ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024
תשבחות בעולם

סבא טורקי למצלמות: "רק הישראלים מצאו את נכדתי, 10 בכירים לא מצאו"

התקשורת העולמית שיבחה את הצוותים הישראליים שהגיעו לטורקיה. ומציינים לטובה את המהנדסים הישראלים שבונים תוכנית של הבניינים שקרסו. אחד מהתושבים הטורקים הודה לישראלים כי מצאו את נכדתו. עד כה 18 אזרחים חיים חולצו על ידי המשלחת הישראלית. ראש הממשלה נתניהו שוחח עם מפקד בית החולים ששלחה ישראל לטורקיה

סבא טורקי למצלמות: "רק הישראלים מצאו את נכדתי, 10 בכירים לא מצאו"
רעידת האדמה בטורקיה צילום: אריק מרמור, פלאש 90

כשהוא מרוגש עד דמעות סיפר סב טורקי למצלמות על כך שרק המשלחת הישראלית הצילה את נכדתו מתוך ההריסות. הסבא דיבר בטורקית והודה לשלל המשלחות הישראליות: "10 בכירים לא הצליחו למצוא את הנכדה שלי" אמר למצלמות של 'איחוד הצלה' כשמתנדבי הארגון מסייעים לו, "כולם אמרו לי שאין מה לעשות והם לא יכולים לעזור, אבל אתם הצלחתם, תודה רבה לכם, אתם הגעתם עם הציוד שלכם ואתם ידעתם בדיוק את הנקודה בה נמצאת הנכדה שלי, אתם הצלחתם להציל אותה בתוך כל ההריסות כאן".

עוד אמר: "אתם מצאתם את הנכדה שלי, זיינאב, אנחנו חשבנו שאנחנו איבדנו אותה ושאין מה לעשות יותר, אבל אתם עם הציוד שלכם ידעתם בדיוק להצביע על הנקודה בה היא נמצאת, תודה רבה לכם, תודה רבה לכם, ישראל".

מחלצים ישראלים צוטטו בתקשורת העולמית,: "אנחנו נלחמים נגד השעון בזמן שאנחנו פועלים לחילוץ אנשים שנלכדו מתחת להריסות ממש מחוץ לגזיאנטפ". עוד מהשבחים למשלחות הישראליות: "הצבא הישראלי משתמש בטכניקות מתקדמות כדי למפות מבנים שקרסו כדי לחפור ניצולים".

בתקשורת העולמית כתרו גם שבחים על הישראלים שמטפלים גם בנושא הנפשי: "הצוותים פעלו להרים מהר ובזהירות את ההריסות מהלכודים, המשלחת כוללת גם מחלצים שהוכשרו לתגובה פסיכולוגית-טראומה".

עם טמפרטורות קפואות בלילה ורוח חזקה, הסיכוי למצוא ניצולים לאחר מספר ימים נמוך, מעל 23.000 איש נהרגו בסוריה ובטורקיה, וכ-70,000 נפצעו. עם זאת, דייוויד סרנגה מבכירי משרד החוץ ומראשי משלחת החילוץ, מדגיש ש"ניסים יכולים לקרות". בהקשר זה, ליאור חייט, דובר משרד החוץ, הזכיר לתקשורת המקומית, כי לאחר רעידת האדמה ב-1999 בטורקיה, צוותי החילוץ הישראליים מצאו ניצולים חמישה או שישה ימים לאחר מכן.

אל"מ אלעד אדרי,מח"ט חילוץ והצלה, אמר ביום שישי ל'וול סטריט ג'ורנל', כי קולות מההריסות הפכו נדירים, וכי רוב הניצולים נמצאים על ידי קרובי משפחה שמביאים את צוותי החילוץ ישירות למקום בו הם מאמינים שיש ניצולים. "מבחינה רגשית, זה מאוד מסובך. זו משימה קשה מאוד. אתה רוצה למצוא אנשים בחיים ובהרבה מקרים אתה מוצא אותם מתים, לצערי", אמר אל"מ אדרי.

אל"מ אדרי אמר כי המשלחת של ישראל, למרות מעמדה הגיאופוליטי הרגיש באזור, לא חשה מתיחות עם אחרים. "כל המשלחות מנסות להציל חיים רבים ככל האפשר. אנחנו לא כאן כדי לפתור את הבעיות הפוליטיות שלנו בזמנים אלה. אנחנו מנסים להציל את תושבי טורקיה", אמר.

בתוך כך משלחת צה"ל "ענפי זית" בטורקיה חילצה עד כה 18 לכודים חיים, הבוקר חולץ ילד בן 10. המשלחת חילצה ביממה האחרונה שמונה לכודים חיים במוקדי רעידת האדמה בטורקיה, עד כה 18 אזרחים חיים חולצו על ידי המשלחת.

צוותי החילוץ איתרו וחילצו הבוקר בפעילות שנמשכה כשעה ילד בן 10 שנלכד בתוך הריסות בית בעיר קהרמאנמרש שבטורקיה, צוותי הרפואה העניקו לילד טיפול רפואי מציל חיים בזמן החילוץ ולאחריו פונה להמשך קבלת טיפול רפואי בבית חולים. צוותי החילוץ והרפואה ממשיכים במאמצי האיתור והחילוץ.

אתמול שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מפקד בית החולים ששלחה ישראל לטורקיה, מח"ט חילוץ והצלה אל"מ אלעד אדרי. ראש הממשלה נתניהו אמר: "קודם כל כל הכבוד לכם. אני חייב להגיד, אתם גם מייצגים אנושיות, אבל אתם מייצגים את הפנים האמיתיות של מדינת ישראל, וחשוב לי שדווקא בטורקיה יראו את זה. זה חשוב מאוד. אתם מביאים הרבה כבוד למדינה, ואתם עושים דבר ראוי. כל המציל נפש אחת, כאילו הציל עולם ומלואו. אתם כבר הצלתם כמה עולמות - באמת כל הכבוד לכם. תמשיכו ותשמרו על עצמכם גם כן. אני מבקש שתעביר את זה לכל אחד ואחת מחבריי המשלחת".

מח"ט חילוץ והצלה אל"מ אלעד אדרי אמר אתמול (חמישי): "אין זכות גדולה יותר למפקד בצבאנו מלהוביל משלחת כזו. אני מרגיש את כל המדינה מאחורי. כאילו שהמדינה שלחה את היד הכי רחוק שהיא יכולה עם כל הכוח שלה, ושמה אותנו כאן להציל חיים. זו לא סיסמה. אנחנו היום כבר עומדים על 17 מחולצים חיים, האחרון מלפני שעה. לפני כשעתיים פתחנו את הבית חולים, כ-40 אנשים צוות כבר עובדים". יש לציין כי הבוקר חולץ מספר 18.

רעידת אדמה בטורקיה איחוד הצלה צה"ל סוריה בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד