כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
בגודל שלושה אוטובוסים

הבלון שהביא למתיחות בין ארה"ב לסין: מה באמת קרה שם

מומחים אמריקאים מבהירים כי מדובר בבלון עצום שגודלו כגודלם של שלושה אוטובוסים. בסין טוענים שמדובר בבלון תמים לחיזוי מזג האויר: "הוא נסחף ברוח בטעות". בארה"ב לא מאמינים ומציינים שבלון ריגול נוסף כבר זוהה בשמי אמריקה הלטינית. מזכיר המדינה האמריקאי ביטל ביקור מתוכנן בסין

הבלון שהביא למתיחות בין ארה"ב לסין: מה באמת קרה שם
רגע היירוט צילום: צילום מסך

אחת מפרשיות הריגול היותר ביזאריות שזכינו לחוות בשנים האחרונות: בלון ריגול ענק, פרי פיתוחה של סין, ריחף במשך כחמישה ימים בשמי ארה"ב, בגובה של יותר מ-18 אלף קילומטרים. הבלון צילם לכאורה את כל מה שהשתרע תחתיו ברדיוס של מאות קילומטרים, הוא נע באיטיות ועבר ממדינה למדינה, כשבדרך הוא חולף מעל בסיסים צבאיים, מחסני נשק, ואפילו אתרים בהם מחזיקה ארה"ב טילים גרעיניים.

כל שנדרש כדי להפיל את הבלון זו פעולה פשוטה וקלה מאוד לביצוע, של ירי לעברו ממטוס קרב, ושני מטוסים כאלו כבר עמדו הכן על המסלול כדי להפיל את הבלון ברגע בו הוא זוהה בשמי מונטנה, אבל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, החליט לדחות את הפלתו בעצת יועציו הצבאיים, מחשש שפיצוץ הבלון בגובה רב כל כך יוביל לפיזורים של עצמים מתכתיים ואחרים ברדיוס גדול. מקורביו של הנשיא הסבירו שנפילה של החפצים המתכתיים, שמשקלם הכולל הוערך בכ-450 קילוגרמים מגובה רב כל כך, עלולה להיות הרסנית ואף קטלנית חלילה.

הדיווחים הראשונים בארה"ב התפרסמו בלילה שבין חמישי לשישי האחרון, וכבר אז נמסר כי הבלון חדר לשמי ארה"ב לפחות יומיים קודם לכן. בארה"ב הצהירו מפורשות שמדובר בבלון ריגול סיני, ומטילים על סין את מלוא האחריות. סין מצידה לא הכחישה שמדובר בבלון השייך לה, אבל לטענתה מדובר בבלון עם ציוד לחיזוי מזג אויר. "מטבע הדברים בלונים כאלו לא נועדו לשוט למרחקים גדולים", מסבירים הסינים, "ולכן אין לנו יכולת לנווט אותו. הוא נסחף בטעות ברוח וכעת הוא מחוץ להישג ידינו או ליכולת ההשפעה שלנו".

עם זאת, בארה"ב מבהירים שבחינה מדוקדקת של הבלון בעת שעוד ריחף בשמיה, העלתה שהוא מצויד בציוד ניווט, ושיש לו יד מכוונת. "הבלון אינו תמים כפי שטוענים בסין", מסבירים האמריקאים, "הוא נשלח כדי לרגל בשמי ארה"ב". עם זאת, לפי הדיווחים, צבא ארה"ב הצליח לפגוע ביכולות הצילום של הבלון עוד לפני שהופל, באמצעות לוחמה אלקטרונית או שיגור קרני לייזר לעבר העדשות שלו. כמו כן נמסר שהאמריקאים הסיטו מהמסלול בו היה הבלון צפוי לעבור, ציוד רגיש שהם חששו מהאפשרות שייחשף לעדשות המצלמה הסינית.

במישור המדיני כבר הודיעה ארה"ב שמזכיר המדינה שלה, אנתוני בלינקן, ביטל את הביקור המתכונן שלו בסין, כמחאה על פעולת הריגול החמורה. האמריקאים הוסיפו אתמול שהם זיהו בלון ריגול נוסף של סין, שמרחף בשמי אמריקה הלטינית. בהודעה הרשמית לא נמסר פירוט לגבי המיקום המדויק של הבלון הנוסף, אבל בדיווחים לא רשמיים נאמר שהוא נמצא כעת בשמי קוסטה ריקה, אך דווח כי הבלון הופל על ידי צבא ארה"ב, זאת, בעת שהיה בשמי קרוליינה סמוך מאוד לחופו של האוקיינוס האטלנטי.

מיד לאחר הפלת הבלון נמסר כי צבא ארה"ב החל לחפש אחר חלקים שנפלו ממנו, לצרכי החקירה של האירוע. דקות אחדות לפני פיצוץ הבלון הודיע מנהל התעופה הפדראלי של ארה"ב על סגירת האזור לטיסה, וכן על עוצר המראות ונחיתות בשלושה שדות תעופה באזור. זמן קצר לאחר הפלת הבלון חודשה התנועה האווירית באזור.

בימים האחרונים נחשף כי אין זו הפעם הראשונה בה עושה סין שימוש בבלוני ריגול, וכי בעבר כבר זוהו כמה בלוני ריגול סיניים שריחפו מעל אתרים צבאיים של ארה"ב באוקיינוס השקט. כמו כן דווח שגם בתקופת כהונתו של טראמפ זוהה בלון ריגול של סין שחדר לשטחה האווירי של ארה"ב, אבל אז היה זה בשולי שטחה האווירי והבלון לא נכנס לעומק השטח האמריקאי כפי שהיה עכשיו.

הנשיא לשעבר טראמפ, שכבר הצהיר שיתמודד על כהונה נוספת כנשיא, וכן שגרירת ארה"ב לאו"ם לשעבר ניקי היילי שמתכוונת גם היא להכריז בקרוב על התמודדותה לנשיאות, פרסמו קריאות בדרישה מהנשיא ביידן שיפעל ליירוט מיידי של הבלון, על אף הסיכון הקטן הכרוך בכך. כמותם גם שורה של בכירים רפובליקאים השמיעו קריאות דומות. ביידן עצמו התייחס לכך רק זמן קצר מאוד לפני הפלתו של הבלון, ובמענה לשאלת עיתונאים הוא השיב בקצרה: "אנחנו נטפל בו". זמן קצר לאחר מכן דווח על סגירת המרחב האווירי ולאחר מכן על הפלתו של בלון הריגול.

בלון דונלד טראמפ ג'ו ביידן סין ריגול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד