כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"יש כעס ענק בשטח"

אסון בעיתוי גרוע: האם ארדואן יפסיד את הבחירות

רעידת האדמה פקדה את טורקיה בצל המצב הכלכלי הקשה במדינה • רמי דניאל, חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, הציג את משנתו בנושא | לדבריו, "תשתיות קרסו - הכלכלה משותקת כרגע" | וגם האם המצב יעיב על הבחירות שצפויות להיערך בעוד ארבעה חודשים בטורקיה

אסון בעיתוי גרוע: האם ארדואן יפסיד את הבחירות
נשיא טורקיה צילום: מתוך טוויטר

בצל מצב כלכלי קשה וקריסת המטבע הטורקי, רעידת אדמה בעוצמה 7.7 פקדה את המדינה והביאה להרס כבד והרוגים רבים. ענת דוידוב דנה על כך ברדיו 103fm עם רמי דניאל, חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, אשר הסביר את השפעת האסון על הכלכלה ועתידו של ארדואן בראשות המדינה.

"המצב הכלכלי בטורקיה הוא רע כבר הרבה שנים", הסביר דניאל בפתח הדבריו. "יש הדרדרות איטית, המשבר הזה הוא משבר של חובות. זה משבר של אינפלציה. טורקיה הגיעה לאסון הזה כבר מאוד מאוד חלשה. הממשלה חלשה, גם תקציב המדינה היה אמור להיות בגירעון של 3.5 אחוזים. הבעיה הגדולה של טורקיה זה החור החיצוני, כל השחקנים הכלכליים בטורקיה בחובות כלפי חוץ וזה יותר ויותר קשה בשבילם לשלם את החובות האלה".

עוד טען כי "גורם חשוב במשבר הזה זה מצב הלירה שקורסת כבר איזה ארבע שנים. זה קשור לזה שארדואן במקום להעלות את הריבית כמו שהיה מצופה ממנו מוריד את הריבית ומוריד אוטומטית את הערך של הלירה. ארדואן נגד ריבית, גם מסיבות פוליטיות. הוא גם רוצה לתת חיים קלים יותר לאזרחים. בסופו של דבר המשקיעים הזרים יוצאים מטורקיה, הלירה קורסת. המחירים של הדברים הכי בסיסיים, לחם, גז, חשמל, סוכר, שמן, עולים ועולים. האזרח הטורקי כבר סובל כמה שנים ועכשיו הגיע האסון הנורא".

לאור אמירותיו ציינה דוידוב שהטורקים הינם אנשים עניים, ודניאל חידד: "אנשים יותר ויותר עניים, במיוחד בשנים האחרונות. וגם פה צריך להגיד, האסון הזה פגע בדרום מזרח טורקיה, האזור הכי עני בטורקיה, אזור עם הרבה פליטים סורים. זה ממש פגע בטורקיה בנקודה הכי חלשה שלה".

"המדינה לא מסוגלת להתמודד עם האסון - כישלון מדיני כבד"

בהמשך, התייחס דניאל לשאלה כיצד האסון עלול להשפיע על כלכלת טורקיה: "ארדואן לא מדבר יותר מדי ביומיים האחרונים. הסיוע שהוא ביקש כרגע זה סיוע הומניטרי, זה מה שטורקיה צריכה. המדינה לא מסוגלת להתמודד עם האסון, שזה כבר כישלון מדיני כבד. לגבי העלויות של האסון, כמובן תשתיות קרסו, הכלכלה משותקת כרגע. מדברים על עליות של חמישים מיליארד דולר אולי בסופו של דבר".

"כרגע הממשלה הטורקית לא ביקשה סיוע מבחוץ. כרגע הם גם לא רוצים, אחת המילים שארדואן אוהב להשתמש בה זו עצמאות. לבקש סיוע כספי ממדינות זרות, מהאו"ם, הוא רואה את זה כהשפלה. זה כנראה ישפיע עליו באופן דיי שלילי, כל מה שקורה עכשיו בטורקיה זה הדוגמה הקלאסית שכל מה שהוא הבטיח לא קרה. הוא הבטיח אחרי שנות התשעים, שהיו קשות גם מבחינה כלכלית וגם פוליטית", הדגיש.

בתגובה לכך תהתה דוידוב האם ארדואן עלול להפסיד את הבחירות, ודניאל סיכם: "זה מחליש אותו משמעותית. יש כעס ענק בשטח".

רעידת אדמה בטורקיה מצוקה כלכלית נפילה כלכלית האטה כלכלית רג'יפ טאיפ ארדואן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד