כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
ישיבת מליאה חגיגית

נתניהו: "דמוקרטיה נבחנת בנכונות לקבל את תוצאות הבחירות"

במליאת הכנסת נערכה ישיבה חגיגית לציון 74 שנים לכינון הכנסת. בישיבה החגיגית השתתפו כל סמלי השלטון. רה"מ נתניהו: "צריך לדעת להפסיד בכבוד". יו"ר האופוזיציה לפיד: "זה יומולדת עצוב, של כנסת שהולכת לאיבוד". יו"ר הכנסת אוחנה: "הכנסת היא המייצגת הבלעדית של שלטון העם"

נתניהו: "דמוקרטיה נבחנת בנכונות לקבל את תוצאות הבחירות"
נתניהו במליאה צילום: דוברות המליאה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (שני) במליאת הכנסת בישיבה המיוחדת לציון 74 שנים לכינון הכנסת בט"ו בשבט ואמר: "בדמוקרטיה העם הוא המקור לסמכות, העם הוא הריבון. בדמוקרטיה המדינה קמה על ידי העם, ובשם העם. בדמוקרטיה נבחרי העם מייצגים את העם".

לדברי נתניהו: "העם הוא עמוד התווך של הדמוקרטיה, ומתי נבחנת הדמוקרטיה יותר מכל? בחילופי שלטון. בנכונות של הצד המפסיד לקבל את תוצאות הבחירות. להפסיד זה לא קל, מניסיון, אבל בדמוקרטיה אין דרך אחרת. צריך לדעת לקבל את גזר דינו של הבוחר, צריך לדעת להפסיד בכבוד. בדמוקרטיה הכרעת העם מתקבלת בקלפי, ולאחר מכן היא משתקפת בהרכב הכנסת".

נתניהו הוסיף: "בבחירות האחרונות, לפני שלושה חודשים, מיליוני ישראלים הגיעו להצביע. הם החזיקו בידם את הבחירה שסימל תקוות, שאיפות, צרכים וציפיות. הפתק הקטן טמן בחובו דבר גדול - את היכולת להשמיע קול עצמאי וחופשי של כל אזרח, בכל מקום בארץ. והפתק הכריע בבחירות לכנסת ה-25: הוא הפקיד בידיי, ובידי חבריי וחברותיי לממשלה – בתמיכת הכנסת – את המנדט למשול. נבחרנו להוביל את המדיניות שלנו בהתאם לרצון של רוב ברור בעם וכך קורה בכל משטר דמוקרטי בעולם".

ראש הממשלה הבהיר: "בצד זאת, ישנם מוקדים נוספים בדמוקרטיה ואין חולק על כך. זאת הליבה של תורת מונטסקיה בדבר הפרדת הרשויות: יש רשות מחוקקת, רשות מבצעת, ורשות שופטת – והן מאזנות זו את זו. כך היה וכך יהיה. ישראל דמוקרטיה שמכבדת את הכרעת הרוב ומכבדת את זכויות האדם והפרט".

נתניהו התייחס להסתה נגדו ואמר: "על הרבה דברים אפשר להתווכח, אפילו צריך להתווכח. אבל יש דבר אחד שאי-אפשר להתווכח עליו, והוא המרדה לאלימות וקריאה לרצח. זוהי חצייה של קו אדום בוהק. דמוקרטיה היא שלטון הרוב, לא שלטון הרובה. בימים האחרונים קראתי לכולם לגלות את האמירות חסרות האחריות שנשמעו לאחרונה. אני שמח שהייתה לכך היענות ואני מברך על כך בכל ליבי".

לסיום אמר ראש הממשלה: "אני קורא לכל חלקי הציבור: הבה נוריד את גובה הלהבות. הבה נימנע מאלימות, משיח קיצוני. נלבן את הסוגיות בינינו בפורומים המתאימים, בראש ובראשונה הכנסת. ננהל דיון נוקב, יסודי, עמוק – אבל ננהל אותו בדרך דמוקרטית. לא באלימות, ולא בהסתה לרצח".

אחרי נתניהו עלה לנאום ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד שאמר: "זה יומולדת עצוב, של כנסת שהולכת לאיבוד. אני שואל את עצמי ושואל את חברי הבית אם התכנסנו כאן היום כדי לציין את יום הולדתה של הכנסת, או שזה טקס הפרידה מהכנסת שהכרנו".

לפיד הוסיף: "הבית הזה סימל במשך שבעים וארבע שנה את יכולתנו לחיות יחד. את היכולת שלנו לגשר על פני המחלוקות. את הרעיון שאנחנו נאבקים ותמיד יש צד אחד שמנצח, אבל הצד השני לא נעלם, יש לו מקום, יש לו קול. הבית הזה סימל את זה שאנחנו שונים אבל יש לנו טוב משותף.

בפעם הראשונה בחיי, אני חרד מכך שזה לא ישרוד. אם הממשלה תשלים את תהליך החקיקה שהיא החלה בו, אי אפשר יהיה לתקן את זה. השבר יהיה עמוק מדי. כבר עכשיו יותר ויותר אנשים אומרים לעצמם שאנחנו כבר לא עם אחד. שהמדינה שלהם ויתרה עליהם", אמר.

לפיד פנה לחברי הקואליציה ואמר: "חברי הקואליציה חשוב לי שתדעו אני לא מאיים חלילה, אני משתף אתכם בדאגה גדולה מול תהליך שכבר קורה. ניצחתם בבחירות, איש אינו טוען אחרת, אתם עכשיו בשלטון, אבל עם הכוח באה האחריות. האנשים האלה האמינו במדינה הזו, האמינו שהם חלק מהחלום הציוני, והיום הם מרגישים שהמדינה שלהם לא רוצה אותם יותר. הם קמים כל בוקר ועוד משהו שהם האמינו בו כל חייהם, בכל ליבם, חוטף מקלחת של בוז ולעג מהממשלה ומהקואליציה".

לדבריו, "השבת שלהם, העבודה שלהם, התרבות שלהם, המאבק שלהם על זכויות נשים, הצבא של הילדים שלהם, מגילת העצמאות שלהם, היהדות שלהם. כל מה שהם חשבו שהוא משמעותי וקדוש, כל מה שהם חשבו שמחבר בינינו, הפך להיות מה שמפריד בינינו. מה שקורה לנגד עינינו, מה שהחקיקה הזו מובילה אליו, זה סדר חדש, שמבטל את כל מה שהכרנו".

ראש האופוזיציה תקף: "בסדר החדש הזה אנשים עובדים פחות חשובים מאנשים שלא עובדים. אנשים שמשרתים בצה"ל פחות חשובים מאנשים שתוקפים את חיילי צה"ל. אנשים שלא שומרים על החוק חשובים יותר מאנשים שכן שומרים על החוק. בסדר החדש הזה התפקיד שלהם הוא לשלם מיסים, לשלוח את הילדים שלהם לצבא, ושיאשימו אותם כל הזמן שהם לא מספיק פטריוטים ולא מספיק יהודים.

הם לא יודעים מה לעשות עם זה. הם לא יודעים איך לחיות תחת שלטון שאומר להם, 'אנחנו לא הממשלה שלכם. אנחנו הממשלה רק של האנשים שהצביעו לנו, ואתם תשרתו אותנו ותשתקו'", אמר.

לפיד הוסיף ותקף: "אתם לא אומרים את זה לרדיקלים או לאנרכיסטים, אתם אומרים את זה לישראלים שעובדים קשה, משלמים מיסים, עושים מילואים. אנשים שהדבר היחיד שהם באמת רצו מהמדינה שלהם זה שהיא תעריך את המאמץ שהם עושים. אבל היא לא מעריכה אותם יותר. היא אפילו לא מקשיבה לכאב שלהם כשהם יוצאים לרחובות. הפתרון של יותר ויותר אנשים הוא להיפרד, להרים ידיים, להגיד, 'אין מה לעשות, הנסיון לקיים פה חברה ישראלית אחת נכשל, וצריך לחשוב על אלטרנטיבות אחרות'".

לדברי לפיד: "כל האלטרנטיבות האלה מזעזעות את אמות הסיפים. אני בנו של ניצול שואה, הרעיון שישראלים ישתמשו בדרכון גרמני או פולני כדי לברוח מכאן, שובר את ליבי. אסור שזה יקרה. אנשים מדברים בגלוי על זה שנתפצל לישראל ויהודה. אסור שזה יקרה. זה מפחיד כי ישראל ויהודה זה בד.נ.א שלנו. אין ילד שלא למד על זה בבית ספר. אם השלטון מייסר את העם בשוטים, ומייסר אותו בעקרבים, בסוף העם קם ואומר, "מה לנו חלק בדוד, ולא נחלה בבן ישי, לאוהליך ישראל". אני אומר להם, 'אתם יצאתם מדעתכם, אנחנו לא יכולים לוותר על המדינה שלנו." והם עונים לי, "אבל היא ויתרה עלינו'".

עוד אמר לפיד: "המחיר של החקיקה שאתם מובילים עכשיו, הוא לא רק מחיקת הדמוקרטיה, הוא ההתפרקות הכואבת של החיים המשותפים. אנחנו עם אחד, אנחנו משפחה אחת, וזה קורע אותנו. מהיום שהם עמדו על דעתם אני אומר לילדים שלי, "אין לנו מקום אחר בעולם. אין ליהודים מקום אחר בעולם שבו הם ירגישו בבית". עדיין אין לנו מקום אחר בעולם, אבל לא הכנתי אותם לאפשרות שהם לא ירגישו פה בבית".

ראש האופוזיציה הבהיר לחברי הקואליציה: "הכוח בידכם. אתם יכולים להמשיך את התהליך, אתם יכולים להשלים את החקיקה. אתם רק צריכים להבין את המחיר – המחיר הוא אחדות העם. המחיר הוא שהחברה הישראלית לא תשרוד את זה. אם החקיקה תעבור יהיו אנשים שיעזבו, יהיו הרבה אנשים שיוציאו את הכסף שלהם ואת העסקים שלהם, ויהיו הרבה מאוד אנשים שיישארו פה, והכל יראה אותו דבר, אבל הוא לא יהיה. הם יגידו לעצמם, "אין לנו דרך לעצור את הרס הדמוקרטיה, אבל גם אין דרך להכריח אותנו להמשיך להרגיש שאנחנו שותפים ואחים". לא יהיה יותר קירוב לבבות. החיבור הישראלי הנהדר הזה, שעמד פעם מעל כל מחלוקת, מעל כל שוני - יימחק. זו תהיה גלות, רק בארץ".

לדברי לפיד, "זה הדבר שתפקידנו למנוע. אני מחפש שותפים שמאמינים שהתפקיד שלנו הוא למנוע את ההתפרקות של הישראליות. את ההתפרקות של הרעיון המקודש - שאנחנו עם אחד. אני מאמין בכל ליבי שיש בקואליציה אנשים כאלה. אני משוכנע שיש בקואליציה אנשים שחרדים כמוני, שאומרים בלילה בבית שאולי הם שותפים לדבר נורא. שלא רוצים שיירשם על שמם בדברי הימים שהם היו חלק מהקריעה לגזרים של מדינת ישראל. האנשים האלה יושבים פה עכשיו. אני אומר להם, בואו נציל יחד את המדינה שלנו. אני מחפש את הרב שיפתח איתי את ספר יחזקאל ויקרא בקול: 'ולא יהיו עוד לשני גויים, ולא יחצו עוד לשתי ממלכות'".

לסיום אמר לפיד: "הלהבות הוצתו בבית הזה, אבל גם מטפי הכיבוי נמצאים בבית הזה. כל עוד יש סיכוי לעצור את החקיקה שמחלקת את העם הזה לשניים, נמשיך להיאבק. אבל אם היא תעבור – היא תחלק את העם הזה לשניים. נקודת האל חזור של החברה הישראלית נמצאת במרחק של שבועות בודדים מאתנו. אם תעבירו את החקיקה הזו, לא יהיה איך לתקן את זה. אין מזה חזרה. זה ישבור את גבה וליבה של החברה הישראלית. אם לא נעצור הטקס הזה יתקיים כנראה גם בשנה הבאה, אבל הוא יהיה ריק מתוכן. במקום חגיגת יום ההולדת השבעים וחמש של הכנסת, זו תהיה האזכרה שלה".

יו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה שפתח את הישיבה המיוחדת אמר: "הכנסת היא המייצגת הבלעדית של שלטון העם, למען העם, על ידי העם".

הוא הוסיף: "אנו מכבדים מאוד את שלוש הרשויות: המחוקקת, המבצעת והשופטת. מתוך אותו כיבוד בדיוק יש הסבורים, ואני ביניהם, כי האיזון הופר זה שנים רבות ויש לתקנו. יש הסבורים אחרת. כך או כך – את הוויכוח לא ננהל בכוח הזרוע באמצעות כלי נשק ברחובות, ולא באיומים באלימות פוליטית וברצח – שלמרבה הזעזוע נשמעים בארצנו בימים אלה ממש, אלא באמצעות המוסד הדמוקרטי ביותר במדינת ישראל – הכנסת".

לדברי אוחנה: "הדמוקרטיה הישראלית יקרה לקואליציה כשם שהיא יקרה לאופוזיציה. גם כשאנו חלוקים על הדרך להגיע למטרה – שמירה על שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל, והצלחתה ושגשוגה של המדינה – חשוב שנזכור זאת".

 

מליאת הכנסת בנימין נתניהו יאיר לפיד אמיר אוחנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד