הוא ויתר על פירוז אוקראינה, וירד מדה-נאציפיקציה. כלומר, מלחסל את זלנסקי. זה הדבר הכי יקר, זה חיי מנהיג. ידעתי שזלנסקי תחת איום בבונקר, ושלא ידעו את מקומו. באיזשהו שלב, אמרתי לפוטין – 'שמע, מה עם הסיפור הזה? אתה מתכוון להרוג?' והוא אמר 'אני לא אהרוג את זלנסקי'. אמרתי לו 'אני צריך להבין שאתה נותן לי מילה שאתה לא הורג את זלנסקי' והוא ענה לי 'אני לא הורג את זלנסקי'".

עוד המשיך בנט לספר כי לאחר שהסתיימה הפגישה, עוד בנסיעה מהקרמלין לשדה התעופה הרוסי, הוא התקשר לזלנסקי ואמר לו שפוטין לא מתכוון להרוג אותו. "הוא שאל אותי: 'אתה בטוח?' עניתי לו '100 אחוז, הוא לא הורג אותך'". שעתיים לאחר מכן, זלנסקי עלה למשרדו וצילם סרטון בו הוא אמר: "אני לא מפחד", אמר ראש הממשלה לשעבר בנט.

כשהתייחס לנפילת ממשלתו אמר בנט: "העיסוק בתחזוקה ובפוליטיקה הוא קריטי. לא אשכח שהייתי בשיחת טלפון עם פוטין, והעוזר הפוליטי נכנס באמצע ואמר 'אני צריך אותך דחוף'. עניתי לו 'אני עם פוטין', והוא אמר: 'אתה חייב לטפל עכשיו באביר קארה'. כלומר אלה פערים מאוד גדולים. היו כמה שגיאות, אחת מהן הייתה עיסוק חסר בפן הפוליטי".

על הרכבה הבעייתי של ממשלתו אמר: "הנקודה העיקרית היא שהחלטתי להקים ממשלה עם מפלגת העבודה, מרצ ויש עתיד - שנתפסת כאשכנזית וחילונית. נתניהו הוא כבר ממזמן לא איש, מבחינתם – הוא דמות שמזוהה עם הרעיון. כמו מגן דוד או מנורה – זה סמל ממלכתי. נתניהו לא עניין אותי, המדינה עניינה אותי וזה עומק העניין. כל היתר זה רעש".

בנט סיפר על פגישת החפיפה הקצרה שערך עם נתניהו. "זה היה יום אחרי ההשבעה ואחרי נאום הצעקות, האווירה הייתה מאוד קשה. בחדר יש את כיסא ראש הממשלה ואת כיסא האורח. נתניהו בא להתיישב בכיסא האורח – ואמרתי לו 'לא, בוא תשב פה', היה חשוב לי לכבד אותו. יכול להיות ששגיתי, אבל לא ראיתי ערך בלפגוע בכבודו", אמר והוסיף כי: "הוא היה מאוד מכווץ, לא דיבר הרבה. אחרי 20 דקות החפיפה נגמרה".

בהתייחסו למערכת היחסים המורכבת שלו עם נתניהו, שעברה תהפוכות במהלך השנים, אמר בנט: "אני לא שונא אותו. אף פעם לא שנאתי. כצעיר הערצתי אותו, היום ממש לא. אני חושב שהוא השתנה לאורך השנים. דקר לי קצת כאדם לאדם. אף אחד לא העלה על הדעת שהוא יחזור".

בנט דיבר על המצב כיום ואמר כי הוא מדאיג אותו. "אנשים מפוחדים מהדבר הזה, יש חרדה אמיתית שהלכה המדינה. מפחד מדינמיקה שאנשים לא ישלחו את ילדיהם ליחידות הקרביות", הסביר. "הדבר היחיד שאני יכול לעשות זה לקרוא לממשלה לא להתנהל בשיכרון כוח, זה יתהפך עליכם", אמר.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר זלנסקי נפתלי בנט ולדימיר פוטין ראש הממשלה בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד