ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024
'מלאכים בלבן'

מי הם "הקסדות הלבנות" שמחלצים לכודים בסוריה - פרופיל

כאשר אסון מכה בסוריה מוכת המלחמה, קבוצה של סורים רגילים חובשים את הקסדות הלבנות המסחריות שלהן וממהרות פנימה להציל חיים. ארגון מתנדבים שמסייע לחלץ אנשים ממקומות מלחמה ומרעידות אדמה, הם התפרסמו לראשונה במלחמת האזרחים בסוריה

מי הם "הקסדות הלבנות" שמחלצים לכודים בסוריה - פרופיל
מתנדבי הקסדות הלבנות צילום: White Helmets

מתנדבי ארגון "הקסדות הלבנות" ארגון הגנה אזרחית של סוריה, הידוע יותר בשם "הקסדות הלבנות", מורכב מכ-3,000 מתנדבים ש"באים מכל תחומי החיים", כולל אופים, חייטים, רוקחים, כבאים ומהנדסים, כך לפי אתר האינטרנט של הארגון. הם מתנדבים ללא תשלום ולא חמושים, הם מסכנים את חייהם כדי לעזור "בכל האזורים" בסוריה שהם "יכולים לגשת אליהם", כך אומרים בארגון.

לאחרונה, הקסדות הלבנות משכו תשומת לב לתגובתן המדהימה באזורים שבשליטת המורדים בצפון מערב סוריה, לאחר שרעידת אדמה בעוצמה של 7.8 הרעידה את האזור ב-6 בפברואר, כאשר המוקד נמצא ממש מעבר לגבול בדרום מזרח טורקיה. רעידת האדמה ורעידות המשנה החזקות שלה הפילו אלפי מבנים בשתי המדינות, והרגו יותר מ-12.500 בני אדם, כך לפי גורמים טורקים וסוריים.

מתנדבי הקסדות הלבנות התארגנו כצוות מתנדבים במהלך השנים הקודמות של מלחמת האזרחים המתמשכת בסוריה, שהחלה כמהפכה שלווה בעיר דרעא הדרומית ב-2011, לפני שהפכה לסכסוך מלא עד 2012. כאשר המשטר הסורי ובעלי בריתו החלו להפציץ מטרות אזרחיות באזורים שבשליטת האופוזיציה, הקסדות הלבנות הגיבו בחילוץ אנשים מההריסות וסיוע בבנייה מחדש של בתיהם. הארגון אומר שהוא הציל יותר מ-125,000 חיים "בכל צדדי הסכסוך".

בתחילה, למתנדבים היה ניסיון וציוד מוגבלים, ולעתים קרובות חפרו "בידם החשופה בלבד", אומרים בארגון. בשנת 2013, כמה מתנדבים נסעו לטורקיה השכנה להכשרה מקצועית ראשונה בחיפוש והצלה עירוניים. הכשרה נוספת ומתקדמת יותר לאורך השנים אפשרה לקסדות הלבנות לפתח מומחיות בשימוש בכלים כבדים, ולהקים צוותים מיוחדים.

בנוסף למשימות חיפוש והצלה ושיקום שכונות, מתנדבי הקסדות הלבנות אומרים שהם מספקים כעת "מגוון שירותים חיוניים" ליותר מ-4 מיליון אזרחים ברחבי צפון מערב סוריה. שירותים אלה כוללים כיבוי אש, טיפול רפואי, תיקון רשתות חשמל, תחזוקת ביוב, פינוי נשק שלא התפוצץ, פינוי הריסות מכבישים, כמו גם חינוך קהילות והכנתן להתקפות עתידיות, כך לפי אתר האינטרנט של הארגון.

הקסדות הלבנות פועלות רק באזורים שבשליטת המורדים בסוריה, אם כי הארגון מגדיר את עצמו כלא פוליטי. המתנדבים מתחייבים לעקרונות של "אנושיות, סולידריות, חוסר משוא פנים", כפי שמתוארים במשפט ההומניטארי הבינלאומי. המוטו של הארגון מגיע מפסוק המצוטט לעתים קרובות בקוראן: "להציל חיים זה להציל את האנושות כולה" (באופן די דומה למשפט היהודי כל המציל נפש וגו'). עבודתם זיכתה אותם בפרס בינלאומי לשנת 2016, המתואר לעתים קרובות כ"נובל האלטרנטיבי".

מתנדבים רבים שילמו בחייהם, לפחות 300 נהרגו בזמן שהצילו אחרים, כך לפי אתר האינטרנט של הארגון. "שמנו למטרה לעשות את העבודה הזו כארגון עצמאי, חסר פניות, שלא נשבע אמונים לאף צד בסכסוך. הסכמנו לנהל את הארגון הזה בצורה דמוקרטית עם מנהיגות נבחרת. חתמנו ​​על אמנת עקרונות, וההגנה האזרחית של סוריה נוצרה ב-24 באוקטובר 2014", כך לפי אתר האינטרנט של הארגון.

רעידת אדמה בטורקיה סוריה רעידות אדמה הקסדות הלבנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד