כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
קהילה של 1,500 שנה

משלחת צה"ל חילצה מההריסות מגילות וספרי תורה עתיקים

משלחת "ענפי זית" הגיעו לחלץ גופות יהודים ולהעבירם לקבורה, מההריסות חולצו מגילות עתיקות וספרי תורה עתיקים. קצין בכיר: "הקהילה הזו סיימה את דרכה ההיסטורית, כל מי שנשאר חי, עבר לאיסטנבול והם לא צפויים לחזור למקום הזה"

משלחת צה"ל חילצה מההריסות מגילות וספרי תורה עתיקים
תשמישי הקדושה וספרי התורה צילום: דובר צה"ל

כחלק ממבצע 'ענפי זית', כוח חילוץ של פיקוד העורף הגיע בסוף השבוע לעיירת אנטקיה, שם הייתה קהילה יהודית עתיקה של 15 משפחות. הכוח החל באיתורם וחילוצם של שאול ופורטונה ג'נודי ז"ל, מראשי הקהילה במקום. בתום משימה שנמשכה 48 שעות, חילצו את גופותיהם.

במהלך עבודתם בשטח, פגשה המשלחת באנשי בית הכנסת העתיק, אשר הציגו שבעה ספרי תורה ומספר מגילות עתיקות, אותם ביקשו להעביר לאיסטנבול מחשש לביזה ומתוך רצון לשמר את הממצאים העתיקים.

קצין אוכלוסיה במשלחת 'ענפי זית', סגן במיל' יובל קליין, מהכוח ששהה במקום אמר: "מדובר באחת מהקהילות היהודיות העתיקות ביותר בעולם, אנחנו מעריכים את זה במשהו כמו 1,500 שנה שעמדה פה הקהילה היהודית. אחיו של ראש הקהילה שנפטר, עזרא, שהוא בעצם היורש, העביר לכוח החילוץ את תשמישי הקדושה וביקש שנשמור עליהם.

"הקהילה הזו סיימה את דרכה ההיסטורית, כל מי שנשאר חי עבר לאיסטנבול והם לא צפויים לחזור למקום הזה. למעשה, הוצאת המגילות זה אקורד הסיום של 1,500 השנים האחרונות כאן במקום הזה. הסיום עצוב ומרגש יחדיו כאשר בסיום דרכה - צה"ל מגיע לחלץ את גופות היהודים ולהעבירם לקבורה ובמקביל לוקח אחריות על תשמישי הקדושה שהיו ברשות הקהילה היהודית שנחרבה".

רעידת אדמה בטורקיה תשמישי קדושה ספרי תורה איסטנבול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד