י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

יממה אחרונה: האם יושג הסכם עם חמאס בקהיר?

החמאס וצה"ל נערכים לסיום הפסקת האש מחר בחצות • "המערכה לא הסתיימה ולא תסתיים עד שישראל תיענה לדרישותינו"

צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

מחר (ב) בחצות, יפוג הסכם הפסקת האש בין ישראל לארגון החמאס בתיווך מצרים. עדיין לא ברור האם השקט יימשך ותושבי הדרום יוכלו להמשיך לחיות חיים נורמליים.

לפני זמן קצר החל סבב שיחות נוסף בקהיר, ככל הנראה בניסיון אחרון להגיע להסכם הפסקת אש קבועה בין ישראל לחמאס. השיחות צפויות להימשך עד יום שני בלילה, אז תסתיים הפסקת האש בת חמשת הימים שעליה הסכימו הצדדים ביום רביעי בלילה.

כלי תקשורת מצריים ופלשתיניים דיווחו כי מצרים הציעה לישראל ולפלשתינים להכריז על הפסקת אש קבועה, ולחדש את השיחות על הסדר בין הצדדים בעוד חודש. על פי הדיווח, המו"מ יעסוק בכל הסוגיות המהותיות, בהן דרישת חמאס לנמל תעופה ונמל ימי ברצועת עזה ודרישת ישראל להחזרת גופותיהם של סגן הדר גולדין וסמל ראשון אורון שאול.

אוסאמה חמדאן, אחראי קשרי החוץ של חמאס התייחס ואמר כי "המערכה עדיין לא הסתיימה ולא תסתיים עד אשר ישראל תיענה לדרישותינו. במידה וישראל לא תיענה משמע שהיא מעוניינת בהמשך המערכה".

דובר חמאס, סמי אבו זוהרי, אמר במהלך הפגנת תמיכה המונית בחמאס שהתקיימה היום ברפיח כי "הישראלים לא יהיו בטוחים עד שעמנו יהיה בטוח ועד שיסירו מאתנו את המצור במלואו". לדבריו "הישראלים לא יחזרו לבתיהם עד שחמאס יתיר להם, ולא נתניהו. חמאס מוכן לכל האפשרויות והכדור נמצא כעת במגרש הישראלי", הוסיף. כמו כן, אבו זוהרי התייחס למשא ומתן בקהיר, ואמר: "העדיפות היא להגיע להסכם, אבל הכובש צריך להפסיק להתעכב, אנחנו מחפשים הסכם לא מתוך חולשה אלא מתוך עמדה של כוח".

ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל אמר בראיון לאל ג'זירה כי הארגון לא יוותר על דרישותיו. "אנחנו רוצים שכל המעברים ייפתחו, אנחנו רוצים נמל משלנו, שדה תעופה משלנו והדרישה המרכזית – לסיים את הכיבוש ואת מפעל ההתנחלויות".

ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר כי מבחינתו אין חלופה ליוזמה המצרית כדי להביא להפסקת אש בעזה. בפתח ישיבת ההנהגה הפלסטינית ברמאללה, אמר אבו מאזן: "אנו דבקים ביוזמה המצרית ולא נסכים שגורם אחר יתפוס את מקומה".

לדברי גורמים מדיניים בכירים, "במידה שלא תחודש האש כנגד ישראל- יתכן שניכנס למצב של הסדרה ללא הסכם". עוד הוסיפו: "יש צורך באורך רוח. המבצע לא הסתיים וזה יכול עוד לקחת זמן. ככל שהעמידה של הציבור תהיה איתנה יותר, כך נוכל להגיע להישגים גדולים יותר".

בצה"ל אומרים כי אין כוונה להיקלע למלחמת התשה. ירי מעזה יענה כך שהחמאס יספוג "מחיר הפסד". בצה"ל יוצאים מנקודת הנחה כי "הכל יכול לקרות" ונערכים לאפשרות כי הפסקת האש לא תימשך. בצה"ל מציינים כי אין שום כוונה להגיע למלחמת התשה. נכון לעת הזו, הצבא עדיין ערוך בכוחות גדולים סביב רצועת עזה, כאשר לבד ממספר יחידות הדרכה, לא שוחררו כוחות מהרצועה באופן גורף למעט ריענונים. בימים מאז יצא צה"ל מהרצועה, קיבלו החיילים והמפקדים חופשים, הכלים רועננו וחזרו לכשירות.

קטע הרכבת שבין שדרות לאשקלון נסגר הערב בעקבות הוראות משרד הביטחון. "בהתאם להערכת מצב ביטחונית שנערכה הערב, הנחה שר הביטחון על הפסקת תנועת הרכבות בקו אשקלון שדרות, עד להודעה חדשה".

רגב: "ששאבאס יחפש אותנו"
גם הפוליטיקאים הגיבו למו"מ המתמשך.

יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט אמר כי "יש להספיק את השיחות בקהיר". לדבריו, "המצב שבו אנחנו כוססים ציפורניים בציפייה לתשובתו של ארגון טרור רצחני צריך להיפסק. צריך לעצור מיד את המו"מ עם חמאס, ולקחת את גורלנו בידינו, על פי מתווה פשוט: הומניטארי כן, טרור לא. מול תושבי עזה נאפשר מעבר מוצרים הומניטאריים כמו מזון ותרופות, מול כל מפעל נשק או מנהרה וכל בכיר חמאס נפעל ללא מגבלות וללא חסינות, ונגבה מחיר כבד על כל ירי על אזרחינו. כל הסדר אחר שיכבול את ידינו יקרב את המלחמה הבאה".

ח"כ מירי רגב כתבה בפייסבוק והתייחסה לדברי ראש הממשלה נתניהו "אם אין הסכם ואין ירי - נבחן כיצד להתקדם". רגב הגיבה על כך וכתבה "אם כך, מיהרנו לתת מתנות לחמאס במהלך המו"מ - מתנה בדמות הרחבת הדיג, וזה בעיני לא צעד נכון. אסור לנו להמשיך ולהעניק ויתורים, בפרט כשהם חד-צדדיים, במהלך המו"מ. יש לנו העוצמה, הכח ואורך הרוח להמשך המבצע, עד אשר השקט יחזור לאזורנו". עוד הוסיפה: "אין מבצע צודק מהמבצע הזה. כולם מבינים זאת גם אם אינם אומרים זאת בקול. ואלו המקטרגים האומרים משהו אחר, כולל שאבאס - שיחפשו אותנו".

ח"כ עמיר פרץ כתב בפייסבוק: "רגע לפני תום הפסקת האש אני קורא לפעול להסדרה הכוללת הסכמה רחבה של הקהילה הבינלאומית, הגורמים המתונים בעולם הערבי והרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזן. הסכמי אוסלו יכולים להוות בסיס להסדרה במידה ויתקבלו תנאי הקוורטט להכרה במדינת ישראל והפסקת הטרור נגדנו. במקביל בישיבת הממשלה הבוקר אמרתי לראש הממשלה שההשקעה בתושבי הדרום היא התשובה הציונית ההולמת ביותר לארגוני הטרור".
צוק איתן צהל רגב הפסקת אש חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד