כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
העמדה כבר הוצגה

הרפורמה המשפטית: הנשיאה חיות לא מתכוונת להתייצב בוועדת חוקה

הנשיאה חיות הודיעה כי היא אינה מתכוונת להציג את עמדתה בנוגע לרפורמה במערכת המשפט בוועדת חוקה. לדבריה, עמדת מערכת המשפט כבר הוצגה בדיונים

הרפורמה המשפטית: הנשיאה חיות לא מתכוונת להתייצב בוועדת חוקה
רוטמן בוועדה צילום: ערוץ כנסת

נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות הודיעה שנכון לעכשיו היא אינה מתכוונת להגיע ולהציג את עמדתה בנוגע לרפורמה במערכת המשפט בוועדת חוקה, כך דווח ב'כאן חדשות'. זאת לאחר שיו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן טען כי אם הנשיאה רוצה להביע את עמדתה, שתגיע לדיונים. במכתב שנשלח היום (ראשון) ליו"ר הועדה נכתב כי עמדת המערכת הוצגה בדיון שנערך בוועדה ב-23 בינואר, על ידי יועמ"ש בתי המשפט. 

כזכור, ביום רביעי בשבוע שעבר, יו"ר ועדת חוקה חבר הכנסת שמחה רוטמן, תקף בחריפות את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, לאחר שדווח כי היא הסכימה למו"מ על הרפורמה במערכת המשפט רק בתנאי שהליך החקיקה בכנסת יופסק. רוטמן אמר: "לפי פרסומים נשיא המדינה ניסה לייצר תיווך או חיבור, ונשיאת בית המשפט העליון אמרה שרק אם הדיונים בוועדת החוקה ייעצרו היא תהיה מוכנה לדבר. ראיתי את הדברים בצער רב כי הדיון בוועדה הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית ומי שמבקש לעצור אותו כתנאי להידברות לא באמת רוצה הידברות".

רוטמן הוסיף: "אם הייתי אומר שאני עוצר את הרפורמה כל עוד בית המשפט יעצור את דיוניו, לא יפסול חוקים או מינויים, לא ידון בסוגיות של מדיניות, הקפאת מצב עד שנדבר, היו אומרים בצדק שאני מתערב בעצמאות השיפוטית ופוגע בהפרדת הרשויות. הניסיון להתערבות בהליכי חקיקה בכנסת ע"י נשיאת העליון הוא פגיעה חמורה בהפרדת הרשויות, הכנסת כולה קואליציה ואופוזיציה הייתה צריכה לומר שזה מעשה שלא ייעשה".

לדברי רוטמן: "הנשיאה הוזמנה והגיעה בעבר לוועדת החוקה לדיונים על מערכת המשפט, היא יכולה לומר את דברה וזה לדעתי המקום הנכון. הניסיון לחסום את הליכי החקיקה חמור מאוד והניסיון לברוח מהידברות חמור".

עוד אמר רוטמן: "שנים רבות עלו הצעות ע"י שרים קודמים, ח"כים וגורמים בחברה האזרחית לרפורמות והתגובה של בית המשפט העליון הייתה שלא צריך לעשות כל שינוי ו"מי שמרים ידו על בימ"ש אגדע את ידו", ציטוט של שופט בדימוס. כשדובר על בימ"ש לחוקה נאמר שאת הג'וק צריך להרוג כשהוא קטן. לומר שכל זמן שאין הליך אנחנו לא מדברים ועכשיו כשיש הליך תעצרו ואז נדבר? את התרגיל הזה אזרחי ישראל מבינים. למרות כל ההתנהלות הזו נשיאת בימ"ש עליון הוזמנה לוועדה ונפנה לא את כל הזמן הדרוש לה, נקשיב לה רוב קשב, זו הדרך לכבד את הפרדת הרשויות. דרישה מצידה לעצור את דיוני הוועדה היא לא דרישה המתאימה למדינה דמוקרטית ואני קורא לה לחזור בה ממנה".

בסיום דבריו אמר יו"ר הוועדה: "שנים רבות אני עוסק בשינויים במערכת המשפט, על רוב הצעות החוק שהכנתי בתנועה למשילות ודמוקרטיה חתמו קואליציה ואופוזיציה. ב-2015 היה משבר גדול ביחסי בית המשפט העליון והכנסת על רקע הביטולים החוזרים של חוקי המסתננים בין היתר. אחד הח"כים דיבר על D9 והשופט בדימוס אהרן ברק דיבר על טנקים. התחייבתי אז לעצור את היום שבו טנקים ו-D9 יילחמו ברחובות. יש אנשים המעוניינים בשיח האלים, בכיתות יורים וטנקים, לזה לא אתן יד, אבל כל מי שרוצה לבוא ולדון כדי למנוע את זה - אושיט את ידי. ההידברות נעשית בוועדה ומחוצה לה ואין מקום לכל הפייק מסביב". 

הרפורמה המשפטית אסתר חיות שמחה רוטמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד