י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

המתח גובר: צה"ל נערך לחצות ומגייס כוחות

לוחמי מילואים קיבלו הודעה להיות ערוכים לקראת פקיעת הפסקת האש הלילה בחצות • יאיר פרג'ון, ראש המועצה האזורית חוף אשקלון: "הבטן שלי מקרקרת. התושבים שבו הבייתה, אבל אם הירי ייתחדש הם ייאלצו לעזוב שוב" • דובר חמאס: "אם לא יושג הסכם עד סיום מועד הפסקת האש, נחזור למערכה בשדה הקרב" • מתעדכן

צילום: דו"צ
צילום: דו"צ

הפסקת האש ל-72 שעות שהוכרזה השבוע בין ישראל לחמאס תסתיים הלילה בשעה אחת אחר חצות. ההפסקה נשמרת בינתיים על ידי הצדדים, והיא איפשרה את חזרתם של מאות מתושבי עוטף עזה לבתיהם.

"לקראת השעה אחת אחר חצות, עת תסתיים הפסקת האש, הבטן שלי מקרקרת. אין לי דרך אחרת לתאר את התחושות", אומר יאיר פרג'ון, ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, "אני לא רגוע. התושבים בכל היישובים שלי שבו לבתיהם, אבל אני לא מוציא מכלל אפשרות שבמקרה שהירי לעבר ישראל יתחדש, הם ייאלצו לצאת מכאן שוב למקומות שקטים יותר".

ביישובי עוטף עזה כבר נערכים לעצרת הזדהות המונית שתיערך מחר בערב בכיכר רבין בתל אביב, תחת הכותרת "דין עוטף עזה כדין תל אביב".

מוסיר אל מסרי, דובר חמאס, מיהר להודיע: "אם לא יושג הסכם עד סיום מועד הפסקת האש, נחזור למערכה בשדה הקרב". דברים דומים אמרו גם בארגון ועדות ההתנגדות העממיות.

בקהיר נמשכו גם היום השיחות בין נציגי חמאס, ישראל והרשות הפלסטינית, בתיווך מצרים, בניסיון להשיג הסכם שיבטיח הפסקת אש ארוכה.

"הפלסטינים מסרבים נחרצות להארכת הרגיעה מבלי לקבל ערבויות חזקות מהמתווך המצרי לכך שישראל תסכים לתנאי המשלחת הפלסטינית", אמר מקור פלסטיני בכיר המקורב לפגישות ההסדרה בקהיר, לסוכנות הידיעות של חמאס "א-ריסאלה". לדבריו, "השעות הבאות יהיו מכריעות והן אלו שיקבעו את גורל הרגיעה ואת גורלה של הפסקת האש".

צה"ל נערך לחידוש הלחימה
מאות קצינים, מפקדים וחיילי מילואים, קיבלו בשעות האחרונות הודעות ממפקדי היחידות כי עליהם להיות דרוכים ולהיערך לאפשרות של גיוס מילואים עוד הערב.

צה"ל החל להכין בשעות האחרונות כוחות אוויריים וקרקעיים לפעולה, לקראת פקיעת הפסקת האש.

מקורות מקרב חמאס מדווחים, כי מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של הארגון, צפוי לנאום בשעות הקרובות.

"בצד השני יושב ארגון טרור שמחזיק ב-1.8 מיליון תושבי עזה כבני ערובה", אומר ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, יאיר פרג'ון, "הוא יקבל המון כסף ומשאבים ממדינות ערב אך במקום לשקם את עזה, הוא יתחמש ויבנה מנהרות תקיפה, ולנו אין כאן בשורה. אם הרצועה לא תפורז, הספירה לקראת סבב לחימה נוסף תתחיל ברגע שבו ייחתם בקהיר ההסכם להפסקת אש". עוד הוסיף, "בלתי אפשרי שמדינה כמו ישראל תהיה נתונה לטרור מהסוג הזה, לגביית פרוטקשן מחמאס".

פרג'ון הוא לא היחיד, גם ראש המועצה האזורית אשכול, חיים ילין, הביע היום מורת רוח מהיעדר הכרעה ברורה בלחימה של החודש האחרון בעזה: "אני חושש שאנחנו חוזרים בדיוק לאותו המקום שבו היינו לפני המבצע, רק שהפעם אנחנו עם 64 חיילים הרוגים ומאות פצועים. אם אין הסכם שכולל את פירוז הרצועה ופירוק חמאס מנשקו, לא עשינו כלום. לחמאס אין מה להפסיד והוא מוכן להקריב את כל הרצועה במסגרת המלחמה שלו בישראל. בינתיים אנו ממשיכים לשחק לידיים שלו. אחרי הלחימה היינו צריכים להגיע למצב של ניצחון מדיני ובינתיים זה לא קורה. אין לי ספק שבעוד שנה נגיע לאותו סבב. אני כבר מכין את התושבים שלי לסבב הלחימה הבא".

הרמטכ"ל: החמאס הוכה
הערב התקיים התקיים טקס סיום קורס אפק במכללה לפיקוד ומטה (פו"ם). הרמטכ"ל, רא"ל בנימין (בני) גנץ, התייחס לחוסן הלאומי שהפגין העורף במסגרת מבצע "שובו בנים" ביהודה ושומרון ומבצע "צוק איתן" ברצועת עזה. "אני רוצה לספר לכם שיש לנו חברה איתנה שעומדת מזה חודשיים ימים בשתי זירות שונות, בשתי שיטות פעולה שונות, בשתי מטרות שונות - פעם אחת למצוא שלושה בנים ובפעם האחרת להביא שקט וביטחון להרבה אזורים ולהרבה מאוד בתים. רחוקים, קרובים וקרובים מאוד"

בהמשך התייחס לשילוביות המרשימה שהופגנה לאורך מבצע "צוק איתן". "הייתה שילוביות מדהימה - מפקד הקורס קרא לזה תזמורת, וזו אכן תזמורת. השילוביות הזו היא באוויר, בים, ביבשה, במודיעין, בחזית לכל אורכה, בעורף לכל אורכו רחוק ככל שלא יהיה", פירט הרמטכ"ל. "מדובר במאמץ אדיר של סיוע קרבי, משפטי, וליווי המשפחות השכולות בבתי הקברות ומשפחות הפצועים בבתי החולים. מדובר במאמץ טכנולוגי אדיר, שנשא את פרי מוחם של אנשים שיצרו לאורך שנים, כדוגמת כיפת ברזל", הוסיף.

לדברי הרמטכ"ל, פעילותו של צה"ל התאפיינה במבצעיות מורכבת ומתמשכת. "ראינו את הדברים בכל מקום שבו הסתובבנו - בחמ"לים ובמרכזי הסריקה", אמר רא"ל גנץ. "הנחישות והדיוק טבועים בערכיות גבוהה מאוד: בכל קוקפיט של מטוס, בכל תא הפעלה של כלי טיס בלתי מאויש, בכל מערכת נשק של ספינה ובכל מקור אש אחר ביבשה", קבע.

בהמשך התייחס לנחישות היחידות הלוחמות בשטח. "נחשפנו להובלה מלפנים של מפקדים, שמשאירים מאחור את המשפחות ואת העורף - ומסתכלים קדימה אל המשימה. אנשיהם מאחור, והלבן של האויב בעיניים לפניהם, באור אפל של מנהרה שאותה מחפשים, וחוקרים וחוקרים", הדגיש הרמטכ"ל. צה"ל, כתמיד, היה ערוך למערכה הנוכחית נגד ארגון הטרור חמאס. "המוכנות הייתה נתונה מבעוד מועד. נכונותנו באה לידי מימוש בכל אחד מהאתגרים אותם פגשנו עד עכשיו. אני רוצה לספר לכם על שליחות שהייתה ונותרה לעמוד בבסיס עשייתנו - כך היה בשגרה, כך בעיתות חירום, כך גם בזמן מלחמה", הבהיר רא"ל גנץ.

כמו כן, התייחס הרמטכ"ל לחללים שנפלו בקרב. "אני רוצה לספר לכם על הקרבה בלתי רגילה שנדרשנו לה, ואפשר שעוד נידרש. ההקרבה שצרובה עמוק בבשרנו, ושהותירה בנו פצעים כואבים שאותם נזכור לנצח - עומדת ליד עורף איתן שמחזק אותנו ומחבק את שלושת משפחות האזרחים שנהרגו במהלך הלחימה כמו גם פצועים, חלקם קשה מאוד, שעדיין נמצאים בבתי החולים ולהחלמתם נייחל", חידד רא"ל גנץ.

בהתייחסו להמשך הלחימה מול ארגון הטרור חמאס אמר כי "אני רוצה לומר לכם שאפשר שתם, ואפשר שעדיין לא הושלם. כפי שאמרנו אז, אני חוזר ואומר היום ובכלל - אנחנו נמשיך להגן, אנחנו נמשיך לפעול, נהיה מוכנים לכל מאמץ, בכל דרך, בכל שיטה ובכל זמן. חמאס שהחל את מסכת האירועים ביהודה ושומרון בחטיפתם של הבנים ובפתיחה מאש מהדרום מבין וחש את גודל טעותו. אנחנו נישאר איתנים מולו גם בימים שיבואו", הדגיש רא"ל גנץ.
צוק איתן הפסקת אש צהל הסלמה חצות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד