כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הנתונים המלאים

הסיוע הצבאי ששלחה כל מדינה כדי להילחם בפוטין

למעלה מ-30 מדינות סיפקו לאוקראינה נשק מאז פלישת רוסיה ב-24 בפברואר 2022. כ-45 מיליארד דולר בסיוע צבאי הוקדש לכוחות האוקראינים. יותר מ-1000 נגמ"שים ומשוריינים נשלחו לאוקראינה. הנפוץ שבהם הוא ה-M113 תוצרת אמריקאית

הסיוע הצבאי ששלחה כל מדינה כדי להילחם בפוטין
הטנק הגרמני מסוג נמר צילום: Bundeswehr/Mario Bähr

ולדימיר פוטין ציפה כי קייב תיפול תוך מספר ימים, אך המלחמה מתקרבת כעת במהירות ליום השנה הראשון שלה. מלבד התנגדות עזה של האוקראינים, כמויות חסרות תקדים של ציוד צבאי וסיוע אחר מבעלי ברית מערביים הגיעו לאוקראינה. ה'דיילי אקספרס' פרסם את כלי הנשק שכל מדינה שלחה במהלך השנה האחרונה.

נאט"ו ובעלי בריתה מגבירים את התמיכה באוקראינה. כ-45 מיליארד דולר בסיוע צבאי הוקדש לכוחות האוקראינים בין ה-24 בינואר ל-20 בנובמבר 2022, לפי מכון קיל הגרמני, למעלה מ-30 מדינות סיפקו לאוקראינה נשק.

מובילי כוח אדם - משוריינים

מגוון רחב של רכבים לוגיסטיים חיוניים לניצחון בשדה הקרב, יותר מ-1000 נגמ"שים ומשוריינים נשלחו לאוקראינה. הנפוץ שבהם הוא ה-M113 תוצרת אמריקאית - רכב תובלה הנושא עד 15 אנשים, שגרסאות שונות שלו היו בשימוש במלחמות מווייטנאם ואפגניסטן.

כלי רכב לחי"ר

רכבים משולבים עם יכולות ניידות מיוחדת עם תמיכה בירי כבד, בדרך כלל באמצעות תותח קל, למעלה מ-300 כאלה נתרמו לכוחות המזוינים של אוקראינה עד כה.

טנקים

הנשיא זלנסקי טוען זמן רב כי טנקים מערביים מודרניים הם חיוניים כדי שאוקראינה תדחוף את הכוחות הרוסיים משטחה. המדינה השתמשה עד כה בטנקי T-72 סובייטים מיושנים, 260 מהם ניתנו על ידי פולין.

ב-15 בינואר 2023, ראש הממשלה רישי סונק הכריז שבריטניה תשלח 14 טנקי צ'לנג'ר 2 של הצבא הבריטי לחזית. ארה"ב הלכה בעקבותיה במהירות והבטיחה 31 טנקי M1 אברמס.

ב-25 בינואר, גרמניה שלחה פלוגה אחת של 14 טנקי Leopard 2, ונתנה אישור לבעלות ברית אירופאיות לעשות את אותו הדבר. ביום שישי האחרון, ברלין לקחה צעד קדימה כשהסכימה למכור 88 טנקי Leopard 1 ישנים יותר לקייב.

בסך הכל, כ-500 טנקים ישנים אמורים להיות באוקראינה יחד עם 80 טנקים חדשים. עם זאת, נהגי הטנקים הללו ידרשו הכשרה מיוחדת לפני שהם יהיו שימושיים בשדה הקרב.

מגוון רכבי קרב משוריינים (AFV) בדרך כלל מהירים יותר אך עם פחות כוח אש נפרסו גם הם בחזית באוקראינה, גם ה-AMX-10 RC הצרפתי, או ה-CV90 השבדי.

ארטילריה

כלי נשק רכובים על משאית נמצאים בשדות קרב ברחבי העולם כדי לעצור את אש האויב או להרוס את עמדותיהם ממרחק רב. בין הנפוצים ביותר הם הוביצרים, כ-500 כאלה נשלחו לאוקראינה בשנה האחרונה.

הוביצרים מגיעים בצורות וגדלים רבים, מדינות רבות מפתחות דגמים משלהן. גרסאות M777 155 מ"מ שפותחו בבריטניה נתרמו על ידי אוסטרליה, קנדה וארה"ב, בעוד שהגרסה הסלובקית הגיעה מדנמרק ומנורווגיה.

עם טווח ה-80 קילומטרים שלהם בערך פי שניים מכלי הנשק שהכוחות האוקראינים השתמשו בו קודם ומדויקים הרבה יותר מהדגמים שבהם השתמשו יריביהם, ארה"ב שלחה 20 משגרי הימארס לאוקראינה מאז יוני האחרון. הם היו המפתח להרחקת חיילים רוסים בדרום המדינה, במיוחד מחרסון.

משגרים ניידים

כמו כן נשלחו לשטח אלפי משגרי רקטות ניידים. הנפוץ ביותר הוא M72 מתוצרת ארה"ב (נשק נ"ט קל), שנראה לראשונה במלחמת וייטנאם. הוא נועד לנטרל טנק בירייה אחת, יותר מ-20,000 מדגם זה בלבד נשלחו לאוקראינה, כולל 1400 משגרי סטינגר FIM-92, בעיצוב אמריקאי שמשמש צבאות של 29 מדינות ברחבי העולם.

הגנה אווירית

בשבועות הראשונים של המלחמה, כוחות נאט"ו החליטו שלא להטיל אזור אסור לטיסה מעל אוקראינה כדי להימנע מקרב ישיר עם מטוסים רוסיים. מגוון מערכות טילי קרקע-אוויר נשלחו למדינה מאז, כולל S-300 סובייטים מזדקנים ומשגרים נורבגיים.

בדצמבר האחרון, ארה"ב הודיעה שהיא שולחת גם מערכת הגנה אווירית מסוג פטריוט לאוקראינה, גרמניה והולנד עשו את אותו הדבר בינואר. עם טווח של עד 90 קילומטרים, הנשק המתוחכם יעיל אך יקר ודורש הכשרת מומחים.

עדיין לא נמסרו, אך הובטחו לפחות 30 מל"טים טורקיים מסוג Bayraktar TB2 עם יכולת תקיפה, לצד 150 כלי טיס בלתי מאוישים אחרים (מל"טים) המשמשים למעקב. מדינות רבות בגוש המזרחי אישרו מסוקי קרב, שישה מלטביה, שניים מליטא וארבעה מצ'כיה.

 

 

 

 

 

 

 

 

מלחמת אוקראינה רוסיה ארה''ב בריטניה ולדימיר זלנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד