כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
יפסול חוק יסוד?

היועמ"שית ללוין: "סבירות גבוהה שבג"צ יפסול את חוק דרעי 2"

היועמ"שית שיגרה לשר המשפטים חוות דעת ובו היא מתייחסת ל"חוק דרעי 2": "זהו ניסיון נוסף של שינוי הכללים כדי להכשיר את כהונת חה"כ דרעי לשר בממשלה", כתבה. בהרב-מיארה הוסיפה כי לתיקון החוק המוצע "עלול להיות בעל השלכות רחבות וקשות" 

דרעי
דרעי צילום: תומר נויברג/פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, שיגרה הערב (מוצאי שבת) לשר המשפטים יריב לוין, מכתב חוות דעת ובו היא מתייחסת ל"חוק דרעי 2" אותו הקואליציה מתכננת לקדם. היועמ"שית כתבה: "נראה כי גם במקרה זה מדובר בתיקון פרסונלי מובהק העומד ביסוד התיקון שבפנינו". לדבריה, "זהו ניסיון נוסף של שינוי הכללים כדי להכשיר את כהונת חה"כ דרעי לשר בממשלה".

היא הזהירה מפני התערבות של בג"ץ למרות שמדובר בחוק יסוד: "חקיקת הסדר פרסונלי נוסף, המבטל תוצאות של שני פסקי דין, ושהמשמעויות
המשפטיות שלו בכלל וביחס לתחום טוהר המידות בפרט, הן רחבות מאד, תביא לכך שקו הגבול ייחצה. על כן, ישנה סבירות גבוהה לכך שבית המשפט לא יסתפק הפעם בהערת אזהרה או התראת בטלות, אלא יקבע כי מדובר בשימוש לרעה בסמכות המכוננת".

עוד כתבה בהרב-מיארה: "אכן, לאורך ההיסטוריה היו מקרים לא מעטים שבהם נעשו שינויים בחקיקת יסוד. זאת, כדי להגשים אינטרסים פוליטיים וקואליציוניים רגעיים, ומניעים פוליטיים כשלעצמם אינם עילה להתערבות שיפוטית בחקיקה, כל שכן בחקיקת יסוד. ואולם, חקיקה פרסונלית מעין זו היא חריגה, ופוגמת באופן קשה ב"כלליות" וב"יציבות" של חוק היסוד".

היועמ"שית הוסיפה בחוות דעתה: "הקשיים הגלומים בהסדר עצמו, וכל שכן בתחולתו המיידית על עניינו של חה"כ דרעי, אינה מבססת צידוק הולם לקביעת הסדר פרסונלי, בניגוד לנורמות חוקתיות-משטריות אשר נדרשות לשקף הסתכלות רחבה, תחולה כללית ויציבות על-זמנית".

בהרב-מיארה טענה בנוסף כי התיקון לחוק הוא, "שימוש בסמכות המכוננת, בפעם השנייה בתוך זמן קצר, לשם הסדרת עניינו הפרטני של אדם מסוים, אשר כל אחד-עשר שופטי ההרכב שדנו בעניינו קבעו שנפל פגם במינויו כשר בממשלה". 

עוד הזהירה היועמ"שית כי, "התיקון המוצע עלול להיות בעל השלכות רחבות וקשות - על טוהר המידה של השרים, ועל שלטון החוק ואמון הציבור בעבודת הממשלה".

 

גלי בהרב מיארה חוק יסוד בית המשפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד