כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מאיצים את ההליכים

בדרך לפטור מויזה: אושר החוק הנדרש בקריאה ראשונה

מליא הכנסת אישרה בקריאה ראשונה: על מנת שישראל תוכל להיכנס לתכנית הפטור מאשרת כניסה, משטרת ישראל תוכל להעביר לגופים מוכרים בארה"ב, פרטי זיהוי כגון טביעות אצבעות | כל הפרטים

מליאת הכנסת. אילוסטרציה
מליאת הכנסת. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק סדר הדין הפלילי, סמכויות אכיפה – חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי, 9 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת החוקה להכנה לקריאה ראשונה.

מוצע לאפשר לרשויות מדינת ישראל לעשות שימוש במידע שיתקבל מגוף חוץ המוכר בארה"ב, בדרך של השוואה בין נתוני טביעת אצבעות לבין נתונים המצויים במאגר הרשויות. המידע יתקבל בהתאם להסדרים המוגדרים בהצעה (הסכם ה PCSC ומזכר הEBSA לפי המנגנון המוצע, אשר יאפשר עריכת השוואה באמצעות מערכת ממוחשבת לנתוני מאגר של המשטרה.

בנוסף, מוצע להסמיך את משטרת ישראל להעביר לגוף חוץ מוכר אשר ביקש את פרטי הזיהוי של אדם שהתקבלו לגבי נתון טביעת האצבעות המשויך אליו, זאת בהתאם לקיום תנאים ספציפיים המוגדרים בהסדר המוצע. לבסוף, מוצע להטיל על השר לביטחון לאומי חובת דיווח על נתונים מספריים המוזנים מכוח חוק זה.

זה כמה שנים פועלת מדינת ישראל להצטרפות לתוכנית הפטור מאשרות של ממשלת ארצות הברית, אשר מאפשרת כניסה לארצות הברית בלא הנפקת אשרה. לפי החוק הפדרלי בארצות הברית, אחד מן התנאים להצטרפות מדינה לתוכנית הוא חתימה על הסדר להגברת שיתוף המידע בין המדינה המצטרפת לבין ארצות הברית בנושאי איומים על הביטחון ורווחת הציבור בארצות הברית.

תנאי זה מתווסף לשורה של דרישות נוספות שארצות הברית מציבה למדינות המבקשות להצטרף לתוכנית הפטור מאשרות. לצורך קיום תנאי זה, נדרשה ממשלת ישראל לחתום עם ממשלת ארצות הברית על הסכם להגברת שיתוף הפעולה במאבק בפשיעה חמורה וטרור, וכן על מזכר בדבר שיתוף פעולה בנושא חיזוק ושמירה על ביטחון הגבולות.

זה כמה שנים קיימה ממשלת ישראל משא ומתן עם ממשלת ארצות הברית לכריתת ההסדרים הנזכרים. כמפורט בכל אחד מההסדרים או במסמכים הנלווים להם, יתחיל יישומו של מזכר ה–EBSA או ייכנס לתוקף הסכם ה–PCSC ,רק לאחר שכל צד הודיע לצד השני על כך שהושלמו הצעדים הפנימיים הנדרשים לשם כך. בתוך כך, תודיע ארצות הברית לישראל על כך שישראל השלימה את קיום שאר הדרישות להצטרפותה לתוכנית הפטור מאשרות, כולל תיקוני החקיקה הנדרשים.

ההסדרים מקימים מנגנון סדור לחילופי מידע בין הצדדים על בסיס שאילתות והשוואת טביעות אצבע ביומטריות המצויות בידי צד להסדרים אל מול מאגרים מדינתיים של הצד האחר, ומסירת מידע ממאגרים אלה בתנאים ובמגבלות שונות שנקבעו בהסדרים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "במטרה לאפשר את יישום ההסדרים ובתוך כך את אופן מסירת המידע בהתאם לקבוע בהסדרים אלה, מוצע לתקן את החוק ולעגן בו מנגנון ייעודי לחילופי מידע בהתאם להסדרים, וכן לערוך תיקון נקודתי בחוק המידע הפלילי ותקנת השבים. ההסדר המוצע בהצעת חוק זו מנוסח באופן ממוקד, כדי לצמצם ככל האפשר את הפגיעה בפרטיותם של אזרחי ישראל, תוך קביעה מפורשת כי החריגה מהמגבלות הקבועות כיום בחוק, תתאפשר לצורך יישום ההסדרים"

 

פטור מויזה קריאה ראשונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד