כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
מצלמה נסתרת גילתה

התחקיר חשף: כך פעל צוות ישראלים להטות בחירות בעולם

תחקיר שעליו עמלו באמצעות מצלמה נסתרת צוות עיתונאים מרחבי העולם ובהם 'הארץ' גילה יוצא יחידה מובחרת במשרד הביטחון שמנהיג קבוצת האקרים ישראלית בשם "צוות חורחה", שהתערבה לכאורה ביותר מ-30 מערכות בחירות בעולם | האמצעי: הפצת פייק ניוז ברשתות חברתיות ובכך להטות את דעת הקהל

התחקיר חשף: כך פעל צוות ישראלים להטות בחירות בעולם
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

קבוצת האקרים ישראלים בהנהגתו של טל חנן, בן 50 ששירת בעברו ביחידה מובחרת במערכת הביטחון, פעלה והתערבה לכאורה התערבה ביותר משלושים מערכות בחירות ברחבי העולם באמצעות הפצת פייק ניוז ברשתות החברתיות. כך נחשף בתחקיר מקיף בינלאומי ערכו כמה כלי תקשורת בעולם בהם עיתון 'הארץ' ו'דה מרקר'.

הקבוצה המכונה בשם "צוות חורחה", פעלה מתחת לראדר במשך יותר מעשרים שנה. כאשר התחקיר כלל צילום שיחות במצלמה נסתרת, שבהן נחשף טל חנן מספר בקולו כי השירותים שאותם הוא מכנה כ"מבצעים מיוחדים", הוענקו לסוכנויות ביון, קמפיינים פוליטיים וחברות פרטיות ברחבי העולם כשהמטרה היתה אחת ואין בלתה - להטות את דעת הקהל לצד השוכר את השירותים.

מהתחקיר עלה עוד כי "צוות חורחה" מפעיל אלפי חשבונות מזויפים ברשתות חברתיות שונות - מטוויטר, דרך פייסבוק ואינסטגרם ועד ג'ימייל, לינקאדין, טלגרם ויוטיוב. כן נחשף בתחקיר כי טל מפעיל את שירותיו בין היתר דרך חברה ישראלית בשם 'דמו-מן', שרשומה בחברה באתר שמנוהל על ידי משרד הביטחון הישראלי כדי לקדם ייצוא ביטחוני לעולם. כאשר במשרד הביטחון לא הגיבו לתחקיר שפורסם לראשונה ב'הארץ'.

אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה | צילום: אנספלש.

לפי התחקיר המקיף, השיחות שתועדו כאמור במצלמה הנסתרת עם חנן וצוותו התרחשו בין החודשים יולי עד דצמבר 2022, בין היתר במשרד שממנו פועל 'צוות חורחה' באזור התעשייה במודיעין. חנן תיאר באותן שיחות כי צוותו מכיל אנשים שהם בוגרי סוכנויות ביטחון ישראליות עם מומחיות בכלכלה, רשתות חברתיות וקמפיינים וכן לוחמה פסיכולוגית. עוד חשף במו פיו כי לחברה שבראשותו ישנם שישה משרדים ברחבי העולם. וכי אחיו זוהר מכהן כיו"ר הצוות.

באחת השיחות שצולמו במצלמה נסתרת על ידי עיתונאים שקיימו את התחקיר - נשמע טל חנן אומר: "אנחנו מעורבים בימים אלה במערכת בחירות באפריקה. יש לנו צוות ביוון ובאמירויות גם. עד כה השלמנו 33 מערכות בחירות ברחבי העולם, 27 מהן היו מוצלחות". לצד זאת טען כי 'צוות חורחה' לא היה מעורב באופן ישיר בפוליטיקה האמריקנית.

עוד עלה מהתחקיר המקיף, כי את התשלום על הפרויקטים קיבל באמצעות מטבעות קריפטוגרפיים כמו ביטקוין וגם במזומן. רק בשביל לסבר את האוזן, מדבריו של חנן נודע כי עלות העסקת הצוות לטובת קמפיין בחירות נע בין 15-6 מיליון אירו.

אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה | צילום: אנספלש.

בתחקיר שכאמור נעשה במקביל באמצעות כמה עיתונאים מכלי תקשורת בעולם, נחשף כיצד פעל הצוות באופן מעשי. חנן התרברב בפניהם כי הוא שולט ביותר מ-30 אלף חשבונות פיקטיביים ותיאר כיצד הוא מפעיל אותם. "יש לנו ספרדים, רוסים, אסיאתיים ומוסלמים. בוא נבנה מועמד לבחירות", תוך שהוא מציג לתחקירנים דמות פיקטיבית של אישה בשם 'סופיה ויילד'. לדבריו, "אני אוהב את השם הזה. בריטית. יש לה כבר עכשיו חשבון דואר אלקטרוני, תאריך לידה. הכול".

מאוחר יותר גילו צוות התחקירנים כי 'צוות חורחה' בראשות טל חנן השתמש בתמונותיהם של אנשים אמיתיים כדי ליצור חשבונות מזויפים. במקרה של אותה 'סופיה ויילד' התברר שמדובר באישה ממוצא רוסי המתגוררת בעיר לידס בבריטניה.

חברת 'Google' סירבה למסור את תגובתה לתחקיר. גם טל חנן עצמו סירב להגיב לתחקיר וטען כי הוא צריך אישור מאדם שסירב למסור את שמו לפני שיוכל להגיב, אך אמר בכל זאת לעיתונים שביצעו את התחקיר: "אני מכחיש שנעשה דבר פסול". אחיו, זוהר חנן, מסר בתגובה: "אני עובד כל חיי לפי החוק".

תחקיר צוות חורחה עיתון הארץ טל חנן פייק ניוז פרופיל פיקטיבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד