כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מעבר לקוויי האויב

הכוח האוקראיני המיוחד שפועל בתוך רוסיה נחשף

הכוחות המיוחדים האוקראינים החשאיים שמבצעים פעילות בתוך רוסיה נחשפים. אוקראינה וממשלות המערב מכחישים את קיומם, אבל הם מספרים כי הם מכים את הרוסים בתוך מדינתם 

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

אם הגרוע מכל יקרה, טאראס, בן 23, ולדיסלב, בן 21, והמפקד שלהם, אולקסי, בן 39, מודעים היטב לכך שממשלת אוקראינה תכחיש כל ידיעה עליהם. בבירות המערב יש צמרמורת קולקטיבית מעצם המחשבה עליהם.

הם חברים בגדוד "בראטסטבו", קבוצת מתנדבים של כוחות מיוחדים אוקראינים, שלוקחים את המאבק נגד פוטין קדימה, מעבר לאזורים הכבושים בארצם - ועמוק לתוך רוסיה, כך חושף ה'גארדיאן'.

עבודתם נעה מחטיפת בכירי הקרמלין, להרס של תשתיות צבאיות מרכזיות והפלת מטוסי אויב בשטח רוסיה. זה אולי נשמע מוזר שגדוד חשאי מספר את מעלליו בפומבי, אך מטרתם לטענתם היא שיידעו עליהם, ויש הודעה אחת שהם רוצים לשלוח לרוסים. "קל לנו מאוד לחצות את הגבול הרוסי", כך אומר ולדיסלב, הצעיר מבין השלושה, בחיוך.

טאראס, אומר כי הוא חזר לפני שבועיים ממה שהוא תיאר כמשימה פשוטה. "הקבוצה שלנו הייתה צריכה להביא כמות מסוימת של חומרי נפץ לשטח רוסיה ולהשאיר אותם במקום מסוים", הוא מספר. "אני לא יודע למה ולמי נועד חומר הנפץ הזה. אבל אני יודע בוודאות שכמה אנשים ברוסיה מוכנים לעזור לאוקראינים".

המבצע האחרון ברוסיה בו נטל ולדיסלב חלק היה לפני חודש באזור שמסביב לעיר בלגורוד, שם התפוצצו מספר חנויות בחודשים האחרונים. טאראס סיפר: "ירינו ממערכת טילים ניידת נגד מטוסים לעבר מסוק ממרחק של 4 ק"מ. לרוע המזל, לא ראינו את הפגיעה מכיוון שהיינו כל כך רחוקים, אבל שמענו את הפיצוץ. ואז ברחנו במהירות מעמדותינו. השארנו מאחור את החצובה המשמשת למערכת הטילים הנ"מ הניידת".

רק ארבעה או חמישה חיילים משתתפים במשימות כאלה, בודקים היכן נמצאים הנתיבים הבטוחים לתוך רוסיה על ידי מעקב אחר תנועת בעלי החיים. על ולדיסלב וחבריו הלוחמים הוטל "ללכוד או להרוג את אחד הקצינים הבכירים של ה-FSB", שירותי הביטחון הרוסיים.

"הוא עבד קרוב לגבול עם אוקראינה, אבל בשטחה של רוסיה", אמר ולדיסלב. "היה לנו את המסלול של המכונית של הקצין הרוסי הזה והחלטנו להקים מארב". הם היו בעמדה במשך שעות, אך המכונית לא הגיעה, והם היו צריכים לעזוב עם עלות השחר, אבל הם התמודדו עם האתגר לחזור חזרה לאוקראינה מבלי להתגלות.

"פגשנו עמדת גבול של משמר הגבול הרוסי", סיפר ולדיסלב. "היינו ארבע על ארבע. הרגנו שלושה רוסים ופצענו קל אחד. תפסנו אותו, לקחנו אותו לשטח אוקראינה ומסרנו אותו לצבא האוקראיני". כשנשאלו אם הוריהם יודעים על עבודתם, שני הגברים הצעירים, אחד מהם אמר: "ההורים שלי יודעים רק שאני נמצא כרגע במלחמה".

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר זלנסקי ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד