ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
לא הזעיקו את המשטרה

צפו בתקרית מוזרה ומלחיצה: ירי כדורי סרק בתוך מרכז יהודי

אדם ירה כדורי סרק מאקדח במרכז יהודי בסן פרנסיסקו ביום רביעי האחרון, וזעזע קבוצה שנאספה למפגש לימוד במרחב קהילתי המשרת בעיקר יהודים דוברי רוסית. משטרת סאן פרנסיסקו וה-FBI חוקרים את האירוע

צפו בתקרית מוזרה ומלחיצה: ירי כדורי סרק בתוך מרכז יהודי
רגע הירי של כדורי סרק שפולטים אש צילום: צילום מתוך הסרטון

ה-FBI חוקר ירי בתוך המרכז היהודי הרוסי בסן פרנסיסקו ארה"ב. גבר התפרץ למרכז יהודי, הוא ירה כדור סרק מאקדח במרכז יהודי בסן פרנסיסקו ביום רביעי האחרון, בזמן שקבוצת יהודים התאספה למפגש לימוד במרחב קהילתי המשרת בעיקר יהודים דוברי רוסית. הירי מתאפיין בעיקר בדימוי של ירי אמיתי, עם רעש והבזקי אש, אך לא יורה באמת כדורים.

על פי דיווחים בארה"ב, האיש נכנס למרכז שניאורסון בסביבות השעה 19:20 ביום רביעי האחרון, באמצע התוועדות על חייו של האדמו"ר מליובאוויטש הרב מנחם מנדל שניאורסון, כך סיפר הרב בנציון פיל, ראש הקהילה.

לאחר שהאיש נכנס, הרב פיל אמר שהוא שאל את האיש אם הוא רוצה להצטרף להתוועדות שלהם. עד מהרה התברר שזו לא הייתה כוונתו. במקום זאת, האיש שלף אקדח ואמר במבטא רוסי שהוא מהמוסד, ושהוא עומד להתחיל לירות, כך אמרו הנוכחים.

"חשבתי שהוא צוחק", אמר פיל לתקשורת בצפון קליפורניה ביום חמישי האחרון. "הוא נראה כמו יהודי רוסי".

מרכז שניאורסון, הממוקם במחוז ריצ'מונד, ליד מה שנקרא לעתים קרובות "רוסיה הקטנה", הוא צומת חיים יהודים עבור מהגרים מברית המועצות לשעבר, מתגוררים שם בין 15,000 ל-20,000 משקי בית מברית המועצות לשעבר, כך על פי הרב שמעון מרגולין, שעומד בראש עמותה מקומית המשרתת יהודים דוברי רוסית, כך דווח ב-Jerusalem post.

סרטון של התקרית שצולם במצלמת אבטחה מראה מה התרחש במקום ברגעי האימה: אדם לבוש בכובע בייסבול, ז'קט ונעלי ספורט נכנס לחדר תוך שהוא מדבר אל היושבים סביב שולחן. לאחר כ-15 שניות, הוא מושיט יד לכיס הז'קט שלו וחושף אקדח. נראה שהוא נאבק להפעיל את הנשק, בזמן שגבר מבוגר מבצע שיחת טלפון ומתחיל ללכת לעברו.

כשהגבר מתקרב, החשוד מתחיל לירות בנשקו, והקשיש כורע לרצפה, האיש יורה הרחק מהיושבים סביב השולחן, ואז ממשיך לירות ברחבי החדר בעוד כמה אנשים אוחזים באוזניים שלהם ומתכופפים. בסך הכל יורה החשוד בין שש לשמונה יריות, ואז הוא עוזב.

"כולם היו המומים", אמר הרב פיל. הסרטון מציג תנועה מועטה של ​​12 אנשים סביב השולחן, רבים מהם בשנות ה-60 לחייהם ומעלה. לאחר שהאיש עזב, הנאספים התלבטו אם להתקשר למשטרה, אמר הרב פיל.

"אני עדיין מאמין שזה היה פשוט בחור משוגע", אמר. "הוא לא צרח שום מילים או ביטויים אנטישמיות". בסופו של דבר, אמר הרב פיל, הם החליטו שלא כדאי לפנות למשטרה כי הם לא נפגעו והם בספק אם האיש ישאר במעצר אם ייתפס. רק למחרת נוצר קשר עם רשויות החוק לאחר שכמה מחברי הקהילה הצעירים שמעו על מה שקרה.

מטי פיל, רעייתו של הרב, העניקה פרשנות מדוע היהודים ברובם מברית המועצות לשעבר לא פנו למשטרה. "הם עדיין מרגישים שהם בברית המועצות, שם, כשמשהו קורה, זו תמיד אשמתם של היהודים. אם תתקשר למשטרה, זו תהיה אשמתך. אז הם לא רצו לעשות רעש".

הרב אלון חנוקוב מבית הכנסת, אמר לתקשורת המקומית: "בטרור לא חייב להיות הרג. בעיני מה שהוא עשה זה פיגוע. הוא בא להטיל אימה על אנשים". הרב חנוקוב עזב זמן קצר לפני שהגיע החשוד, אך הוא נחוש שמדובר בפשע שנאה. "הוא הפחיד את היהודים בבית הכנסת, אני חושב שהאדם מטורף, האדם הזה לא בריא נפשית".

הרב חנוקוב אמר כי דאגתו הגדולה הנוספת היא לבית הספר היהודי שנמצא במרחק שני רחובות מבית הכנסת. "לפני כשבועיים מישהו צייר צלב קרס בבית הספר, במורד הבלוק. אני לא יודע אם זה האדם הזה. אני לא יודע אם זה אדם אחר", אמר הרב. "אני מודאג, מה אם האדם הזה יבוא בפעם הבאה עם אקדח אמיתי? או כדורים אמיתיים? או סכין?". הרב אומר שהם הודיעו למשטרה רק ביום חמישי בבוקר, כי אלה ששהו בבית הכנסת ביום רביעי בלילה חששו מנקמה.

שניאורסון חב"ד אנטישמיות בארה"ב ירי סן פרנסיסקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד