כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
עוקבים אחר ארה"ב

קל להתחמק ממכ"ם: סין מרגלת באמצעות כדורים פורחים

סין שולחת בלוני ריגול מעל אתרים צבאיים ברחבי העולם, כך אומרים גורמים רשמיים בארה"ב. לבלונים יש כמה יתרונות על פני הלוויינים המקיפים את כדור הארץ בתבניות קבועות. הם טסים קרוב יותר לכדור הארץ ויכולים להתחמק מכ"ם

קל להתחמק ממכ"ם: סין מרגלת באמצעות כדורים פורחים
בלון ענק צילום: Pixabay

סוכנויות ביון אמריקאיות העריכו כי תוכנית בלוני הריגול של סין היא חלק ממאמץ מעקב עולמי שנועד לאסוף מידע על היכולות הצבאיות של מדינות ברחבי העולם, כך לפי שלושה גורמים אמריקאים ששוחחו עם ה'ניו יורק טיימס'.

טיסות כדור פורחים, סבורים כמה גורמים רשמיים, הן חלק ממאמץ של סין לחדד את יכולתה לאסוף נתונים על בסיסים צבאיים אמריקאים שבהם היא מתעניינת, כמו גם על אלה של מדינות אחרות במקרה של מלחמה או מתיחות גוברת. פקידים אמריקאים אמרו השבוע כי תוכנית הבלונים פעלה ממספר מקומות בסין.

במסיבת עיתונאים שנערכה אמש (רביעי), אמרפטריק ריידר, דובר הפנטגון אמר כי במהלך השנים האחרונות נצפו בלונים סינים הפועלים מעל אמריקה הלטינית, דרום אמריקה, דרום מזרח אסיה, מזרח אסיה ואירופה. "זה מה שאנו מעריכים כחלק מתוכנית בלוני מעקב סינית גדולה יותר", אמר גנרל ריידר.

אנטוני בלינקן, שר החוץ של ארצות הברית, אמר במסיבת עיתונאים בוושינגטון כי מחלקת המדינה שיתפה מידע על תוכנית בלוני הריגול עם עשרות מדינות, הן בפגישות בוושינגטון והן דרך שגרירויות ארה"ב בחו"ל. "אנחנו עושים זאת מכיוון שארצות הברית לא הייתה המטרה היחידה של התוכנית הרחבה הזו, שהפרה את הריבונות של מדינות על פני חמש יבשות", אמר.

לבלונים יש כמה יתרונות על פני לוויינים המקיפים את כדור הארץ בדפוסים קבועים, אומרים גורמים אמריקאים, הם טסים קרוב יותר לכדור הארץ ונסחפים עם דפוסי רוח, שאינם צפויים לצבאות ולסוכנויות ביון כמו המסלולים הקבועים של לוויינים, והם יכולים להתחמק ממכ"ם. הם יכולים גם לרחף מעל אזורים בזמן שלוויינים נמצאים בדרך כלל בתנועה מתמדת. מצלמות פשוטות על בלונים יכולות לייצר תמונות ברורות יותר מאלו של לוויינים במסלול, וציוד מעקב אחר יכול לקלוט אותות שאינן מגיעות לגובה של לוויינים.

הבלונים עשויים לסייע במילוי פערים ברשת הלוויינים של סין המוקדשים למודיעין ומעקב. איסוף בלונים עשוי לכלול נתונים על תנאי אטמוספירה וגם תקשורת שלא ניתן היה ללקט מהחלל החיצון, אמר ג'ון קלבר, קצין מודיעין בכיר לשעבר בסוכנות הביון המרכזית, שכיום הוא עמית בכיר במרכז סין העולמי של האוקיינוס ​​האטלנטי.

"נתונים שנאספו על ידי בלונים שטסים מעל ארה"ב או בעלות בריתנו ושותפינו במערב האוקיינוס ​​השקט, עשויים להיות בעלי ערך גם עבור כוחות הטילים הסיניים, על ידי הרחבת ושיפור הידע שלהם על תנאי אטמוספירה", אמר קלבר.

גורמים אמריקאים אמרו כי סוכנויות הביון פיתחו הבנה עמוקה הרבה יותר של ההיקף והגודל של מאמץ בלוני הריגול הסיני, גילו פלישות קודמות ועקבו אחר פעולות חדשות של בלוני הריגול הסינים.

עם זאת, גורמים אמריקאים אמרו שרוב התצפיות הקודמות על בלוני המעקב היו קצרות. המעבר האחרון של בלון הריגול ברחבי ארצות הברית העניק לצבא ולסוכנויות הביון האמריקאיות פרק זמן ארוך ללמוד את יכולות ציוד המעקב שהוצמד אליו. גורמים רשמיים אמרו שהידע שלהם על מה שסין מסוגלת לאסוף מתוכנית הבלונים שלהם גדל באופן דרמטי.

ממשלת סין טענה כי הבלון נועד לאסוף מידע על מזג האוויר. הגנרל ריידר אמר שאם הבלון שנסע ברחבי ארצות הברית היה באמת למטרות אזרחיות, בייג'ין הייתה נותנת אזהרה מוקדמת לוושינגטון. "הסינים לא עשו זאת", אמר גנרל ריידר "הם לא הגיבו עד לאחר שפנינו אליהם".

ריגול סין ארה''ב בלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד