כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
רפורמת היבוא

בשורה ליבואנים הקטנים: המדינה תסבסד בעשרות מיליונים

במטרה לעודד את התחרות בין מכוני בדיקות התקן ולסייע ליבואנים הקטנים, הבינונים והמקבילים, יסבסד משרד הכלכלה והתעשייה ב-25 מיליון ש"ח, בדיקות עמידה בתקן רשמי, בכך יחסכו מהיבואנים עלויות משמעותיות וסנקציות בשלבי האכיפה

בשורה ליבואנים הקטנים: המדינה תסבסד בעשרות מיליונים
אילוסטרציה צילום: unsplash

יוזמה חדשה של משרד הכלכלה והתעשייה, בהמשך לרפורמת היבוא, יוצאת לדרך ובמסגרתה יעודדו היבואנים והיצרנים הקטנים והבינוניים (שהכנסתם הכוללת בשנת 2022 אינה עולה על 20 מיליון ₪) בתחומי החשמל ואלקטרוניקה, בנין, כימיה (כולל צעצועים) לבצע בדיקות עמידה בתקן, על אף שאין חובה על פי דין לבצע בדיקה כזו. משרד הכלכלה והתעשייה ישתתף במחיר הבדיקה בגובה של עד 2,000 ₪ לבדיקה או 60% ממחיר הבדיקה הנמוך מבניהם, זאת בהיקף כולל של 25 מלש"ח.

כזכור, הרפורמה בתחום התקינה, שנועדה להקטין את הנטל הרגולטורי על העוסקים ביבוא מוצרים שחלים עליהם תקנים רשמיים, נכנסה לתוקף ב-1.6.2022. במסגרת הרפורמה, נקבע כי יבוא של מוצרים רבים יעשה על בסיס הצהרה או התאמה לתקינה בין לאומית עליה מבוסס התקן הישראלי, ולא תידרש לגביהם בדיקת מעבדה על התאמת המוצר לדרישות התקן. בכך נחסך זמן רב, עלויות בדיקות, עלויות אכסון סחורה על שחרור ועלויות נוספות שנבעו מהמתנה לאישורים הנדרשים טרם שיווק המוצר. 

בתוך כך, הוגברה אכיפתו של הממונה על התקינה בשווקים. אכיפה זו נועדה לפקח על עמידת המוצרים בדרישות התקינה הרשמית, וזאת על מנת להבטיח את בטיחות ובריאות הציבור. לשם כך הושקה מדיניות אכיפה "חכמה" על בסיס הערכת סיכונים ונקבעו בחוק סנקציות משמעותית למפירים.

כחלק ממעקב שוטף אחרי ביצוע הרפורמה, לרבות קשר קבוע עם היבואנים וקבלת התייחסויות מצדם על אופן עבודת הרפורמה בשטח, עלה הצורך של יבואנים רבים להבטיח את עמידת מוצריהם בתקן, בדיקות להן עלות משמעותית עבורם.

כעת, כאמור, יסבסד משרד הכלכלה את הבדיקות. בנוסף, במסגרת היוזמה, עוסק שיפעל לאכיפה עצמית שכזו, יחזיק בתעודת בדיקה וישתף פעולה עם מינהל התקינה, עשוי להפחית את חשיפתו לפעולות פיקוח ואכיפה של מינהל התקינה. העוסקים יוכלו לבצע את הבדיקות הוולונטריות במעבדות המוכרות על ידי מינהל התקינה והכוללות את מכון התקנים הישראלי, חרמון מעבדות בע"מ, אי.טי אל בדיקת מוצרים בע"מ וסיסטם מעבדות מתקדמות בע"מ. 

כחלק מהשתתפות במסלול סיוע, יאשרו היבואנים את פרסום הבדיקות באופן פומבי באתר מעבדת הבדיקה, על מנת שהבדיקה תוכל לשמש גם למטרת בדיקת השוואה, לשימוש יבואנים מקבילים.

שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת הגיב: "אנו מחויבים לעשות הכל כדי לצמצם את הרגולציה שהפכה למחלה ממארת בכלכלה שלנו. הרפורמה שאנחנו מביאים בעולם התקינה תקל את החיים על היבואנים ותשחרר חסמים שבסוף מתגלגלים על הצרכן בקצה. המדיניות שלי היא חד משמעית: צמצום הרגולציה ועודף התקינה המיותר – והשוואה לאירופה. מה שטוב ל-750 מיליון אירופאים טוב גם לעם ישראל".

 

 

יבואנים יבוא תו תקן משרד הכלכלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד