כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

מע"מ 0% בתנאים הנוכחיים – מתכון לעליית המחירים

ההסבר פשוט מאוד: החוק יגידל את הביקוש, הגדלת הביקוש תעלה את המחיר, וכולם כולל כולם יפסידו מהחוק הגרנדיוזי

מע"מ 0% בתנאים הנוכחיים – מתכון לעליית המחירים

את כל יהבו שם שר האוצר יאיר לפיד על חוק מע"מ 0 %. בעיניו, הפטור מתשלום מע"מ על דירות, הוא חזות הכל. הסר את התשלום, והמחירים יצנחו.

מעבר להתנגדות המוצדקת של הציבור החרדי, שחש את עצמו מחוץ להטבה - כאשר התנאים מקשים על אזרח חרדי נורמטיבי לקבל את ההטבה שאמורה לכלול את כל הציבור - הרשו לנו לפקפק בכל ההבנה כי פטור המע"מ יביא להוזלה. לדעתנו, בתנאים הנוכחיים, אין כל סיכוי שתהיה הוזלה. וממילא, החוק הזה רק יביא נזק למדינה ולרוכשים.

רק לאחרונה פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את הנתונים על מכירות הדירות בישראל. מהם עולה כי בחודש יוני השנה, היתה ירידה חדה של 16.3% במכירת יחידות דיור חדשות, זאת בהשוואה לחודש המקביל בשנה הקודמת – 2013.

ואם לא די בנתונים קודרים אלה, הרי שהמבצע הנוכחי, צוק איתן, מטבע הדברים לא הוסיף הרבה בלשון המעטה לשוק המכר של הדירות. מתווכים וקבלנים מדווחים על הקפאה כמעט לגמרי של שוק הדיור, כאשר גם במקומות שלא נמצאים בטווח הסכנה והטילים, נרשמה ירידה נוספת, עד כמעט אפס עסקאות. נתונים אלה עדיין לא הופיעו בלמ"ס, אולם הם בוודאי ישתקפו בדו"חות הבאים.

למעשה אנחנו יכולים גם לצפות את ההמשך. על פי סקירה של התקופות שלאחר המבצעים הקודמים, הנתונים הם שבאופן אוטומטי, החודשים שלאחר המבצע הם חודשי נסיקה משמעותית במחירי הדירות. השוק נכנס למעין סחרור, והמחירים מגיבים בהתאם.

כך גם ישנם מעגלים נוספים שנפגעים, כך לדוגמה, אנשים שמחכים שהחוק יאושר ואינם רוכשים דירה, נפגעים מהישיבה על הגדר, בהם בין היתר אותם אנשים שהיו רוכשים דירה ומקצרים את משך השכירות ימשיכו לצרוך שכירות ובסופו של יום גם מחירי השכירות רק יעלו ויעלו.

כל הדברים הללו, נכונים בכל תקופה, וגם ללא צילו של חוק מע"מ 0 המאיים. ולמה מאיים? בתקופה האחרונה אנחנו שומעים עוד ועוד כלכלנים שמסבירים מדוע החוק הוא פופוליסטי ולא ישים. בטח לא כזה שיוריד את מחירי הדירות.

ההסבר הוא די פשוט. בסופו של דבר, מחירי הדיור מונחים, כמו כל דבר, על ידי העיקרון של היצע וביקוש. מה שיקרה בתקופה הקרובה, אחרי קיפאון, ועם כניסת החוק לתוקף, הוא הגדלה של הביקוש לדירות, על ידי הפטורים ממע"מ, שיהיו בטוחים כי זו ההזדמנות שלהם לרכוש דירה.
אלא שכאן יווצר מצב אבסורדי: הרי היצע הדירות לא עלה. המדינה לא פעלה לבנות אלפי דירות שיכסו את הביקוש הזה. ועל כן, דווקא ההוזלה לכאורה על ידי הפטור מהמע"מ, תגרום לעליית מחירים, כאשר השוק ינצל את הביקוש והמחירים יעלו בהתאם.

הוזלה? ממש לא. ייקור? בוודאי.

לכן, הצפי שלנו הוא כי החוק הנוכחי, במתכונתו ובתנאים הקיימים כיום, יביא רק נזק וקושי לציבור הישראלי, חרדים כחילונים, לרכוש דירה במחיר הגיוני.
דיור מחיר לפיד מעמ רכישת דירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד