כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

כאשר יענו אותו כן ירבה • 'אלול' בעולם הישיבות הספרדי

הרחיבי מקום אהלך • כתב 'בחדרי חרדים' בפרויקט 'זמן אלול' מיוחד: סיקור נרחב של עולם התורה הספרדי, בדגש על ישיבות חדשות או כאלה שהתרחבו במיוחד • איזו ישיבה שנסגרה נפתחת מחדש? • היכן ילמדו לראשונה 60 בחורים בשיעור אחד? • איפה פתחו לאור ההצלחה גם ישיבה קטנה? • ומי הנכד שיכהן בישיבה שנקראת על שם סביו הגר"ע יוסף זצ"ל?

צלם: פלאש 90
צלם: פלאש 90

למרות הגזרות הקשות על עולם התורה בשנה האחרונה והקושי הכלכלי בו נאבקים מוסדות התורה והיכלי הישיבות ברחבי הארץ, ישיבות חדשות רבות יפתחו עם תחילת זמן אלול את שעריהם, בעיקר ישיבות ספרדיות חדשות בהם יכהנו כראשי ישיבות ור"מים מטובי תלמידי החכמים, אשר נסיונם רב מהיכלי התורה בהם כיהנו.

כתב 'בחדרי חרדים' יצא לבדוק את הישיבות החדשות ולהכירן, מי ישמש כראש ישיבה, ומי כר"מ ומשגיח, היכן תוקם כל ישיבה, וכמה תלמידים התקבלו אליה לקראת זמן אלול, ואלו ישיבות יעברו מבנה עם פתיחת 'זמן אלול'.

"ישיבת אוהל יוסף"

בשכונת גוש שמונים בירושלים תוקם ישיבה חדשה הנושאת את השם "אוהל יוסף" על שמו ולזכרו של הגר"ע יוסף זצ"ל, מי שיכהנו כראשי הישיבה הם הגאון רבי עובדיה יוסף - בנו של הראש"ל הגר"י יוסף ונכד הגר"ע יוסף זצ"ל, והגאון רבי דב טורק, אשר שימש כאחד מרבני הישיבה הגדולה "גבעת שאול".

מידי שבוע ימסור שיעור בהיכל הישיבה הגאון רבי חנוך כהן, ראש ישיבת "באר התלמוד" ובנו של הגר"י כהן ראש ישיבת "יקירי ירושלים".

לשיעור א' הפותח את הזמן בהיכל הישיבה יתקבלו 42 בחורים, לאחר שמאות דפקו על דלתותיה של הישיבה - למרות היותה חדשה, זאת בעקבות הצוות המיוחד אשר שמם הולך לפניהם בהעמדת תלמידים. כמו כן התקבלו עוד כ-24 בחורים לקיבוץ, אשר הגיעו מהיכלי הישיבות המובחרות, ספרדיות ואשכנזיות כאחת.

יצויין כי לצד הישיבה הגדולה יוקם עם פתיחת הזמן גם כולל אברכים בו ילמדו כ-25 אברכים בני עלייה. סגנון הישיבה יהיה כדוגמת סגנון ישיבת באר התלמוד - בני עלייה איכותיים תוך הקפדה על קלה כבחמורה, ולימוד תורה מתוך יראת שמיים טהורה.

ישיבת "שערי דעת"

לאחר תקופה של מעברים, החלפת צוות רבני הישיבה, מעבר הישיבה מעיר לעיר, וסגירתה של הישיבה בשלהי זמן קיץ האחרון, שוב עם תחילת זמן אלול תפתח ישיבת "שערי דעת" את שעריה, ברחוב שערי תורה בשכונת בית וגן בירושלים.

מי שישמש כראש ישיבה הוא הגאון רבי משה הלוי, ראש ישיבת "תפארת הלוי" לצעירים, אשר ידועה ומוכרת בשמה הטוב בהיכלי הישיבות הקטנות בירושלים. הישיבה הגדולה הנפתחת שערי דעת תהווה מעין המשך לישיבה לצעירים.

לשיעור א' התקבלו 32 בחורים, וכמו כן קיבוץ חדש של 15 בחורים שיפתח את זמן אלול בשבוע הבא.

צלם: פלאש 90צילום: צלם: פלאש 90
צלם: פלאש 90

ישיבת "שיח יצחק"

ישיבת "נחלת אברהם" השוכנת לה כבוד בעיר קריית ספר, תוקם מחדש עם תחילת זמן אלול ושמה ייקרא "שיח יצחק".

מי שיכהנו כראשי הישיבה הם הגאון רבי אברהם אוחנה, אשר עד עתה כיהן כראש ישיבת נחלת אברהם, והגאון רבי שמואל עבראן, תלמידו של הגאון רבי אברהם סאלים ראש ישיבת "מאור התורה", מה שאומר שהישיבה תהיה בסגנונה של ישיבת מאור התורה בירושלים ובה אש התורה של בני הישיבה, עם פתיחות מסוימת באווירה בהיכל הישיבה.

לשיעור א' התקבלו לישיבה שלושים בחורים ולקיבוץ עוד כשלושים בחורים אשר יעזבו את הישיבות בהן הם לומדים למען חיזוקה הרוחני של הישיבה הקדושה.

ישיבת "רינת התלמוד"

ישיבת "רינת התלמוד" הוקמה בשנה שעברה כקיבוץ בלבד, ועם פתיחת זמן אלול יוקם אף שיעור א' חדש,

הישיבה ממוקמת בקרית ספר, ומי שמשמש כראש הישיבה הוא הגאון רבי ראובן אלקיים.

לשיעור א החדש התקבלו שלושים בחורים, זאת בנוסף לקיבוץ הקיים בישיבה שימשיך בזמן אלול עם עשרים בחורים.

ישיבת "דברי חיים"

בבני ברק תקום עם תחילת הזמן ישיבת "דברי חיים".

מי שישמשו כראשי הישיבה בהיכלה הם הגאון רבי יעקב ויזמן והגאון רבי ישי טולדאנו, אשר מכהן כיום כאחד מראשי ישיבת "דעת חיים" וחתנו של ראש ישיבת אור החיים הגאון רבי ראובן אלבז.

בישיבה עם פתיחתה קיבלו לשיעור א 38 בחורים, ובנוסף לקיבוץ של הישיבה התקבלו 25 בחורים מטובי עולם הישיבות הגבוהות.

ישיבת "בנין ציון המחודשת"

ישיבת "בנין ציון" על שם ולזכרו של הגרב"צ אבא שאול זצ"ל, הממוקמת בשכונת אור החיים בעיר בני ברק בראשותו של הגאון רבי נתן בן סניור, תעבור עם תחילת הזמן לבניין של ישיבת "כנסת שלום" ברחוב בן יעקב בעיר בני ברק.

לשיעור א' במבנה החדש של הישיבה הקדושה התקבלו 25 בחורים ונוסף על כך לקיבוץ התקבלו עוד 15 בחורים מישיבת בית שמעיה, וזאת במטרה לחזק את היכלה של הישיבה הקדושה בבחורים בני עלייה לקיבוץ הגבוה. בתחילת הזמן יעסקו בני הישיבה בלימוד מסכת כתובות.

צלם: פלאש 90צילום: צלם: פלאש 90
צלם: פלאש 90

ישיבת "עוז התורה"

בעיר בית שמש עם תחילת הזמן תקום הישיבה הגבוהה "עוז התורה".

מי שישמש כראש ישיבה הוא הגאון רבי אריאל עוזרי. לישיבה התקבלו מספר בחורים איכותיים ובעלי רמה גבוהה במיוחד.

ישיבת "כנסת שלום"

ישיבת כנסת שלום אשר קיימת במשך שנים ועד עתה קבעה את מושבה ברחוב בן יעקב בעיר בני ברק, מזמן אלול הקרוב תנדוד ותקבע את משכנה בעיר באר יעקב במקום מושבה של ישיבת נווה ארץ.

ישיבת "רינת התורה"

בישיבה הגבוהה "רינת התורה" הממוקמת במרכז ירושלים ברחוב מלכי ישראל, ועומדת בראשות הגאון רבי עזרא ניסן, התקבלו לזמן אלול שישים בחורים. מדובר ברישום הגדול ביותר מתחילת הקמתה של הישיבה מלפני למעלה מעשרים שנה, למרות הרישום הגדול, שיעור א' לא יחולק לשני שיעורים, אלא כל הבחורים ילמדו יחד בשיעור אחד. המסכת אותה ילמדו בני הישיבה בזמן אלול היא מסכת כתובות.

ישיבה לצעירים

לאחר ההצלחה הגדולה בשנים האחרונות לישיבת "תורת דוד" הממוקמת בעיר אשדוד ועומדת בראשותו של הגאון רבי שלמה רביבו, אשר זכתה וקנתה לה שם טוב בהיכלי התורה כשטובי תלמידי הישיבות הקטנות מתדפקים על דלתותיה, החליטו ראשי הישיבה על הקמת ישיבה לצעירים עם תחילת זמן אלול הבעל"ט.

הישיבה החדשה לצעירים תעמוד אף היא בראשות הגר"ש רביבו, מי שיכהן כר"מ בישיבה הוא הגאון רבי חזקיהו מישקובסקי הנודע בכישוריו ובגאונותו. לישיבה התקבלו רק כעשרים בחורים צעירים וזאת כדי לשמור על אוירה חמה תוך כדי מסירות נפש על כל תלמיד ותלמיד.

יצוין כי בימים האחרונים ביקרו תלמידי שיעור א' החדש בבתיהם של גדולי ישראל כדי להתברך מפיהם ולשמוע דברי הדרכה לקראת תחילת הזמן בישיבה הקדושה.
תלמידים ישיבות אלול ספרדיות רמים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד