כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
יוחזר בית הכנסת בערלוי

בכירים בממשלת הונגריה ביקרו אצל הרבי בקטמון

משלחת בכירה מטעם ממשלת הונגריה ביקרה בליווי השר מאיר פרוש במוסדות חסידות ערלוי בירושלים. אנשי המשלחת הביעו את רצונם לסייע בשימור בתי העלמין היהודיים במדינה. סוכם על מו"מ להחזרת בית הכנסת בעיר ערלוי לידי החסידות

בכירים בממשלת הונגריה ביקרו אצל הרבי בקטמון
משלחת הממשלה בביקור בערלוי צילום: באדיבות המצלם

משלחת בכירה מטעם ממשלת הונגריה, בראשות מזכיר המדינה מר זולי בודרובינצקי וינצה - הממונה על קשרי החברה והארגונים האזרחיים במשרד ראש הממשלה, שגריר הונגריה בישראל מר בנקו לבנטה, ראש הקבינט הגב' קורושי אווה ויו"ר העמותה הממשלתית לשימור מורשת הונגריה הרב אריאל מנחם סבו, ביקרה בליווי שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, במוסדות ערלוי בשכונת קטמון ירושלים.

מקורה של חסידות ערלוי בעיר ערלוי, לאחר הסתלקות מרן 'הכתב סופר'' זיע"א קבע מרן הרה"ק רבי שמעון סופר הי"ד בעל ה'התעורות תשובה' את משכנו בעיר ערלוי ושם שפט את העם משך 65 שנות הנהגתו ברמה את קהילות הונגריה האורתודוקסית המפוארת עד שהובל עם בנו הגדול דיין דמתא הרה"ק רבי משה הי"ד אל המוקד בכבשונות אושוויץ - יחד עם בני קהילתו. שם בבית החיים מנו"כ של מחברתו בקודש הרבנית הצדקנית ע"ה אשר ידוע כמקום מסוגל להיפקד בדבר ישועה ורחמים.

האדמו"ר מערלוי הינו דור שישי למרן החתם סופר זיע"א וממשיך ביד רמה את מורשתו ומנחילה לאלפי התלמידים המתחנכים במוסדות ערלוי בקהילות הקודש: ירושלים, ביתר, אלעד ובני ברק, משם תצא תורה והפצת המעיינות מתורת החת"ס ושושלת ממשיכי דרכו בקודש.

לאחר סיור משלחת הדיפלומטים בהיכלי התורה, שם נחשפו למאות הבחורים העמלים בתורה, תוך התנתקות מוחלטת מהבלי עולם הזה, כשהם מקבלים הסבר על המושג 'ממית עצמו באוהלה של תורה', התקבלו בלבביות בקודש פנימה ע"י האדמו"ר.

לאחר סקירה מקיפה אודות מצב המורשת היהודית, בתי העלמין ומבני הדת בהונגריה הועלתה היוזמה הברוכה של הנה"ח הרב מרדכי כהן, והמשאלה למעורבות חיונית דחופה הנדרשת עתה לטיפוח ושימור בתי העלמין בהונגריה.

עם דילול קהילות הקודש ברחבי הונגריה, כאשר שמנה וסלתה עם טובי בניה, רבניה ופרנסיה הועלו על המוקד ע"י הצורר הנאצי ימ"ש ועם שוך המלחמה גברו רדיפות שרידיה ע"י השלטון הקומוניסטי-הנאצי אשר הניסו ומיגרו את שארית הפליטה, יהדות הונגריה האורתודוקסית המפוארת התרוקנה והותירה אחריה את נכסי צאן ברזל, "עצמות יוסף" של הוריהם וזקניהם - כדומן על פני האדמה, רבים מבתי העלמין עזובים ללא שילוט הכוונה לאתר, מצבות הרוסות, בתי הכנסת שוממים או רח"ל משמשים למטרות שמבזות את קדושתן ההיסטורית.

הנהירה היהודית הרבה והגוברת בשנים האחרונות להונגריה, ברובה ע"י דור ההמשך במסגרת סיורי-מסורת הבאים לפקוד את מקום קבורת יקיריהם ולהתפלל על ציונים של רבנים צדיקים ומנהיגי קהילות קודש ולמגינת לב אין אפשרות לזהות את מקומות קבורתם.

לבקשת השר פרוש, סוכם בפגישה לאפשר לעסקני הקהילה לפעול תחילה בעיר ערלוי בשיקום וטיפוח בית העלמין והשבת בית הכנסת של ערלוי, המשמש כיום כגלריה והייתה לפנים מעוז ומבצר מפואר לתורה ותפילה של יהדות הונגריה.

מזכיר המדינה הביע תמיכתו האוהדת במהלך ותחייב כי עסקני קהילת ערלוי יקבלו כל סיוע נדרש מיו"ר העמותה הממשלתית לשימור מורשת הונגריה הרב אריאל מנחם סבו.

כמו כן הדגיש מזכיר המדינה, כי ראש ממשלת הונגריה מר ויקטור אורבן מחויב לשימור וטיפוח 1,640 בתי העלמין היהודיים המוכרים, ומעת לעת נחשפים בתי עלמין יהודיים נוספים, ובתי הכנסת ברחבי המדינה, והוכיח נאמנותו לעם היהודי בהונגריה ולעם השוכן בציון. עסקני הקהילה הוזמנו לתאם מהלכים מעשיים בנושא.

השר פרוש הודה לחברי המשלחת על הכבוד שרוכש הממשל ההונגרי למסורת היהודית רבת השנים בהונגריה והירתמותם להיענות בחיוב לעסקני הקהילה ולכבד את הזיכרונות ההיסטוריים הקדושים.

נציגי ממשלת הונגריה הזמינו את האדמו"ר, שהוא גם יליד ערלוי, לביקור במדינה, לחזק את הפעילות היהודית והבהירו כי היהודים מוזמנים ורצויים במדינתם, והדביר יביא לחיזוק התיירות החרדית בהונגריה שמהווה ברכה לכלכלתה והביע את הערכתם ורצונם לסייע למטרות שהועלו בפגישה ולהמשך תיאום מלא ושוטף עם אריאל מנחם סבו - הממונה לשימור מורשת יהדות הונגריה.

ערלוי שכונת קטמון הונגריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד