כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ניצל את המצב

כך המלחמה באוקראינה חיזקה את מעמדו של ארדואן

מאז החלה המלחמה באוקראינה המנהיג הטורקי הצליח למצב את עצמו כמנהיג חשוב שרבים רוצים בקרבתו ובכך להקל על הצרות הפיננסיות של מדינתו. המצב הכלכלי שהשתפר חיזק את מעמדו לקראת בחירות לאומיות שיכולות לבסס את מעמדו כשליט החזק ביותר של טורקיה מזה מאה שנה

זלנסקי וארדואן עם מזכ"ל האו"ם
זלנסקי וארדואן עם מזכ"ל האו"ם צילום: לשכת נשיאות אוקראינה

הפלישה של רוסיה לאוקראינה לפני שנה הביאה מהומה כלכלית עולמית, אך רוח גבית בלתי צפויה הגיעה עבור הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, הוא התגלה כאיש שמדינות רבות רוצות בקרבתו.

המנהיג הטורקי הצליח להפוך את עצמו לנחוץ לכל הצדדים של הסכסוך, עמדה שקוטפת תגמולים כלכליים שעזרו להקל על הצרות הפיננסיות של המדינה הטורקית. המהפך חיזק את מעמדו לקראת בחירות לאומיות שיכולות לבסס את מעמדו כשליט החזק ביותר של טורקיה זה כמעט מאה שנה.

תחת השגחתו, טורקיה הרוויחה ממכירת מל"טים קטלניים לאוקראינה ש"כיסחו חיילים רוסים בימים הראשונים של הפלישה", כך מדווח ה'וול סטריט ג'ורנל'. ארדואן הוא גם אחד ממנהיגי העולם הבודדים שמדבר בקביעות עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ועושה מאמצים דיפלומטיים בנושא חילופי שבויים ויצוא מזון חיוני. בעקבות קשריו, אוליגרכים רוסים מזרימים כסף לטורקיה.

מלבד מל"טים, טורקיה מכרה גם כלי רכב משוריינים לאוקראינה, חסמה כניסת ספינות מלחמה רוסיות לים השחור ומנעה מהצבא הרוסי גישה למרחב האווירי של טורקיה לטיסות מסוריה.

במשך חודשים, ארדואן איים למנוע מפינלנד ושבדיה להצטרף לגוש נאט"ו. כעת ארה"ב מקווה להשתמש במכירה של צי מטוסי קרב חדשים מסוג F-16 לטורקיה כדי לדרבן אותו לאשר את הצטרפותן.

כאשר הניסיון הראשוני של רוסיה להשתלט על קייב נכשל, פקידים טורקים ניצלו את ההזדמנות, והפכו את טורקיה למתווכת בין רוסיה אוקראינה והמערב.

בשיחה עם פוטין כמה פעמים בחודש, ארדואן דחק ברוסיה לקבל את שיחות השלום אך גם סייע להקל על בידודו של הקרמלין ולרכך את מכת הסנקציות המערביות.

ארדואן גם מדבר לעתים קרובות עם הנשיא ולודימיר זלנסקי מאוקראינה, וזכה לאמונם של פקידים אוקראינים. הנשיא הטורקי הוא היחיד שהצליח לתווך הסכם לפתיחת נמל הים השחור של אוקראינה ליצוא תבואה וחילופי מאות אסירים רוסים ואוקראינים.

ולדימיר זלנסקי רג'פ טייפ ארדואן נשיא אוקראינה מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד