כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
חושש לחייו

קצין רוסי שברח: "החיילים שלנו עינו אוקראינים"

טענות על חקירות אכזריות, שבהן גברים אוקראינים נורו למוות נחשפות לראשונה על ידי קצין צבא רוסי לשעבר שנמלט מרוסיה. הוא סיפר כי חבריו בזזו אזורים כבושים באוקראינה, ותיאר חקירות אכזריות, בראשות קולונל רוסי, בהן גברים נורו למוות

קצין רוסי שברח: "החיילים שלנו עינו אוקראינים"
צבא רוסיה צילום: משרד ההגנה הרוסי

קונסטנטין יפרמוב, הקצין הבכיר ביותר שדיבר בגלוי על המלחמה מאז תחילת הפלישה של רוסיה, אמר ל-BBC בראיון אמיץ כי רוסיה רואה בו כעת בוגד וכעריק. הוא סיפר כי "החקירות והעינויים, נמשכו כל יום, בלילה, לפעמים פעמיים ביום".

יפרמוב ניסה להתפטר מהצבא מספר רב של פעמים - אך בסופו של דבר הוא פוטר בגלל סירובו לחזור לאוקראינה, כעת הוא ברח מרוסיה. הוא סיפר כי חבריו בזזו אזורים כבושים באוקראינה, ותיאר חקירות אכזריות, בראשות קולונל רוסי, בהן גברים נורו למוות.

"בזמנו אף אחד לא האמין שתהיה מלחמה. כולם חשבו שזה רק תרגיל. אני בטוח שאפילו קצינים בכירים לא ידעו" אמר. יפרמוב סיפר שראה חיילים רוסים מדביקים סימני זיהוי על המדים שלהם ומציירים את האות "Z" על ציוד צבאי וכלי רכב. תוך ימים ספורים, "Z" הפך לסמל של מה שהקרמלין כינה "המבצע הצבאי המיוחד שלו".

"החלטתי להפסיק עם זה, הלכתי למפקד שלי והסברתי את עמדתי, הוא לקח אותי לקצין בכיר שקרא לי בוגד ופחדן, השארתי את הרובה שלי, עליתי על מונית ונסעתי. רציתי לחזור לבסיס שלי בצ'צ'ניה ולהתפטר רשמית. אחר כך התקשרו אליי חבריי עם אזהרה, קולונל אחד הבטיח להכניס אותי לכלא לעד 10 שנים בגין עריקה והוא הזעיק את המשטרה".

יפרמוב סיפר כי הוא התקשר לעורך דין צבאי, שיעץ לו לחזור חזרה. "אני מבין עכשיו שהייתי צריך להתעלם מזה ולהמשיך הלאה", הוא אמר. "אבל פחדתי שיכניסו אותי לכלא".

"בשלוש השנים האחרונות הייתי מעורב בפינוי מוקשים בצ'צ'ניה, מקום שחווה שתי מלחמות. אני חושב שהעבודה שעשיתי שם הועילה לאנשים". בהמשך הוא חזר לשדה הקרב, במשך חודש וחצי הוא ושמונה חיילים בפיקודו שמרו שם על יחידת ארטילריה רוסית.

בהמשך הקבוצה של יפרמוב עברה לשמור על מה שהוא מתאר כ"מטה לוגיסטי" באפריל האחרון בעיירה בילמק, צפונית-מזרחית למליטופול. שם, הוא אומר, היה עד לחקירות והתעללות באסירים אוקראינים כשלאחד מהם שברו את כל השיניים.

"הקרמלין רוצה שהרוסים יאמינו שבאוקראינה, רוסיה נלחמת בפשיסטים, ניאו-נאצים ואולטרה-לאומנים. הנרטיב השקרי הזה משמש לדה-הומניזציה של האוקראינים בעיני הציבור הרוסי והצבא" אמר.

יפרמוב מתאר כיצד קולונל נתן פקודות שאסור לתת לאוקראינים אוכל רגיל - רק מים וקרקרים. אבל הוא אומר: "ניסינו לתת להם תה חם וסיגריות". כדי שהאסירים לא ישנו על אדמה חשופה, יפרמוב וחבריו השליכו להם חציר בלילה, "כך שאיש לא ראה אותנו".

במהלך חקירה נוספת, יפרמוב אומר שהקולונל ירה באסיר בזרועו וברגל ימין מתחת לברך ופגע בעצם. קונסטנטין אמר שאנשיו חבשו את האסיר והלכו למפקדים הרוסים - "לא לקולונל, הוא היה משוגע", ואמרו שהאסיר צריך ללכת לבית חולים, אחרת הוא ימות מאיבוד דם.

"הלבשנו אותו במדים רוסיים ולקחנו אותו לבית חולים. אמרנו לו: 'אל תגיד שאתה שבוי מלחמה אוקראיני, כי או שהרופאים יסרבו לטפל בך, או שהחיילים הרוסים הפצועים ישמעו. וירו בך ולא נוכל לעצור אותם".

הוא מספר שלבסוף הוא החליט להתנגד לשירות צבאי. "אחרי 10 שנות שירות הוקעתי כבוגד, עריק, רק בגלל שלא רציתי להרוג אנשים", הוא אומר. "אבל שמחתי שעכשיו אני אדם חופשי, שלא אצטרך להרוג או להיהרג".

אבל בספטמבר 2022, הנשיא פוטין הכריז על "גיוס חלקי". מאות אלפי אזרחים רוסים גויסו לצבא כדי להישלח לאוקראינה.

יפרמוב אמר שמכיוון שכבר שירת בצבא, הוא בטוח יישלח חזרה למלחמה, הוא הגה תוכנית מילוט. "בבית בו גרתי עשיתי חור בתקרה בעליית הגג, למקרה שהמשטרה וקציני הגיוס יגיעו למסור מסמכי זימון, קציני הגיוס נסעו אליי הביתה וחיכו לי במכוניות שלהם. אז שכרתי דירה והתחבאתי שם".

לבסוף יפרמוב יצר קשר עם ארגון זכויות אדם רוסי Gulagu.net, שעזר לו לעזוב את רוסיה, ועכשיו הוא מסתתר מחשש לחייו. "תודה לאל שלא פגעתי באף אחד. לא הרגתי אף אחד. תודה לאל שלא נהרגתי. אין לי אפילו את הזכות המוסרית לבקש סליחה מהאוקראינים. אני לא יכול לסלוח לעצמי, אז אני לא יכול לצפות שהם יסלחו לי".

מלחמת אוקראינה רוסיה כח וגנר ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד