י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ההימור: רב לירושלים אחרי סוכות • בן דהן פותח קלפים

הרב אלי בן דהן, סגן שר הדתות והאישיות התורנית של 'הבית היהודי', בראיון מרתק עם יהודה הלוי • האם הרבנים הראשיים יקבלו את הפשרה המוצעת בחוק הגיור? • כיצד נשמר הקשר עם הגר"ד לאו? • האם הוא רואה סיכוי לצירוף החרדים לקואליציה? • מה קורה עם מיגון בתי הכנסת בדרום? • מתי יתקיימו הבחירות לרבנות ירושלים? • ומי המועמד הספרדי המועדף עליו?

צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

את הראיון עם סגן שר הדתות מטעם 'הבית היהודי', ומי שכיהן בעבר כמנכ"ל בתי הדין הרבניים, הרב אלי בן דהן, אנחנו פותחים בנושא ה'חם' - חוק הגיור, שנקלע למחלוקת חריפה בין ח"כ אלעזר שטרן מהתנועה לבין חברי הבית היהודי. בן דהן, מתוקף תפקידיו והן בשל מעמדו כרב, הוא מוביל המאבק וקולו נשמע לא אחת ברמה.

בן דהן הוא אולי לא אחד הדוברים הרהוטים במפלגה, אבל אין ספק שעם רזומה של שלוש רפורמות בנישואים, כשרות ומועצות דתיות, יחד עם שורה ארוכה של מינויי רבנים הוא אחד ה'בולדוזרים' הגדולים של המפלגה ומנוע הטורבו שלה.

"כפי שראש הממשלה התחייב בסוף המושב הקודם, הוא אכן ניסה להוביל מהלך של פשרה ולשם כך הוא מינה את הרב דרוקמן לפשר בין הצדדים, אך לצערנו הצעת הפשרה לא התקבלה", פותח סגן השר את דבריו, "אך בסופו של דבר הגענו להסכמה שהצעת החוק תתקבל כהחלטת ממשלה".

• מה ההבדל בין הצעת חוק להחלטת ממשלה?

"המעלה שבהחלטת ממשלה על פני הצעת חוק שהתקבלה בכנסת, היא קודם כל מכיוון שחוק הוא דבר קבוע שקשה לשנותו, לעומת החלטת ממשלה שיכולה להשתנות כמעט בתוך שבוע בכל יום ראשון. מלבד זאת, הניסוח של החלטת ממשלה יכול להיות הרבה פחות מדויק, זה לא כמו חוק שכל מילה בו מדוקדקת. ולכן החלטת ממשלה יכולה גם לרדת לפרטים רבים מעבר למה שחוק יכול לרדת, כמו הזכרת מקרים ספציפיים ושמות של אנשים שיהיו אחראים על דברים שונים, דבר שלא יכול להיכנס בנוסח של הצעת חוק".

• האם כרגע יש נוסחה מוסכמת ביניכם לבין אלעזר שטרן על החלטת הממשלה?

"אכן, בתיווכם של הרב חיים דרוקמן והרב צפניה דרורי הגענו לנוסחה מוסכמת עלינו ועל ח"כ שטרן".

• האם היא תזכה גם להסכמת הרבנים הראשיים?

"לצערנו, כבר לפני מספר שבועות הרב דרוקמן והרב דרורי הגיעו לפגישה עם הרבנים הראשיים בכדי לדון על נוסח הצעת החוק, בשלב מסוים ביקשו מכל הנוכחים לצאת מהחדר והם נשארו לבד עם הרבנים הראשיים בכדי לדון עמם בנקודות המחלוקת. לאחר זמן קצר הרבנים הראשיים נאלצו לעזוב את הפגישה מכיוון שהיה להם סדר יום עמוס באותו יום. סוכם כי תיקבע פגישה נוספת בכדי להגיע להסכמות, אך לצערנו פגישה כזו לא נקבעה".

• נקודת הויכוח הייתה מידת מעורבותם של הרבנים הראשיים בהרכבי הגיור...

"המטרה שלי", מצהיר סגן השר, "היא להגיע להסכמה מלאה עם הרבנים הראשיים. יש הצעות ביניים שאני מעדיף שלא לפרטן אך אני מאמין ומקווה שאכן נגיע להסכמה מלאה, אנחנו בשלב גיבוש ההסכמה הזו. לנו יש את רבני הציונות הדתית שכוללים מלבד הרב דרורי והרב דרוקמן גם את הרב זלמן מלמד, הרב נחום רבינוביץ והרב יעקב אריאל. הם הסכימו על הניסוח הקיים כיום ואנו מנסים בכל כוחנו להגיע להסכמה גם עם הרבנים הראשיים".

צלם:פלאש90צילום: צלם:פלאש90
צלם:פלאש90

שת"פ עם הגר"ד לאו והח"כים החרדים
• כיצד הקשר שלך באופן אישי, כסגן שר הדתות, עם הרבניים הראשיים? האם למרות שסיעת הבית היהודי ניסתה להביא לבחירתם של רבנים אחרים - קשרי העבודה ביניכם תקינים?

"באופן טבעי", אומר בן דהן, "יש לי קשרים הדוקים הרבה יותר עם הרה"ר האשכנזי הגר"ד לאו, מכיוון שתחומי סמכותו חופפים לתחומי הסמכות של המשרד ברבנויות ובכשרויות שנמצאות תחת סמכות משרד הדתות. לעומת זאת, עם הראשל"צ הספרדי הגר"י יוסף יש לי הרבה פחות קשר מכיוון שתחומי אחריותו הם בתי הדין שנמצאים ברובם תחת סמכות משרד המשפטים ולא תחת משרד הדתות. על אף שבתי הדין הרבניים קרובים אלי מאוד באופן אישי.

"הכרזתי יחד עם הרב לאו על מהפכות גדולות מאוד בתחומי הכשרות שאני מקווה שאכן יאושרו במושב הקרוב. עשינו יחד מסיבת עיתונאים והכרזנו על שינויים רבים מאוד ושיפורים בתחומי הכשרות.

"מלבד זאת, גם בתחום השמיטה, אנו פועלים יחד על פי הנחיות הרבנות הראשית בכדי להציע לכל חקלאי את ארבעת האפשרויות הרלוונטיות עבורו ובהן גידול באוצר בית דין, השבתה מלאה, גידול במצע מנותק, או היתר מכירה. לראשונה אנו גם עושים דבר שלא נעשה אף פעם, על פי בקשת הגר"ד לאו, נציגי המשרד נפגשים פיזית עם כל בעל קרקע ומציגים בפניו את ארבעת האפשרויות על כל הפרטים הקטנים המבדילים ביניהם, בכדי שבעל הקרקע יוכל לבחור בצורה הברורה ביותר כיצד הוא מעוניין לנהוג.

"גם השגנו תקציב מיוחד מהמשרד לחקלאים שיחליטו להשבית את האדמה וללמוד תורה, נעניק להם מילגה שתוכל לעזור להם להתפנות ללימוד תורה", הוא מסיים בסיפוק.

• מה עם מינוי רבני ההתיישבות ומנגנון הפיקוח עליהם?

"בנושא רבני ההתיישבות, צריך להציג קודם כל את העובדות: במשך 11 שנה לא מונו רבנים בהתיישבות, ואנחנו פעלנו מול הממונה על השכר במשרד האוצר והגענו להסכם שאיפשר לשחרר 69 תקנים נוספים לרבני ההתיישבות. בכל שבוע מתמנים רבנים חדשים, ועד כה מונו כ-25 רבנים חדשים.

"ההסכמים שהגענו אליהם פתרו בעצם את הבעיות שהיו קיימות בתחומי הפעילות של הרבנים שפועלים בשונה מרבנים בשכונות עירוניות שכפופים למועצה הדתית, ולכן היה צורך להסדיר את ענין הדיווח על הפעילות שלהם, הייתה ביקורת על רבני ההתיישבות גם מצד מבקר המדינה ולכן נדרשנו לקבוע נוהל כלשהוא של דיווח, בכדי שנוכל לסדר את ענין המינויים החדשים וכן פתרנו בעיות שהיו בהליכי הבחירה של הרבנים בהתיישבות.

"מלבד זאת, ענין נוסף שנפתר, על פי ההסכמים החדשים רב שפורש לגמלאות הקהילה עצמה יכולה לבחור רב חדש על פי מכרז והתקן נשאר פנוי בעצם. אין למשרד הדתות נציג בגוף הבוחר אלא המושב עצמו הוא זה שבוחר יחד עם נציג של המועצה האיזורית והמועצה הדתית - שהם בעצם נציגי הגוף המשלם, אבל למשרד אין שום התערבות בגוף הבוחר.

"אנחנו מסיימים את גם את התהליכים הגדולים שדברנו עליהם בנוגע לאיחוד מועצות דתיות והשינויים שנוגעים לבחירת ראשי המועצות הדתיות שייבחרו על ידי מכרזים בלבד ולא על ידי המשרד וכך נמנע בעצם גם כאן את המינויים והעיסקאות הפוליטיות במשרות הללו. עבדנו קשה מאוד על נוסח הצעת החוק הזו ואני מקווה שבראשית מושב החורף היא אכן תאושר בכנסת, בכדי שהמועצות הדתיות ימשיכו לפעול בדרך מקצועית, אמינה וישרה".

צלם:פלאש90צילום: צלם:פלאש90
צלם:פלאש90

בחירות לרבנות ירושלים? אחרי סוכות
• לאחרונה עלה לכותרות נושא מיגון בתי הכנסת. האם זה בזוף יצא לפועל?

"בעקבות ביקור שלי בדרום במהלך הלחימה, גיליתי כי נושא מיגון בתי הכנסת הוזנח לגמרי. לכן הנחיתי את אנשי המקצוע במשרד לפעול בכדי להביא תקציב לכך, ובמקביל הוצאנו 'קול קורא' לבתי הכנסת, שכבר הביא ל-175 פניות של בתי כנסת מאזור הדרום ועוטף עזה שביקשו סיוע במיגון.

"בימים הקרובים הוועדה המקצועית תשב ותמיין את הבקשות. אני מקווה מאוד שמלבד התקציב של המשרד נצליח להביא גופים נוספים כמו רשות החירום הלאומית שיהיו שותפים אף הם לפרויקט החשוב וההכרחי הזה. יש מקומות שהסיוע הנדרש הוא ממש מזערי וצריך לבחון כל בקשה לגופה מהו היקף הסיוע הנדרש ומיהו הגוף האמון על הטיפול במיגון. צריך לציין גם שזהו נושא שלא טופל במשך שנים - למרות שבשנים האחרונות היו מספר סבבי לחימה, כעופרת יצוקה ועמוד ענן, שבהם עלה הצורך בכך. למרות זאת, אף אחד מעולם לא נפנה לטפל בזה.

"מלבד זאת", ממשיך הרב בן דהן ומפרט, "פעלנו רבות במהלך המושב הזה בתחומים רבים הנוגעים לנושאי דת ומדינה ופעלנו יחד עם חברי הכנסת החרדים בכדי לסכל חוקים אנטי דתיים שעלו על ידי חברי כנסת חילוניים ונועדו להצר את רגלי הרבנויות, כמו חוק מתן כשרות לבתי עסק הפועלים בשבת, חוק שקרא להפעיל מנגנון פיקוח על פעילות הבלניות וקנסות, ביטול המועצות הדתיות וחוק מירוץ הסמכויות של שרת המשפטים לבני. פעלנו בנושאים הללו יחד עם הח"כים החרדים ואנחנו מקווים שנוכל תמיד להמשיך ולפעול יחד בכדי להביא לסיכול כל המגמות הללו. למותר לציין שאנו מקווים שאכן יבשילו התנאים לכניסת החרדים לקואליציה ונוכל לקדם יחד את הנושאים הללו".

• רבנות ירושלים... מתי יהיה לנו רב?

"זה כבר יצא לדרך, הוועדה עובדת באינטנסיביות רבה, הרכב האסיפה הבוחרת הושלם. היו ערעורים רבים על נציגי בתי הכנסת והוועדה בחנה את הערעורים והחליטה אלו בתי כנסת ישלחו נציגים ויהיו שותפים לגוף הבוחר. בשלב הזה אנחנו ממתינים להחלטת בג"ץ בעתירה שהוגשה כנגד הרכב האסיפה הבוחרת. ההחלטה אמורה להינתן בעוד תקופה קצרה, ואז הוועדה תוכל להתכנס ולהכריז באופן סופי על מועד לבחירות, שלהערכתי סביר להניח שיהיו מיד לאחר חג הסוכות.

"ראש העיר כבר הודיע על כוונתו וגם אנחנו מסכימים לכך שבין שני הרבנים יהיה אחד מהציונות הדתית ואחד שייצג את הציבור החרדי. מבחינתנו, הרב אריה שטרן הוא זה שייצג את את הציונות הדתית כמועמד המוסכם לתפקיד הרב האשכנזי, לאחר שהוא נבחר בצורה ראויה על ידי הציבור בירושלים, והרב החרדי - צריך לראות מי יהיו המתמודדים".

• דיל עמאר-שטרן...?

"אני לא מכיר את הענין הזה, אבל יתכן שיש כזה הסכם. הרב עמאר הוא מועמד ראוי ודמות שבוודאי תפאר את התפקיד ואת העיר, אך אני לא מביע עמדה בשאלת המועמד החרדי".

• ובאם רבה של צפת הגר"ש אליהו יגיש את מועמדותו לתפקיד הרב הספרדי כיצד תנהגו?

"בשלב זה", עונה סגן השר, "הוא עדיין לא הגיש את מועמדותו".
הבית היהודי בן דהן מועמדות תפקיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד