כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

105 שנים של תורה • הגאון רבי גרשון ינקלביץ זצ"ל

בארה"ב נפטר בגיל 105 הגאון הישיש רבי גרשון ינקלביץ זצ"ל, מתלמידי ה'חפץ חיים' והגר"נ טרופ ומגולי שנחאי

הגאון רבי גרשון ינקלביץ זצ"ל
הגאון רבי גרשון ינקלביץ זצ"ל

ברוך דיין האמת: מארה"ב מגיעה הערב (ד') הבשורה המרה על סילוקו של הגאון הישיש רבי גרשון ינקלביץ זצ"ל, והוא בן 105 שנה, זקן בחכמה ובשנים מלאים בלימוד התורה והרבצתה.

הגר"י זצ"ל נולד לאביו רבי דוד ינקלביץ זצ"ל בשנת תרס"ט בעיירת לובאטש שבפלך נובהרדוק שבפולין, בגיל 8 גלה למקום תורה באחד הישיבות קטנה של 'סביבות' נובהרדוק, בעיירה סמוכה להם, שם קנה תורה ויראה במידה גדושה ורוח אלוקים מפעמת בקרבו.

בגיל אחת עשרה למד בסלונים, שם חגג את בר המצוה. עד תרפ"ט למד שם, ואז עבר לישיבת ראדין, ולמד שם ארבע שנים, שם גם זכה לחסות בצילו של בעל ה'חפץ חיים' זצ"ל, ואף ביקר הרבה בביתו, בעיירת ראדין שמע שיעורים מפי הגאון רבי נפתלי טרופ זצ"ל, ושם גם הכיר מחותנו לעתיד, רבי מנדל זקס, אשר לעתיד נשא בנו הגאון רבי יעקב, ראש ישיבת בית בנימין דסטאמפורד, את נכדתו, בתו של רבי גרשון וויזענפעלד, ראש ישיבת בית התלמוד, חתן רבי מנדל. בישיבה בראדין היה נקרא "דער לובאטש'ער עילוי".

בצעירותו, והוא נער כבן תריסר, הגיע באחד הימים לעיירתו לובאטש אחד מגדולי המחדשים לשאת דברים על בימת בית הכנסת, והשמיע דברי דופי במשה רבינו ע"ה, על אף שהיה מצויין בעדינות נפשו ואצילותו ותכונות העדינה והשקטה, לא עצר המנוח ברוחו, ניגש אל הבימה, סטר על פניו וצעק לו מספיק! תיכף הוציאו את הנער על חוצפתו אבל הדרשן הלזה כבר לא יכל להמשיך בנאומו מחמת הבלבול שנהיה במקום.

בשנת תרצ"ג, אחרי פטירת ה'חפץ חיים', הלך ללמוד בישיבת מיר שבליטא, שם קנה את רוב תורתו, ונמנה על חבורת האריות של הגאון רבי יונה מינסקר זצ"ל יחד עם בן גילו הגאון רבי לייב מאלין זצ"ל. שם התקרב מאד למשגיח, אשר דבריו היו תמיד על שפתיו, והרבה להזכיר דבריו על כל דבר שיהיה.

אחרי שחזר מגלות שנחאיי, הגיע לאמריקה שם נמנה על מייסדי ישיבת בית התלמוד, והיה מקורב מאד לגאון רבי ירוחם גורליק זצ"ל, ר"י סאוט פאלסבורג, ולגאון רבי לייב מאלין זצ"ל.

את ביתו בנה על אדמת ארה"ב, בה נלקח כחתן לבתו של הגאון רבי שרגא פייטעל רבינוביץ זצ"ל, רבה של איזבלין ומח"ס אמרי שפר המכונה 'דער זאבעלינער רב', שנסתלק בארה"ב בערב סוכות תשכ"ה.

כל חייו למד תורה ולא ביטל אף רגע מאז הלך לישיבה קטנה, עד כשבוע לפני פטירתו, היה כולו בשקידה ובהתמדה בתורת ה'.

העמיד בית לתפארה והשאיר אחריו דור ישרים מבורך, בנים וחתנים כולם תלמידי חכמים, ובני בנים השתולים בבית ד' מרביצים תורה ויראה. בניו הם ר' דוד ינקלביץ, הגאון רבי יעקב מחשובי תלמידי הגרמ"ד הלוי מבריסק ומראשי ישיבת "בית בנימין" סטאמפורד בארה"ב, ר' יואל, ר' משה, וחתניו ר' צדוק פרוימוביץ, ר' ראובן גרוס, ור' יצחק שבתי ליפיסיוס.

ארונו יגיע מחר (ה') בשעה 12:30 משוער, ומסע ההלוייה יצא בשעה 14:45 בצהריים, מרחבת ישיבת מיר בשכונת בית ישראל בירושלים להר המנוחות - שם יטמן.

יושבים שבעה בבית משפחת פאליי ארזי הבירה 47/1 ירושלים מאחרי הלוויה עד השעה 20:30 בערב, ואחר כך בארה"ב.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
פטירה ירושלים שבעה ינקלביץ פאליי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד