כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

לא ככה: האח הגדול והאחראי של להב"ה פותח את הפה

סערת מורל, מחמוד ולהב"ה, השכיחה את שמו של הארגון הוותיק יותר, הממוסד והאחראי - יד לאחים • הם פועלים בצורה שונה מארגון להב"ה - בשקט ובשיתוף פעולה, הם רושמים הצלחות • ישי דריקס יצא בעקבות פעילי הארגון והביא סיפורים עוצרי נשימה, אג'נדה אידיאולוגית וחריפה וכמה גילויים מהחדר • למניעת התבוללות - האלטרנטיבה

לא ככה: האח הגדול והאחראי של להב"ה פותח את הפה

זאת הייתה חתונה שהסעירה את המדינה כולה. סיפורם של מורל (21) ומחמוד (26), שאחרי זוגיות של 5 שנים החליטו להתחתן בראשון לציון סחפה אחריה מאות מפגינים שהגיעו למחות על נשואי תערובת, זאת לאחר שההזמנה לחתונתם שהפיצו דרך הפייסבוק התפשטה ברשתות החברתיות על ידי פעילי להב"ה, וכללה קריאה להגיע ולהפגין מול אולם השמחות.

בין הראשונים ששמע המקרה הגיע לאזנם, הוא ארגון ״יד לאחים״, שעוד טרם הופצה הזמנת החתונה ניסו לדבר על לב המשפחה. מה שמסמל את הארגון הוא לא ההתלהמות והרעש והפגנות, אלא להיפך - את דרכם הם עושים בדרכי נועם, הם מפרסמים את עצמם דרך הרדיו, אך בשקט.

מטרותיו הרשמיות של הארגון הן חילוץ נשים יהודיות שנישאו למוסלמים וחיות עם ילדיהן בכפרים ערביים. על פי נתונים שהם מפרסמים, מגיעים ליד לאחים אלפי דיווחים בשנה על מקרים מסוג זה, חלקם מלווים בתיאורים של התעללויות וכליאה.

זה לא עוד אירגון ששונא ערבים, "אנחנו לא גזענים" כך אומר לנו פעיל הארגון קובי ו. שחושש לחשוף את שמו המלא מפאת תפקידו הרגיש, ומוסיף "אין לנו עמדות פוליטיות, זה אירגון שעומד על המשמר להציל בנות ישראל".

גם בדו"ח זכויות האדם של מחלקת המדינה האמריקנית שנת 2001 נכתב ״כי בניגוד לשנים קודמות לא התקבלו דיווחים על התנכלויות כאלה". קובי אומר ל׳בחדרי חרדים׳: "בהמון מהמקרים אירגון יד לאחים הצליח להביא את הבחורה לחיק המשפחה ולפרישתה בינה לבין הערבי גם לאחר החתונה, בשיח, בהסברה, וכיוצא בזה, דרכיה דגכי נועם".

קובי מספר לבחדרי חרדים איך הגיע לתפקידו הנוכחי בארגון: "במשך שנים למדתי בכולל, לפני כמה שנים הפכתי לר"מ במקום שבו למדתי ובכל השנים אני עסוק בליבו הסוגיות הללו של זהות יהודית והסגולה המיוחדת של עם ישראל. כשפנו אלי מיד לאחים והציעו את התפקיד הדבר שימח אותי מאד, כי היה זה אך מתאים שאמצה את כישוריי ואהיה אומר ועושה".

צלם: דוד זרצילום: צלם: דוד זר
צלם: דוד זר

"דיברנו עם מורל, ואל דאגה - אנחנו נשפיע גם אחרי החתונה"
קובי ו. מספר לבחדרי חרדים: "פעלנו באש קטנה מאד בסיפור, אנחנו מקבלים אלפיי פניות בשנה, במקרה הזה פעלנו בשקט. אנחנו עובדים בשיח, והצלחנו להוציא בזכות זה המון ילדים ונשים".

• כמה מקרים מגיעים אליכם בשנה?

"בכל יום מגיעים למוקד החירום של יד לאחים, כ-10 פניות חדשות בממוצע. פניות אלו מגיעים מבנות ישראל שנמצאות בשלב כזה או אחר, בקשר עם בני מיעוטים ומבקשות מאתנו סיוע, ייעוץ או חילוץ מהמצב אליו נקלעו. מידי שנה אנו מטפלים ביותר מ-2,000 מקרים חדשים שכאלו ואנו מתייחסים לתופעה הנוראה הזו כאל מגיפה. זו תופעה שנמצאת ומתחילה בכל מקום - באוטובוס ובבית הרפואה, בבית הספר ובקניון, במסעדה או סתם כך ברחוב. חשוב גם לציין שמגיפה הזו אינה פוסחת על שום יישוב או מגזר. אנו מקבלים פניות מצפון ומדרום, ממשפחות בעלות מצב סוציו-אקונומי נמוך, בינוני וגבוה, מהציבור הכללי, הדתי ואפילו החרדי.

"אפרופו הציבור החרדי, מידי שנה אנו נתקלים בעשרות מקרים חדשים בציבור החרדי, והמחשבה שבציבור שלנו לא יקרו אסונות שכאלו, מוטעית מעקרם. על כל הורה לפתוח את עיניו ולבדוק עם מי מתרועעים ילדיו".

• תן מקרה שזכור לך למשל...

"כאמור, בכל יום ישנם מקרים חדשים. מקרה מעניין אחרון שזכור לי בשל החריגות שלו הוא דבר חילוצה של משפחה בת שלושה דורות מכפר הערבי. המשפחה כללה סבתא יהודיה שנשאה לערבי, אתבנותיה שנולדו בכפר ונישאו גם הן לערבים ואתנכדיה. פרטי החילוץ אסורים עדיין לפרסום, אבל מדובר במקרה מרגש במיוחד ומורכב מאוד, בשל היותו מורכב מכמה משפחות שהיו צריכות להיחלץ בעת ובעונה אחת מלב כפר ערבי עויין".

• עד כמה אתם בקשר עם המשפה?

"במקרים רבים אנו המשפחה. צריך להבין שהורים רבים ניתקו קשר עם בנותיהן בשל הצעד הנמהר שעשו, ואנו משתדלים להיות עבורם הגב התומך והאוהב ולהיות שם עבורם בכל שעה שנצטרך ולכל מקרה. במאמר המוסגר, הורים שמנתקים קשר עם בנותיהן רק גורמים למצב להחמיר, שכן הם טורקים את הדלת בפניהן ולא משאירים להם ברירה אחרת מלבד להשאר במצב הכאוב שלהן. יחד עם זאת, כמובן שאנו משתדלים לערב את המשפחות לפרטי פרטים בכל מקרה. חשוב לנו לערב אותן, כי הדבר מקל עלינו עוזר לנו המון בשיקום הבנות. במקרים שהמשפחות נמצאות על סף קריסה בשך המצב אנו מחזקים גם אותן ועוזרים להן להשתקם ולקבל את בתם שחוזרת מן השבי. בחלק מן המקרים אגב, המשפחה היא מקור הכוח עבורנו, כאשר אנו שואבים רבות מההתנהלות שלה במקרים אלו".

המטרה שלנו - להחזיר את הבנות הביתה
• איך משכנעים בחורה לחזור למסורת? ועד כמה זה קשה?

"בהרבה מן המקרים האישה חשה שעליה לשוב הביתה בצורה עמוקה יותר ממה שהיה בעברה. לכן אנו מבחינים ברצון חזק להתקדם מבחינה דתית. אפשר לומר שבחלק מן המקרים זה מגיע מתוך רצון לכפר על העבר, ובחלק מתוך רצון לבנות עתיד בטוח עם רגליים מוצקות על פי דת ישראל. אנו עורכים פעילות רבה ומאומצת בתחום הזה. בין היתר אנו עורכים סמינרים של 48 שעות מרתקות בסופי שבוע לניצולות אלו, מסדרים להם משפחות מלוות, 'מצמידים' חונכים לילדים שלהם ונותנים להם את ההרגשה שאנו כאן בשבילם לכל צורך, רוחני וגשמי כאחד. יחד עם זאת, מטבע הדברים מובן כי עבור נשים וילדים שחיו בכפרים ערביים, אין זה דבר של מה בכך לקבל על עצמם אורח חיים יהודי, מיד עם חילוצם. בכל מקרה זה אתגר ויש מקרים מופלאים של תשובה שהעט דלה מכדי לתארם".

• כמה אנשים מעורבים בדרך כלל במקרה של בחורה שנחטפה?

"כל מקרה לגופו. תמיד אנו מוציאים צוות של אנשים מיומנים, אך לפעמים נדרש צוות רחב ומידע מודיעיני מקדים – רחב ומקיף, וישנם מקרים שפחות. בכל מקרה, תמיד אנו זקוקים ורואים סיעתא דשמיא עצומה שהופכת את החילוצים מכשלון מר להצלחה. אנו משקיעים משאבים רבים בכוח אדם רב, בתושייה וביצירתיות ועורכים סדנאות לאנשי החילוץ על מנת ללמוד לקחים ולהעשיר את הידע המשותף שלהם".

• איך פעלתם במקרה האחרון שהתפרסם?

"לנו יש מטרה והיא להביא את הבחורה הביתה, שוחחנו עם הבחורה כמה פעמים בטלפון, ואף שלחנו אליה ניצולה שניצלה ע״י ארגון יד לאחים במקרה דומה".

• מה היא אמרה?

״אני מעדיף שלא לחשוף פרטים, חשוב לנו מאד ההצלחה במקרה ופחות הפרסום בתקשורת. מה שאני כן יכול להגיד זה שהיא לא טרקה לנו את הדלת בפרצוף". קובי - "אנחנו נשפיע גם אחרי החתונה, והיו מקרים שנשים שנצלו ע״י הארגון אחרי החתונה, זה לא חדש לנו".

קובי לא משלה את עצמו: "היום למחרת החתונה יסתיים בשמחה גדולה מצד בני הזוג על האירוע המשמח. אנחנו מדברים לא על היום שאחרי אלא על מס שנים אחרי.

"התפנית הראשונה תחל לצערי באחת משתי צמתים או כשיולדו ילדים והאב ירצה לרשום אותם כמוסלמים, או יותר מאוחר לקראת כיתה א' כשהאב ירצה שיגדלו על ברכי האסלאם וזה יקרה גם אם מדובר באדם מוסלמי לייט. ואז מורל תצטרך לעמוד אל מול החלטה קשה מאד".

צלם: יוסי פורמנסקיצילום: צלם: יוסי פורמנסקי
צלם: יוסי פורמנסקי

"לא היה לי ברירה אלא להכנס בעצמי, אמרתי שאני איש שירותי הביטחון"
"ערבי דתי מאד ששומר על חוקי האסלאם באדיקות, נישא לפני כ-20 שנה ליהודיה. ולקח אותה לחו"ל למשך שנים. לפני תקופה הם חזרו ארצה עם 3 ילדיהם. אחת הבנות כבת 20 החלה לעבוד לא מזמן בחנות נעליים בביג בבאר שבע.

"האב היה מאד קנאי להתפתחות שלה ולא נתן לה לחרוג מאורחות החיים המוסלמים. הבחורה שחפצה להשתחרר מחיי האיסלאם ושתחושת הזהות שלה כיהודיה התעוררה, החלה להפנים שהמתכון של בית מוסלמי אדוק ומכות כדבר שבשגרה כנראה לא מתאים לה ופנתה אלינו לטיפול סוציאלי אצל נשות הארגון שמומחיות בתחום ההסברה, השיקום והליווי.

"המקרה הבשיל לכדי עזיבתה של הבחורה. כאן נכנס לתמונה הצוות המבצעי והחל לתכנן את ביצוע החילוץ. נוכחנו לדעת שלחלץ אותה מתוך בית הוריה יגרום לחיכוך רב עם בני המשפחה, ובעיקר עם האב האלים ולכן החלטנו להוציא אותה מתוך החנות בסוף יום עבודתה שם.

"הורנו לבחורה להכין את כל חפציה ולארזם במקום נסתר בחדר בבית, ולקחת איתה לעבודה את מעט מהציוד החשוב לה למקרה שלא נוכל בסוף להגיע לציוד הזה. בתום יום העבודה התמקמנו מחוץ לחנות בצורה סמויה והמתנו לסוף המשמרת אך בשל העומס שם באותו היום בעל החנות הודיע לבנות שיש ההארכה של שעה נוספת בסגירה.

"משמעות ההארכה היתה בעייתית מבחינתנו, בשל העובדה שאחיה החורג של הבחורה הה אמור לאסוף אותה כרבע שעה לאחר סיום המשמרת. האח היה בחור שמוכר סמים בכל אזור הדרום ולכן התכוננו לגרוע מכל.

"הוריתי לבחורה לבקש שחרור מוקדם על רקע אירוע מיוחד שצץ לפתע והיא ביקשה מבעל הבית אך הוא לא הסכים בשום פנים ואופן. החלטתי שאני חושף את עצמי ונכנס כי אחרת המשמעות היא חמורה ביותר".

קובי ממשיך ומספר על רגעי הדרמה: "נכנסתי לחנות אמרתי למוכר שאני איש ביטחון לשעבר הצגתי את עצמי ואת דרגתי הצבאית וביקשתי שישחרר אותה במידי כי מדובר בעניין של חיים ומוות. השארתי לו את מס הטלפון שלי ולקחתי את שלו והבטחתי שלמחרת אתקשר לספר את כל מה שקרה ואסביר את עצמי יותר טוב.

"המוכר הסכים ובשניה האחרונה עלינו על הרכבים ונסענו להגשת תלונה במשטרת ב"ש. לאחר מכן נסענו 3 חבר'ה במדי מתנדבי המשמר האזרחי וליווי משטרתי להוציא את כלל הדברים של הבחורה לעיני משפחתה שלא הבינו לרגע איך אנו יודעים בדיוק את מיקום הציוד והכל".

"ברוך ה'", הוא מסכם את סיפור המקרה, "הבחורה הועברה לדירת מסתור והיום היא כבר החלה ללמוד תואר בעבודה סוציאלית".

"עיקר העבודה היא להוריד את רמת הסיכון. זה כולל איסוף מכלול פרטי המודיעין האפשריים קודם תכנון הפעולה, להבין את זמני הלו"ז של הבעל הערבי ובני המשפחה העוינים - לפעמים לשם כך נדרש לעקוב אחריו למקום העבודה. לתכנן פרופיל מדויק של התנהגותו במשך היום.

"השלב הבא הוא למצוא נקודת זמן "פנויה", שלעתים יכולה להיות גם באמצע הלילה כשהוא ישן ומחכים בנק' מסוימת ויוצאים".

"לפני שנתיים היה לנו חילוץ של אישה בת 24 שבעלה היה נהג מונית, אז הזמנו אותו לנסיעה שגרתית לצפון וכך הוא היה "מועסק" במשך מס שעות בהן אשתו הספיקה לרקן את כל הבית ולצאת לדרך חדשה".

"ובכן ישנם סיכונים. אך אנו צוות של אנשים בעלי ניסיון צבאי עשיר ויודעים שלא להיבהל מדברים מורכבים וכן, גם כשמדובר בעניין שקשור לגבולות החוק אנו מיד משתפים את המשטרה - וברוך ה הקשר עם רשויות החוק הולך ומתחזק כל העת".


"ואז "הישראלי הנאור" הודיע - הילדים הולכים לבי"ס מוסלמי"
"לפני כשנה התחלנו לטפל בבחורה בת 27 שלאחר 7 שנות נישואין טובות ומאושרות שאינן כוללות אלימות ובאזור מגורים עירוני לחלוטין, החליטה שהיא רוצה לצאת.

"אקדים ואומר שאנו מכירים את התיק שלה כבר 7 שנים. במהלך כל השנים ניסינו לבדוק את מצבה ןלעקוב אחרי שלומה ותמיד היא הבהירה לנו שיש לה חיים טובים ובאמת הפעם 'לי זה לא יקרה'.

"מי לא ניסה להשפיע מצד בני משפחתה ומכריה אך ללא הועיל. הילדה חיה טוב. עד ש... עד שהילדים היו צריכים ללכת לכיתה א ואז "ישראלי הנאור" הודיע לה מפורשות שהילדים נרשמים לבי"ס מוסלמי ללא שום ידע מינימלי ביהדות.

"זה היה גורם הפניה שלה. כך שאינני יודע לחזות מה יהיה, אך אני בטוח שמשהו יקרה עם מורל, בעתיד כי לכל אדם ישנה זהות מסוימת ומסורת אפילו דלילה, ולכל אחד חשוב לשמור על המסורת הזאת, ובמפגש שבין איסלאם ליהדות אין שניהם יכולים לדור בכפיפה אחת 'אמלאה אחרבה'".

"אני לא סופר, אך כמובן שאין מדובר רק בחילוץ הגשמי - ביד לאחים לא מחלצים לפני שהחיים החדשים של יום אחרי תפורים עד הסוף. כבר לפני שנים למדנו שאחד מגורמי הכישלון המובהקים שלפיהם בנות חוזרות לבסוף הינה חוסר קרקע מוצקה וסידור מותאם ליום שאחרי החילוץ. ולכן ישנם עוד המון היבטים ב"הצלת בנות" שעליהם מופקדות העוסיו"ת שמוסרות נפשן יום יום".
חילוץ יד לאחים יהודי התבוללות ערביה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד