כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

חיזוק רב שאבו מאות מתושבי שכונת רמות בירושלים בכינוס 'משמרת השבת' על שמירת שבת בעידן הדיגיטלי

בכינוס שהתקיים נשמעו דרשות מרתקות מפי הפוסק הגר"א ווייס, הגר"ש זעפרני, הגר"ש שטיצברג, הגר"ב שרייבר והגר"א בייפוס יו"ר משמרת השבת * דברים חשובים העביר לציבור באמצעות הגר"א בייפוס, האדמו"ר מאונגוואר שנבצר ממנו להשתתף בשל היותו יושב שבעה

חיזוק רב שאבו מאות מתושבי שכונת רמות בירושלים בכינוס 'משמרת השבת' על שמירת שבת בעידן הדיגיטלי
כנס משמרת השבת צילום: יח"צ

מאות מתושבי שכונת רמות בירושלים התכנסו, חרף מזג האוויר הסוער, והתחזקו בדקדוק הלכות שבת. במעמד מיוחד שהתקיים בבית הכנסת אוהל יוסף ברמות פולין ע"י ארגון "משמרת השבת". המשתתפים הרבים האזינו רוב קשב לדבריהם של הרבנים הגאונים אשר עסקו באתגרים הרבים שיש בשימוש במכשירים שונים בשבת, ובפרט בנושא משאבות המים החשמליות המותקנות בבניינים החדשים.

בדברים נלהבים שנשא הפוסק הגאון רבי אשר ווייס הוא הכביר בדבר חובות הזהירות בשבת וקרא לציבור לפעול כדי לעשות הכל לכתחילה, כפי שעושה משמרת השבת, ולא להיכנס לשאלות שלא בשעת הדחק.

בשיעור ביאר הגר"א ווייס את כל השתלשלות הפסק על חשמל ואמר שכולם סוברים כמו שכתב באחיעזר שוודאי הדלקת חשמל זה מלאכה.

"לפעמים יש שאלה בשעת הדחק וצריך להקל בכח דהתירא אבל שגרת החיים של אדם מישראל צריך להיות לכתחילה, ויהודי ירא שמים לא יכול להשתית את המצב שלו על קולות".

בסיום דבריו בירך הפוסק את העוסקים במלאכה ואמר: "אני בכל ליבי תומך בוועד משמרת השבת. יבורך ידידי נפשי יו"ר משמרת השבת הגאון הרב אליהו בייפוס שעמל לזכות את הרבים".

דברים נוקבים נשא הגר"ש זעפרני שחידד כי היות שבעידן הטכנולוגי כל המכשירים הינם דיגיטאליים הרי שמדובר במלאכה דאורייתא ולאחר משאו בירך ואמר "לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה, ונזכה גם במצב של הדברים המתחדשים שנזכה לשמור את השבת בצורה מהודרת".

כנס משמרת השבת • יח"צ

שיעור מרתק נשא יו"ר משמרת השבת הגאון הרב אליהו בייפוס שהסביר על מגוון השאלות העולות מפעילות המכשור הדיגיטאלי כיום. כמו כן הזכיר את סוגיית משאבות המים בבניינים החדשים, מדי המים הדיגיטאליים, מיחם הפלא שהוא גם מיחם וגם שומר חום, ושאר המכשירים אשר להם אפשרות פיקוח של משמרת השבת למניעת חילולי שבת.

הגר"ש שטיצברג ציין בפני המשתתפים את סוגיית המקררים שמצויים כיום בבתי עם ישראל. "כיום המקררים מצריכים הכשר מאחר שיש בהם חיישנים של פתיחת דלת וטמפרטורה ולחות, ולכן הציבור צריך לדעת שמקרר שאין לו הכשר יכול לגרום לחשש חילול שבת גמור".

האדמו"ר מאונגוואר שליט"א שאמור היה להשתתף אף הוא בכנס ההלכתי, נבצר ממנו מאחר שישב שבעה על פטירת אמו הרבנית ע"ה, אולם ציין בפני יו"ר משמרת השבת הגר"א בייפוס שביקר במעונו לפני כן, כי אביו בעל המשנה הלכות זצ"ל, היה אומר שכל מכשיר חדש שיוצא, כיון שהומצא על ידי גויים, ובוודאי לא הומצא עבור יהודים, אז במושכל ראשון הוא טרף ופסול, ורק לאחר שבוחנים אותו ורואים שאין בו מכשול וחשש הלכתי לא כנגד ההלכה ולא כנגד קדושת ישראל, אז מותר להשתמש בו. אבל קודם הבירור הזה הריהו בחזקת טרף.

האדמו"ר שליט"א, בירך את הרב בייפוס, שימשיך לזכות את הרבים, להציל את בני ישראל ממכשול בענייני מכשירי החשמל בשבת.

מאות המשתתפים האזינו ברוב קשב לדברי הגר"ב שרייבר שעמד בדבריו על כפל הלשון של התורה בנושא שמירת השבת: "כתוב שבתותי תשמרו, ושמרתם את השבת, שמור את יום השבת, מה שלא הוזכר בשאר מצוות, זה מראה ששבת צריכה שמירה יתרה ועל זה באה משמרת השבת לתת מענה לשמור מכל חשש מכשול בכל המכשירים החדשים".

בתום שעה ארוכה התפזרו הנוכחים מתוך תחושה מרוממת וחיזוק בשמירת השבת על דקדוקיה.

משמרת השבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד