כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
זה ימנע את החורבן

ראש הישיבה על רעידות האדמה: "יש שנאת חינם גדולה"

הגרמ"ה הירש בהתייחסות נדירה: "חורבן נגרם בגלל שנאת חינם ובמיוחד היום שיש שנאת חינם גדולה" הדברים הנוקבים מובאים היום במגזין 'במה' במסגרת התייחסות מיוחדת של גדולי ישראל חברי מועצת גדולי התורה לאסון הנורא ברעידות האדמה

ראש הישיבה על רעידות האדמה: "יש שנאת חינם גדולה"
הגרמ"ה הירש צילום: שוקי לרר

התייחסות נדירה של ראש הישיבה הגאון רבי משה הלל הירש לרעידות האדמה שפקדו את טורקיה וסוריה וגם את ישראל.

בדברים המובאים במגזין 'במה', אומר ראש הישיבה: "החורבן שקרה כעת בחו"ל גורם מחשבה מה היה קורה חלילה אם זה היה קורה בארץ ישראל, וממילא מה זה אומר לנו. חורבן נגרם בגלל שנאת חינם, ובמיוחד היום שיש שנאת חינם גדולה בין הציבורים".

"החיוב שלנו הוא לפעול נגד שנאת חינם, לחשוב איך לוותר לשני, לחשוב מה טובת השני, וכמובן כמו שהחזון איש אומר, שאי אפשר להגיע לשלמות במידות בלי שקיעות בתורה. למעשה צריך להתחזק בשני הדברים הללו, בין אדם לחבירו על כל ההיבטים, וגם להתחזק בשקיעות בלימוד התורה, וזה בע"ה ימנע את החורבן ויביא שלום לכלל ישראל". 

התייחסות מיוחדת מובאת גם מראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן, שאמר בדבריו: "הגמרא אומרת, אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל, ורש"י כותב, 'ליראם כדי שיחזרו בתשובה', ודברי חז"ל הם אפילו אם הפורענות מתרחשת במקום רחוק מאיתנו. הכל הכל בא לעורר אותנו זה מכוון אלינו, ואין מי שיכול להגיד שלום עלי נפשי ואני את נפשי הצלתי. על רעמים כתוב שבאים בשביל לפשוט עקמומיות שבלב. על אחת כמה וכמה כשהקב"ה מזעזע את הקרקע תחתינו, חייבים להתעורר".

ראש הישיבה הגרב"מ אזרחי התבטא אף הוא על האסון הנורא אומר בצער, כי "למרות שהם גויים צריכים להצטער בצרתם", וציין את דברי הנביא בישעיה כ"א, פסוק ג', מתואר בנביא הפורענות שאירעה בבבל והנביא כותב: "על כן מלאו מותני חלחלה, צירים אחזוני כצירי יולדה, נעוויתי לשמוע, נבהלתי מראות". אומר רש"י, הנביא הוא רחום ומתאנח על פורענות האומות.

"זה נורא ואיום", אמר הגרב"מ אזרחי, "אין לי מה לומר יותר מאשר כתוב בנביא", והוסיף, "גם בקריעת ים סוף המלאכים לא אמרו שירה בגלל הפורענות של מצרים. ומה שעם ישראל כן אמרו שירה, היה זה על חלק ההצלה שלהם, לא על הפורענות של מצרים. צריך להצטער על הפורענות הגדולה".

שער מגזין 'במה' שם מובאים הדברים היום

רעידת אדמה הרב משה הלל הירש שנאת חינם רעידת אדמה בטורקיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד