י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

אזהרה ללבני: מנכ"ל לבתי הדין הרבניים או בג"ץ

התנועה למדינה יהודית דורשת משרת המשפטים: תמני מנכ"ל קבוע לבתי הדין - או שניאלץ לעתור בנושא לבג"ץ

אזהרה ללבני: מנכ"ל לבתי הדין הרבניים או בג"ץ

התנועה למדינה יהודית פנתה הבוקר (ד) לשרת המשפטים ציפי לבני ולנשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב יצחק יוסף, בדרישה לבטל ללא דיחוי את המינוי הזמני של עורכת הדין אמי פלמור למנכ"לית בתי הדין הרבניים, ולהגיע ביניהם להסכמה על מינוי מנכ"ל קבוע (בהתאם להוראות סעיף 13 לחוק הדיינים).

התנועה למדינה יהודית מזהירה מפני הפגיעה הממשית, הקשה והצורמת בציבור המתדיינים הפוקדים את שערי בתי הדין הרבניים, וטוענת כי "הפקדת האחריות האדמיניסטרטיבית לניהול מערכת שיפוט גדולה ומורכבת בידי מנכ"לית משרד המשפטים פוגעת במעמדה של הרשות השופטת, במעמדם ובסמכותם של בתי הדין הרבניים, במראית פני הצדק ובאמון הציבור במערכת המשפט".

בפנייה, שנשלחה כמיצוי הליכים לקראת הגשת עתירה לבג"ץ, טוענת התנועה למדינה יהודית כי מינויה של עוה"ד פלמור למנהלת האדמיניסטרטיבית של בתי הדין הרבניים, בניגוד לחוק, מותירה למעשה את בתי הדין ללא מנהל המופקד על ביצוע סדרי המינהל בבתי הדין. כך, למשל, אין מי שייתן מענה מוסמך לשיבוץ של דיינים למילוי הרכבי תלתא חסרים בבתי הדין האזוריים ברחבי הארץ, בתקופה שבה לא מאוישים 55% מתקני הדיינים בבית הדין הגדול וכ-15% מתקני הדיינים בבתי הדין האזוריים.

עוד מציינים בתנועה למדינה יהודית כי בשנים האחרונות קיים מחסור חמור בדיינים אזוריים ובדיינים בבית הדין הרבני הגדול, וכי דייני בתי הדין שברחבי הארץ כורעים תחת העומס ועושים עבודה כפולה ומכופלת, המעמידה אותם בפני מצב של קריסה לנוכח כמות התיקים שרק הולכת וגדלה. "מחסור זה מכביד על יכולתם של בתי הדין הרבניים לתת מענה יעיל לעניינים המובאים בפניהם, גורם לעינוי דין וסבל מיותר של הציבור, והמנכ"ל הרב דיכובסקי נהג להעביר דיינים בין בתי הדין ברחבי הארץ כדי לתת מענה הולם למתדיינים", נכתב בהודעת התנועה.

התנועה למדינה יהודית מדגישה כי הנהלת בתי הדין הרבניים אינה ככל יחידת סמך ממשלתית, משום שהניהול המרכזי בה נעשה סביב ניהולה השוטף של המערכת המשפטית של הדיינים. "בכך נוצר אפוא ואקום בעייתי, הפוגע קשות בציבור המתדיינים. השוואה כביכול בין בתי הדין הרבניים ובין בתי הדין השרעיים אינה נותנת מענה הולם ומלא לניהול מערכות המשפט, לאור היקפה ומורכבותה של מערכת בית הדין הרבניים".

עוד נטען כי קיום מערכת מינהלית עצמאית לבתי הדין הרבניים, בדומה למערכת בתי המשפט, היא ביטוי ראוי לשיטת משפטנו - הדוגלת בהפרדת רשויות. "מורכבותה והיקפה של מערכת בתי הדין הרבניים מחייבת הפרדה מוחלטת מן הרשות המבצעת – גם אם מדובר בהיבטים אדמיניסטרטיביים בלבד", טוענת התנועה למדינה יהודית. "במדינה מתוקנת יש לשמור על אי-תלות הדדית בין סמכויות שפיטה ובין הפקידות האחראית על אכיפתן".

התנועה למדינה יהודית היא גוף חדש של קבוצת משפטנים, צעירים לצד בכירים, שחרתה על דגלה לבצע פעילות ציבורית ומשפטית לחיזוק חוסנה, זהותה, אופייה וערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית. הצורך בהקמת העמותה נובע מהכרסום שחל ביתר שאת בעשור האחרון באופייה היהודי של ישראל, המתבטא בהתנגשויות חברתיות סביב נושאי הליבה בסוגיות של דת ומדינה. בתנועה חברים קבוצה של משפטנים, ביניהם שופטים בדימוס, אנשי אקדמיה ועורכי דין בכירים לצד צעירים בפרקטיקה המשפטית.
בית דין אזהרה משפטים מינוי מנכ''ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד