כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
בעין הסערה

המשגיחים בטורקיה: "התמונות נפלו, הקירות והחלונות זזו"

משגיחי הכשרות מבד"ץ מחזיקי הדת ששהו בטורקיה עקב עבודתם, מספרים על הרגעים הדרמטיים ומודים להשם שניצלו מהתופת. "התחילה רעידת אדמה חזקה, התמונות בחדר נפלו, הקירות והחלונות פשוט זזו". גם משגיחים מבד"ץ העדה החרדית ניצלו מהתופת

המשגיחים בטורקיה: "התמונות נפלו, הקירות והחלונות זזו"
מחלצים פועלים בסוריה צילום: White Helmets

הרב משה יעקב ברלינגר, המשמש כמשגיח בבד"ץ מחזיקי הדת בעלזא ושוהה בימים אלו בטורקיה סיפר לעיתון 'המבשר' על השעות הדרמטיות שעברו מאז רעידת האדמה שהביאה למותם של אלפים בטורקיה ובסוריה: "נסענו ביום ראשון בבוקר ארבעה משגיחים עבור בד"צ 'מחזיקי הדת' בעלזא. שלושה מאיתנו יצאו לייצור יוגורט וגבינות והרביעי נסע לייצור טורטיות במפעל אחר. כשהגענו, מזג האויר היה סוער מאוד עם שלג. קשה היה לנסוע. הגענו מאוחר בלילה למלון והלכנו לנוח קצת כי למחרת, מוקדם בבוקר, היינו אמורים לצאת לרפתות לחליבת ישראל".

"באזור השעה ארבע לפנות בוקר קמנו כדי לצאת לחליבה ופתאום התחילה רעידת אדמה חזקה, התמונות בחדר נפלו, הקירות והחלונות פשוט זזו. אצל אחד המשגיחים בחדר זכוכית החלון נשברה. היה פחד נוראי. היינו בקומה מספר עשר. כל מה שאני רק אגיד לא יעזור לך להבין את גודל הפאניקה והלחץ".

"התחזקנו בידיעה כי שלוחי מצוה אינן ניזוקין. רצנו למטה, בחצר איפה שהיו כל האורחים, וגילינו כי יש שם תוהו ובהו. למרות זאת אזרנו אומץ והתארגנו כאשר כל אחד מאיתנו נסע עם רכבו לרפתות כדי לפקח על החליבה. אנו מודים להקב"ה על החסד שהוא עשה איתנו עד היום ומתפללים שימשיך לעזור לנו, ויהי רצון שנהיה ממזכי הרבים ושלא ניכשל. אנו שלוחי דרבנן ושליחים של עם ישראל להביא אוכל כשר ליהודים".

גם אצל בד"ץ העדה החרדית מירושלים היו ניסים. מתוך קרוב למנין משגיחים מטעם בד"ץ העדה החרדית השוהים בימים אלה בטורקיה הגדולה, שניים מהם נקלעו לעין הסערה, כאשר רעידת האדמה הנוראה – בה נהרגו אלפים ונפצעו עשרות אלפים – אירעה בדיוק באזור שהותם, בסמיכות למפעלי הייצור בהם הם פיקחו עד לשעות האחרונות בטרם אירעה רעידת האדמה.

הרעידה הראשונה פגשה אותם באמצע שנת הלילה, כאשר "במשך קרוב לשתי דקות, הבניינים רעדו כמגדלי קלפים", לדברי המשגיחים, "ונאלצנו לברוח מהמקום באמצע הלילה ולצאת בקור לרחוב הפתוח והמושלג במשך מספר שעות, עד שחלף החשש להמשך הרעידות בשעות הקרובות".

אחד המשגיחים שוהה כעת בעיר גזינטאפ, אזור תעשיה גדול ומפותח במרכז טורקיה, אשר משגיחי הבד"ץ מבקרים בו לעתים תכופות, כמעט מדי שבוע בשבוע, והפך כעת לאחד ממוקדי ההרס המרכזיים של רעידת האדמה הנוראה. מהמשגיח השני, שוהה בעיר מרסין, שעל שפת ים התיכון, גם היא ספגה חלק מרעידת האדמה. עם אשמורת הבוקר, הוקם קו חירום מטעם ועד הכשרות, כאשר רבני הבד"ץ בקשר משותף עם בני המשפחות, מיהרו ליצור קשר טלפוני עם המשגיחים, אשר בחסדי שמים לא נותק הקשר עמהם, כי אם לרגעים ספורים.

בשעות לפני הצהריים, תוך כדי שמירת קשר טלפוני של ועד הכשרות עם המשגיח, הוא שוב חווה סדרת רעידות אדמה נוספות, אשר אמנם היו נסבלת יחסית, והפעם הספיק המשגיח לברך בהתרגשות "ברוך עושה מעשה בראשית".

המשגיח סיפר לעיתון 'המבשר' את הרגשתו מרגעי הפחד וסיפר שהיה יותר מ-12 שעות בלובי של המלון כי קירות המלון נסדקו ואינם מאפשרים להם לעלות לחדרים רק לשניות בודדות לקחת קצת אוכל ולחזור, ואמר כי הרגשתו היא ש"הכל נעשה כדי להתעורר בתשובה, כפי שמובא בגמ' שאמר הקב"ה, כל הרעש הזה שאני מביא לעולם, אינו אלא כדי לקדש שמי, שנאמר, כל הנקרא בשמי וגו'".

רעידת אדמה בטורקיה סוריה רעידות אדמה משגיח כשרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד