כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
הכנסת דנה בתקיפת העיתונאים

התופעה מחריפה; "העיתונות הופכת ליעד חיסול"

ועדת הכלכלה דנה בנושא תקיפת עיתונאים בנווה יעקב. נשיא מועצת העיתונות חנן מלצר קרא "להנחות מפורשות את השוטרים על החובה להגנת העיתונאים, לחקור ולעצור את הפוגעים בהם" | נציגת ארגון העיתונאים: "התופעה מחריפה והמשטרה לא עושה די להגנת הכתבים, ובעיקר מותקפים כתבים חרדים וערבים – בקרב קהילותיהם"

התופעה מחריפה; "העיתונות הופכת ליעד חיסול"
בכנסת צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה דנה היום (שני) באירוע תקיפת עיתונאים בנווה יעקב לפני כעשרה ימים. יו"ר הועדה דוד ביטן (הליכוד) הביע צער כי העיתונאים עצמם שהיו באירוע לא הופיעו לדיון. הוא קרא למשטרה ליצור אזור סטרילי לעיתונאים באירועים רגישים, להגביר את האבטחה והמודיעין המקדים. הוא קרא למשטרה לגיבוש נוהל מתאים בשיתוף עם מועצת העיתונות – והוא ידווח לוועדה בתוך שלושה שבועות.

לדברי ח"כ עידן רול 'יש עתיד', מציע הדיון, "הזדעזעתי מהאירוע כי זו נקודת רתיחה. העיתונות הופכת ליעד חיסול לאותה מכונת-רעל מפורסמת, ולא נותר עוד מרווח-תמרון לעיתונות החופשית". מציעה נוספת, ח"כ אפרת רייטן-מרום (העבודה), הדגישה את החומרה ההולכת וגוברת מניסיונות להפריע לשידור בלבד בעבר – לניסיון כיום לפגוע פיזית בעיתונאים. היא הזהירה מ"חלחול של האיומים הללו – לעבודה העיתונאית". ח"כ רון כ"ץ קרא לחקיקה בהחמרת הענישה של תוקפי עיתונאים, ח"כ סימון דוידסון קרא ל"הענקת גיבוי לעיתונות החופשית", ואילו ח"כ אלון שוסטר הזהיר מ"שליטת רשות אחת במדינה – על שאר הרשויות".

השופט (בדימוס) חנן מלצר, נשיא מועצת העיתונות, טען ל"קהל כועס, לפעמים מוסת, המנסה להכות את העיתונאים, לקללם ולהפריע לשידור", וקרא למפכ"ל המשטרה להנחות מפורשות את השוטרים על החובה להגנת העיתונאים, לחקור ולעצור את הפוגעים בהם. לדבריו, בשלושה מקרים הוא פעל נגד פגיעה, הגבלה או הפרעה לעיתונאי ערוץ 14.

ישעיהו קומורניק, חבר נשיאות מועצת העיתונות, סיפר כי בעבר כבר הותקף עיתונאי באלימות – ועד היום הוא טרם חזר לעבודתו מההלם. הוא קרא לחינוך והסברה לציבור הרחב בדבר חשיבות חופש העיתונות וסיקור עיתונאי. לדברי ענת סרגוסטי, נציגת ארגון העיתונאים, באתר הארגון מתועדים כל אירועי האלימות נגד עיתונאים וכי מדובר בתופעה המחריפה בעיקר בתקופות קיטוב והחרפת-השיח. לטענתה, המשטרה לא עושה די להגנת הכתבים, ובעיקר מותקפים כתבים חרדים וערבים – בקרב קהילותיהם. בעבר, הותקפו בבתיהם גם עיתונאים מכחישי-קורונה.

לדברי אילאיל שחר-ליס, סגנית מנהל חטיבת החדשות ב'כאן 11', מורגשת הסלמה באירועים דומים, וניכר חשש הכתבים לצאת לשטח. "לפעמים מאבטח בודד לא מספיק, ולעיתים אנו מחליטים לא לשלוח צוות לשטח אם יש הערכה לאיום עליו", אמרה.

מנגד - ניצן חן, ראש לשכת העיתונות הממשלתית, הדגיש כי כבר לפני כשלושים שנה נלוו מאבטחים לצוותי-תקשורת, והאירוע בנווה יעקב לפני כשבועיים חריג – ובשום אופן איננו תופעה. רותם דנון, סמנכ"ל ערוץ 13 טען כי "השטח לא היה סטרילי בתחילתו, ויש בהחלט החרפה באלימות כלפי עיתונאים – והשידור היה דווקא מתוך הזדהות עם הקורבנות ועם השכונה".

רב-פקד ישראל שמרלינג, קצין מדור חקירות במשטרה, הדגיש כי התלונה של הערוץ כללה 11 מילים בלבד על פגיעה ברכוש, והאדם המופיע בסרט כבר נעצר.

תקיפת עיתונאי תקיפת עיתונאים עיתונות ועדת הכלכלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד