י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ר' בעריש איננו

מכניס האורחים הנודע ממאה שערים הלך לעולמו

ר' בעריש זלוטניק זצ"ל היה מוכר לכל ירושלמי כבעל ה'הכנסת אורחים' הלא רשמית של מאה שערים. בכל שבת סעדו בביתו עשרות אנשים. 'בחדרי חרדים' עם סיפור חייו המלא של ר' בעריש: הדרך מקרלין לברסלב, הישועה שראה בויליאמסבורג ועד לשכונת בתי אונגרין

מכניס האורחים הנודע ממאה שערים הלך לעולמו
הרה"ח ר' בעריש זלוטניק זצ"ל צילום: משה מרקוביץ - ברסלב live

ברוך דיין האמת: מבית שמש מגיעה הבשורה הקשה על פטירתו של איש החסד הירושלמי הנודע, הרה"ח ר' יששכר דב בעריש זלוטניק זצ"ל, מחשובי חסידי ברסלב ומגדולי מכניסי האורחים בירושלים שלפני מספר שנים נפל למשכב ואף אושפז במצב קשה.

רבים התפללו לרפואתו של הרה"ח ר' יששכר דב בעריש בן שרה ליבא, אך למגינת לב השיב את נשמתו ליוצרה בגיל 64. 

ר' בעריש זצ"ל מדמויות ההוד של ירושלים חי ונשם חסד, בין השאר היה מוכר כמארח מאות יהודים מכל גווני הקשת בביתו בבתי אונגרין בירושלים. לאחר התפילה ב"ברסלב שול", היה תר אחרי אורחים מזדמנים, אותם לקח אל ביתו שם הם נהנו מסעודה עשירה המלווה במגוון שירי ברסלב.

ר' דב בער זלוטניק או סתם 'בעריש' כפי שכונה בחיבה בפי מכריו, ידידיו, ואורחיו הרבים, היה מחשובי חסידי ברסלב ב'שול' בשכונת מאה שערים בירושלים. נולד בירושלים בט' סיון תשי"ח, לאביו הרה"ח רבי יחיאל מיכל זלוטניק ז"ל, ולאמו שרה ליבא ע"ה בתו של הרה"ח רבי דוד הערש גוטשטיין זצ"ל. 

ר' בעריש למעשה הגיע מפינסק- קרלין לברסלב, סבו היה בכלל ליטאי, הרה"ח ר' מרדכי אביגדור זלוטניק ז"ל שסיים ש"ס כמה פעמים בחייו.

הוא זכה להימנות על תלמידיו ושומעי לקחו של הרבי מלעלוב הרה"ק רבי משה מרדכי זצ"ל. בהגיעו לפרק האיש מקדש נשא את רעייתו מרת פריידא לבית אייזנר מקהילת 'תולדות אהרן'.

בראיון לגיליון 'אבקשה' סופר כי ר' בעריש היה חשוך בנים שנים רבות, הצטרף לחסידות ברסלב ודבק בתורתו של רבי נחמן מברסלב. 

ברבות השנים התגורר בויליאמסבורג שם התקרב עוד יותר לברסלב ואף שימש כמלמד לתשב"ר בת"ת 'שאפראן'. ר' בעריש היה מחנך את תלמידיו מתוך שמחה מיוחדת וטבעית במצוות, בנוסף היה רוקד ושמח עמם כאשר כולם ידעו 'כי בכיתה של הרב'ה ר' בעריש תמיד שמח'.

ר' בעריש סיפר אז ל'אבקשה' כי השמחה והרננת לב נדכאים והכנסתם כאורחים היא זו שהביאה לו את הישועה: "הייתי בחו"ל תקופה ארוכה כ-5 שנים, ומידי פעם הייתי רואה משולחים מארץ ישראל אשר זקוקים לאכסנייה סבירה, התחלתי להזמין אותם לביתי הקטן שם באיזה 'בייסמנט' (-מרתף) בראדני סטריט בויוליאמסבורג, אמנם לא הייתי משופע בממון אבל אנחנו יודעים שלא עומק הכיס קובע את רוחב הלב".

"באותה תקופה הייתי מזמין בכל שבת כ- 2-3 אורחים מארץ ישראל, והיינו אוכלים ושרים ושמחים באופן מופלא, עין לא ראתה. זכורני איך ביקר אצלי ר' נטע (ב"ר משה) רוזנטל ז"ל יהודי שמח מחסידי ברסלב בארץ ישראל, והיינו מרקדים ועושים 'קדצקה' במשך דקות ארוכות בכל שבת, ואין לי ספק שמשם באה הישועה. זכיתי לזרע של קיימא זוג תאומים אשר באו לעולם בסוף בנס גמור, ללא כל התערבות רפואית, כי אם רק בזכות השמחה בה התחזקתי תמיד, ואולי אף בשל הכנסת האורחים בה הייתי נוהג בכל כוחי".

ר' בעריש ברחובות מאה שערים. צילום: משה מרקוביץ - ברסלב live

בחזרתו לארץ ישראל נהג להתפלל מדי יום בבית כנסת מסוים שם היה משתדל לרקוד לאחר התפילה זמן ממושך. פעם אחת שח את ליבו לפני אחד ממכריו שכאשר ממשיך הוא לרקוד תמיד בסוף מוצא הוא את עצמו לבד. ידידו ייעץ לו עצה ההולמת את מידותיו: 'תלך לאסוף כסף עבור יהודים בבתי כנסת, ועל הדרך תפגוש כל הזמן אנשים חדשים, כך תוכל לשמח בכל פעם יהודים רבים'. ר' בעריש שש על הרעיון והחל מחזר אחר מעות לעניים, כשבדרך מפרנס הוא את נשמותיהם של יהודים רבים בשמחתו הפנימית.

ר' בעריש ששימש כמלמד בתלמוד תורה רמ"א, היה טיפוס חברותי ומאיר פנים לכולם ואת מנהגם של חסידי קרלין לערוך 'סעודות ראש חודש' הביא עמו לברסלב, ושנים רבות היה עורך סעודות ראש חודש מדי חודש בחודשו לאחר התפילה, כאשר כדרכו הוא מתבל את המאכלים בדברי אמונה פשוטים ומאירים השווים לכל נפש עת סועד הציבור את ליבו.

כמדי שבת היו ר' בעריש ורעייתו מביאים לביתם אורחים רבים, לעיתים עשרה ולעיתים ארבעים. יודעים הם כל באי השול של ברסלב, כמו גם כל נדכאי ירושלים, שבביתו של ר' בעריש ימצאו שמחה ונחמה, וכמובן גם רחמנות והשתתפות במצבם.

ר' בעריש היה מקושש אורחים מן הגורן ומן היקב, עד שתעלה השמחה מביתו בבתי אונגרין בירושלים, ותפרוץ את כל חומות העצבות של כל יושבי השולחן. באמצע הסעודה ר' בעריש היה נוהג תמיד לתפוס בידיהם של אורחיו, ויחד הם היו מתחילים לרקוד ריקודים סוחפים ושמחים במיוחד לכבודה של שבת קודש. בהמשך הריקודים מתעצמים ומתגברים עד שלאחר הסעודה הם גולשים אלי חצר הרחובות ואליהם מצטרפים בעליצות העוברים והשבים.

גם כאשר מצב בריאותו התרופף, לא וויתר ר' בעריש על מנהגו והיה מבקש מאדם שילווה אותו ל'שול' לשמח עוד יהודי ולבנות עוד נפש בישראל. כל שבור לב הנכנס לבית מדרשנו בכל שעות היממה מתקבל על ידי ר' בעריש בחביבות כשהוא מרעיף עליו טללי חיזוק, ואף מגדיל לעשות כשהוא מציע לו ללמוד עמו.

כשר' בעריש עזב את עבודתו כמלמד בתלמוד תורה רמ"א, היה יושב והוגה בתורה עם חברותות ודואג למזונות וכיבוד לרווחת הלומדים והמבקרים.

אחיו, הרב החסיד ר' ישראל נתן נטע זלוטניק ז"ל נפטר בחודש כסלו תשע"ט בירושלים.

מסע הלוויה בשעה 17:00 מרחבת בית המדרש ברסלב אנשי הצדיק ברחוב אבא שאול 3 שכונת קנה בושם בבית שמש, ובשעה 18:00 מבית המדרש הגדול ה'שול' של ברסלב במאה שערים להר הזיתים שם ייטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

חסידות ברסלב בתי אונגרין בעריש זלוטניק הכנסת אורחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד