כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

למה להרוס? על השיטות החדשות לתיקוני צנרת

פיצוץ בצנרת, דליפות במרזב או בעיות איטום: מן הסתם גם לכם זה קרה, ואולי גם חשבתם שיש צורך בהרמת מרצפות, הרס קירות, לכלוך והרבה בלאגן. החדשות הטובות: זה לא חייב להיות ככה. כל הפרטים במאמר שלפניכם

למה להרוס? על השיטות החדשות לתיקוני צנרת
תיקון נזילה צילום: freepik

חכו, אל תהרסו!

גם אתם הזמנתם אינסטלטור שאמר ש"אין ברירה חייבים להרים את הבלטות"? או שיפוצניק שטען שצריך להרוס את כל הקיר, להגיע לצינור ולבנות מחדש? יכול להיות שהפתרונות האלה באמת יכולים לעזור, אבל הגיע הזמן לעדכן גם אותם שהטכנולוגיה התקדמה מזמן. שיטות אל-הרס שונות לטיפול בבעיות נזילות, דליפות ופיצוצים בצנרת כבר יצאו לשוק המקצועי, וכיום בעלי מקצוע רבים מתחומי האיטום והאינסטלציה כבר עושים שימוש בהן.

אפשר לומר שהשימוש בשיטות אל-הרס מונע, חוץ מלכלוך ובלאגן, גם בזבוז כסף וזמן יקר.

איתור פיצוצים ונזילות בקלות

האם קיימת נזילה בצינור? ואם כן איפה היא בדיוק? אמצעים טכנולוגיים חדישים מאפשרים איתור מדוייק של הכשל, יחד עם דיוק בתוצאות ובזמן קצר. אחד מהאמצעים האלו הוא מצלמת סיב-אופטי: מצלמה קטנה מיוחדת מצויידת בתאורת לד ומחוברת לסיב גמיש. חוטי חשמל מחברים בין הסיב לבין מסך שנמצא אצל בעל המקצוע. המצלמה מוחדרת אל תוך הצנרת ובאמצעותה מקבלים צילומים ברורים של פנים הצנרת – מה שמאפשר להבין את מיקום הכשל המדוייק. כך, זמן הטיפול בבעיה מתקצר באופן משמעותי ואיתו גם ההוצאות הנלוות אילו בעל המקצוע היה צריך להרים כמה וכמה בלטות עד ההגעה למקום הנכון.

שיטות אל-הרס לתיקון נזילות ופיצוצים בצנרת

שיטות איתור ותיקון נזילות צנרת ללא הרס מאפשרות את מציאת הכשל ותיקונו בזמן קצר יחסית. לפני שפותחו השיטות הטכנולוגיות, שבירת קירות או רצפות ובנייתם מחדש הייתה מקובלת בכל מצב בעייתי כזה. היום כבר אין צורך לסבול מבלאגן ולכלוך מיותרים, כמו גם זמן עבודה ארוך, ובעלי מקצוע יכולים לבחור בשיטת עבודה מועדפת לפי סוג הבעיה והתיקון הנחוץ:

  • הטלאה (פאץ')

שיטת הטלאה היא "טריק" חכם שמאפשר תיקון וסתימת השבר או הפתח שנוצר בצינור ללא צורך להחליפו או להגיע אליו פיזית. בשיטה זו מחדירים אל תוך הצינור בלון שעטוף בחומרי הדבקה מיוחדים לאיטום צינורות יחד עם סיבי זכוכית. לאחר מכן, באמצעות הבלון, מצמידים את התערובת אל דופן הצינור וממתינים להתקשות החומרים. בסיום ההדבקה מוציאים את הבלון וה"טלאי" שנוצר בפנים הצינור נשאר במקומו.

שיטה זו נוסתה בהצלחה במצבים רבים והיא מוכיחה את עצמה רבות, הן בשל הפשטות שלה והן בשל עמידותה ועמידות חומרי האיטום לאורך זמן רב לאחר התיקון. גם בתיקוני מרזב פנימיים, שנחשבים למורכבים יותר, נעשה שימוש בשיטה הזו פעמים רבות. 

  • התזה

היתרון של השימוש בשיטת האיטום בהתזה היא הזריזות שבה ניתן להחזיר את הצנרת למצב העבודה הרגיל, בתום הייבוש. בשיטה זו משתמשים במכשור רובוטי קטן המבצע התזה של דבק אפוקסי ייעודי אל מקום הכשל בצינור. המכשור משמש לצורך הגעה למקום הכשל במידה והגישה אליו מוגבלת או בעייתית. בחלק מהמכשירים מותקנת גם מצלמה שמאפשרת לראות את מיקום הכשל המדוייק ולצפות בתהליך כולו במהלך העבודה. הרובוט יכול לנוע בחופשיות בצנרת, ולפנות לזוויות או צדדים שונים בצמרת על מנת להגיע לטיפול ברמה מיטבית.

הדבק שניתז על ידי המכשיר סותם את הסדק או החור ולאחר זמן לא רב מתייבש על גבי הדופן. לאחר זמן לא רב מתום הייבוש ניתן להחזיר את הצינור לתפקוד שוטף. גם שיטה זו נחשבת ליעילה לצורך תיקון מרזבים. וכל זה באפס הרס – כבר אמרנו?

  • שרוול

השמות שנותנים בעלי מקצוע למכשירים או פעולות שונות זה תמיד דבר מצחיק, אבל במקרה הזה באמת מדובר בשרוול: במצבים של פיצוץ בצינור או סדק בצינור שדולף מים, מחדירים מעין שרוול חזק שעשוי מחומרים עמידים אל תוך הצינור. השרוול בעצם מתפקד "במקום" הצינור ומהווה שכבת מגן חזקה לאורך שנים. בין השאר, הוא מונע חדירת שורשי עצים, סדקים או כשלים כתוצאה מבלאי ומגן מפני מפגעים שונים – טבעיים או מעשה ידי אדם. לצורך התקנת השרוול יש לקחת את מידות הצינור ולנקות היטב את הצינור הבעייתי. גם צנרות ביוב ניתן לתקן בשיטה זו ובכך למנוע צורך בהרס או חפירות מיותרות.

  • פירוק פסולת באמצעות זרוע רובוטית

אז נכון, סתימה בצינור (בטח שבצינור ביוב!) זה לא מצב נעים ולא הרבה מאיתנו מוכנים להתעסק עם זה, אבל היום גם אינסטלטורים ואפילו קבלני איטום מורשים לא צריכים לסבול: בטכנולוגיה חדשה פותחה זרוע רובוטית שמגיעה עד אזור הסתימה ומפרקת את החומרים שגורמים לסתימה. במידת הצורך היא גם מפרקת חומרים קשים כמו אבנים, בטון או ברזלים ומרסקת אותם לאבקה חולית שנשטפת בסופו של דבר בזרם המים. זה כמובן לא אומר שמעכשיו תוכלו לזרוק מגבונים לאסלה בלי הגבלה, אבל במקרה והפעוט השובב שלכם שוב זרק משהו לאסלה ורצה לראות איך הוא נשטף בזרם – תדעו שיש טיפול.

לסיכום

בעבר תשתיות המבנה היו נתונות פעמים רבות להריסה ובניה מחדש על מנת לתקן בעיות שהתרחשו בצינורות או מקומות פנימיים בתשתית המבנה. הרמת מרצפות, הריסת קירות או חפירה בתשתיות גורמים בדרך כלל ללכלוך רב, בלאגן, זמן יקר שמנוצל לצרכי הטיפול בבעיה וכן הוצאה כספית לא מבוטלת – על ההריסה ועל החזרת המצב לקדמותו גם יחד.

כיום ההתפתחות הטכנולוגית בתחום האיטום נמצאת בשיאה, ולבעלי המקצוע בתחום אפשרויות שונות ומגוונות לטפל בבעיות שונות במבנים וצנרות. גם בעיות שנחשבו בעבר למורכבות, כמו תיקון מרזבים פנימיים, זוכות היום לפתרונות יצירתיים ועמידים לאורך זמן. טיפול בצנרת סדוקה על ידי טלאי או התזה, חידוש צינורות פגומים על ידי שרוול ועוד – כל אלו מאפשרים חיסכון משמעותי בכסף ובזמן עבודה והתוצאות לרוב חזקות ועמידות לשנים רבות.

צנרת מים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד