כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
'רק כדי לשרוד'

לוחמי וגנר חשפו את זוועות הקרב במזרח אוקראינה

שני לוחמים לשעבר של החברה הצבאית הפרטית הרוסית 'וגנר' סיפרו ל-CNN על חוויותיהם הנוראיות בשדה הקרב במזרח אוקראינה, וכיצד כל מי שנרתע מלהילחם נורה למוות מיד על ידי מפקדיהם. "הצעדים הראשונים לתוך היער היו קשים בגלל כל המוקשים, מתוך 10 אנשים, שבעה נהרגו מיד"

לוחמי וגנר חשפו את זוועות הקרב במזרח אוקראינה
אילוסטרציה צילום: unsplash

שני לוחמי וגנר סיפרו על זוועות הקרב במזרח אוקראינה לאחר שנשבו על ידי האוקראינים. שני הלוחמים נתפסו על ידי כוחות אוקראינים בסוף השנה שעברה. רשת CNN לא חשפה את זהותם למען ביטחונם האישי. שניהם נשואים עם ילדים וגויסו במהלך ריצוי עונש מאסר. אחד מהם ריצה עונש של 20 שנות מאסר בגין הריגה. מטעמי ביטחון, האוקראינים שמרו על נוכחות בחדר שבו התקיים הראיון, הם דיברו בפירוט במשך יותר משעה מול המצלמות.

שני הלוחמים סיפרו על אבדות נוראיות בתקיפות בחודשים הראשונים: "היינו 90 אנשים. שישים מתו בתקיפה הראשונה מירי מרגמות. קומץ נותר פצוע", אמר אחד, "אם קבוצה אחת לא מצליחה, אחרת נשלחת מיד. אם השניה לא מצליחה, הם שולחים קבוצה אחרת". אחד הלוחמים שהיה מעורב בתקיפה שנמשכה חמישה ימים, דרך יער סמוך לעיר ליסיצ'נסק בגבול לוהנסק-דונייצק במזרח אוקראינה אמר: "הצעדים הראשונים לתוך היער היו קשים בגלל כל המוקשים, מתוך 10 אנשים, שבעה נהרגו מיד", אמר.

"אי אפשר היה לעזור לפצועים האוקראינים, ירו עלינו בכבדות, אז גם אם הפצעים שלהם היו קלים, אתה חייב להמשיך, אחרת אתה זה שנפגע מהאש, נלחמנו חמישה ימים, אנשים מתו ממש לידי, מתפללים לאלוהים, מתחננים למים. אתה חושב שאתה יכול להניח את הנשק שלך ושום דבר לא יקרה, ואז הקרב מתחיל שוב 10 דקות מאוחר יותר, והאוקראינים ממשיכים לרדוף אחריך, גל אחר גל".

הוא המשיך לספר על התופת: "לא היה פינוי של פצועים, אם אתה פצוע, אתה מתגלגל לבד בהתחלה, בכל דרך שאתה יכול, במקום נייטרלי שבו אין אש, ואם אין אף אחד בסביבה, אתה נותן לעצמך עזרה ראשונה". לאורך מספר השבועות שלהם בחזית, השניים אמרו שהיה להם רק אינסטינקט אחד, "לשרוד, רק כדי לשרוד, פשוט היה לי הרצון לשרוד, לא משנה מה המחיר", אמר אחד מהם.

הם סיפרו כי מי שפחד להילחם נורה למוות. "אדם אחד נשאר בעמדה, הוא ממש פחד, זו הייתה התקיפה הראשונה שלו. קיבלנו פקודה לרוץ קדימה. אבל האיש התחבא מתחת לעץ וסירב. זה דווח לפיקוד וזהו. הוא נלקח במרחק של 50 מטרים מהבסיס. הוא חפר את הקבר שלו ואז נורה".

הוא סיפר איך מנהל כוח וגנר גייס אסירים. אופן הגיוס התבצע כך "הם העמידו את כולם בשורה בחצר ופריגוז'ין התחיל לגייס אנשים, פריגז'ין אמר שיש לו סמכות מגופים גבוהים לקחת כל אחד מהכלא, ללא קשר לפשעים או לתקופת המאסר. המועמדים האידיאליים הם רוצחים, שודדים".  אחד מה סיפר: "רק קומץ ביחידה שלי הגיע בשביל כסף, רובם הגיעו כי היו להם עונשים ארוכים", אמר אחד הלוחמים. "אבל היו גם כאלה שנותרו להם רק 12 ימי עונש, והם הלכו בכל זאת".

"חשבנו שנילחם בפולנים ושכירי חרב שונים. גרמנים. לא חשבנו שמישהו נשאר שם בצבא האוקראיני. חשבנו שהם עזבו את אוקראינה", אמר אחד מהם. "זאת הייתה כמעט הקלה להיתפס". אמרו האסירים.

מלחמת אוקראינה רוסיה כח וגנר CNN

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד