י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מסעיר את עולם החסידות

דרשה היסטורית: "אני והרבי מויז'ניץ עברנו מדורי גיהינום בעולם הזה"

בעיצומו של טיש ט"ו בשבט שנערך אמש דיבר האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק על שמחת חתונת נינו עם נכדת האדמו"ר מויז'ניץ וסיפר על התקופות הקשות. הרבי תקף בחריפות את המשתמשים בטכנולוגיה: "לזרוק אותם מבית המדרש". השיחה מובאת במלואה ב'בחדרי חרדים' 

דרשה היסטורית: "אני והרבי מויז'ניץ עברנו מדורי גיהינום בעולם הזה"
האדמו"רים מויז'ניץ ותולדות אברהם יצחק צילום: שוקי לרר

דרשה היסטורית של האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק במהלך טיש ט"ו בשבט שהתקיים אמש (שני) אחר הצהריים בבית המדרש הגדול של החסידות בשכונת מאה שערים בירושלים, מסעירה את עולם החסידות. באירוע שולב שבע ברכות אחרון לרגל נישואי נכדו של הרבי, בן לבנו הרה"צ רבי יואל קאהן רב הקהילה בלונדון ונכדו של רב הקהילה הגר"ש ברנסדרופר חבר הבד"ץ.

הדרשה של הרבי, בה ביקש לראשונה מחסידיו להשתתף בחתונה של מי צאצאיו, נחשבת היסטורית בחצר החסידות, שכן הוא מעולם לא דיבר בחריפות רבה כ"כ נגד פגעי הטכנולוגיה וגם לא הזכיר עד כה ברבים את התקופה הקשה שעבר לאחר פטירת אביו ה'דברי אמונה' זצ"ל, וכן על הקושי שעבר על הרבי מויז'ניץ. בעקבות כך, הדברים הפכו לשיחת היום בעולם החסידי. 

'בחדרי חרדים' מביא את תמליל הדרשה המלא. בתחילה הרבי סימן בידו להפסיק את השירה לפני אמירת ה'תורה', והכריז כי "דרך ארץ קדמה לתורה": "לפני אמירת התורה ברצוני לומר דברים של דרך ארץ, שזה אומרים לפני אמירת התורה". הרבי אמר כי ברצונו לדבר על שני דברים; אצל הגויים מתחילים עם הקל ואחר כך עוברים לכבד וכך הוא דרך החיים שלהם, אבל אצל יהודים יודעים כי מתחילים עם הקושי ואחר כך נהיה יותר קל, ולכן אמר הרבי כי יתחיל קודם עם הדברים הקשים ואחר כך ימשיך לקלים.

הרבי מתולדות אברהם יצחק אמש בטיש ט"ו בשבט

הרבי אמר: "אנו נמצאים באמצע ט"ו בשבט שכולם מתפללים לפירות טובים, ובאותו זמן יש מי שמקלקל את הפירות, הילדים שלנו, בידיים ממש". הרבי המשיך וסיפר: "מגיעים אלי לבכות שהילדים לא מצליחים, זה בלימוד וזה בבעיות אחרות, ולא שמים לב שהם בעצמם מקלקלים ואחראים לזה, כי כשמכניסים את הטכנולוגיה לבית, הורסים בכך את המשפחה ומשבשים את המוח של הילדים. זה הורס את הכול".

כאן הרבי התחיל לבכות ואמר: "כבר עשינו כל כך הרבה גדרים נגד אותם כלים משחיתים בכדי שלא יכנסו, עשו תקנות, ולאחרונה כבר גם יצאנו לרחוב להפגין ולמחות נגד החנויות שמוכרים את זה, ויש אלה שעדיין לא מבינים וממשיכים עם אותם כלים טמאים".

"הגיע הזמן לעשות לזה סוף", אמר הרבי, "יש תשובה בשו"ת הריב"ש שכותב בזמנו על מוסר שהיה מסתובב ביניהם בביהמ"ד שפסק שם שמותר להוציא אותו מביהמ"ד ולזרוק אותו גם ביום כיפור כי הוא הורס את כל היידישקייט, כך גם בימינו צריכים לעשות סוף לזה, ולזרוק את היהודים האלה מביהמ"ד בין בשבת ובין בימים טובים ואפילו ביום כיפור עם הטלית והקיטל, כי זה הורס את הילדים שלנו וכן כל מי שנמצא בסביבתו".

כאן תקף הרבי את הקבוצות בוואטספ: "לאחרונה יש כאלה שפתחו 'קבוצות שונות' בכלים האלה, יש לסגור אותם מיד, וגם מי שאומר שצריך לצורך פרנסה, אסור להיות מחובר לשום קבוצה, כן ביקש הרבי מכל החסידים מי שרוצה שיהיה לו שייכות עם ביהמ"ד שלי צריך למחות בכל הכוח על הכלים האלו, וכן להמשיך להפגין בריש גלי על הפרצה הזאת ולעשות סוף לזה". 

כאן עבר הרבי לדבר על שמחת חתונת נינו, עם נכדת האדמו"ר מויז'ניץ שתתקיים מחר (רביעי) בבני ברק: "בסיעתא דשמיא תהיה השבוע חתונה של הנין שלי יחד עם נין של מורי ורבי (האמרי חיים), שזה לא סוד וידוע לכל כי הייתי מאוד מאוד מקושר אליו הרבי ה'אמרי חיים' זצ"ל, ולכך אני מרגיש בחתונה הזאת יותר מחובר ומתרגש מתמיד, כי בשבילי זו שמחה גדולה להשתדך עם הרבי, ואכן כבר השתדכתי פעם עם נכדיו, אך הפעם זו פעם ראשונה שמדובר בבן אחר בן".

"ולכן אבקש מכל בני הקהילה להשתתף בחתונה הזאת על אף ריבוי החתונות בתקופה האחרונה, כי חתונה זו קרובה לליבי ומרגשת אותי מאוד, וכן גם אני מרגיש קשר למחותן הרבי מויז'ניץ, שכן הרי ידוע לכל כי שנינו עברנו מדורי גיהינום בעולם הזה, ואשרי מי שעבר גיהינום בעולם הזה שבוודאי לא יצטרך לעבור גיהינום שוב פעם". 

לאחר מכן המשיך הרבי לשיר והמשיך לתורה על ט"ו בשבט, אך שב לדבר על פגעי הטכנולוגיה ואמר כי כמו שאם היה נכנס אדם לבית המדרש בדלי מלא צואה היו זורקים אותו החוצה יחד עם הדלי ומגרשים אותו, כך צריך להיות כשמכניסים את הסמארטפון לביהמ"ד שהוא יותר מגעיל מזה, צריכים לזרוק אותם מחוץ לבית המדרש, ואם השטח יהיה נקי, נזכה לגדל פירות טובים בקדושה ובטהרה.

מיד אחרי אמירת התורה החל הרבי לשיר ניגוני שמחה, וסימן לחבר הבד"ץ הגאון רבי שמואל ברנסדרופר חבר בד"ץ העדה החרדית ורב הקהילה שישב לצידו של הרבי, לרקוד עם נכדו החתן, לאחר שנמנע ממנו מלהשתתף בשמחה, בגלל שישב שבעה על רעייתו הרבנית ע"ה שנפטרה ביום החתונה, והשתתף רק בשבע ברכות הנוכחי. הרבי חיזק את השירה והראה לחסידים לרקוד עם לקול מחיאת כפיים של המוני החסידים.

הרבי מתולדות אברהם יצחק ט"ו בשבט הרבי מויז'ניץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 49 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד