י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

פסק דין חד משמעי: באבוב יש רק אחת

לאחר תשע שנים של מאבק משפטי מר בין חסידי האדמו"ר מבאבוב לבין חסידי הרמ"ד, הכריע בית הדין באופן חד משמעי ובפסק דין היסטורי - על חסידי הרמ"ד נאסר להשתמש בשם באבוב לבדו, ללא תוספת שם או מספר • בין השאר, הם נדרשים להימנע מלהשתמש בשמות המוסדות של החסידות, בלוגו ואפילו בתלבושת לבנות בית הספר • בפנים: פסק הדין המלא

האדמו"ר  מבאבוב והאדמו"ר הרמ"ד עיבוד: בחדרי חרדים
האדמו"ר מבאבוב והאדמו"ר הרמ"ד עיבוד: בחדרי חרדים

פרק בהיסטוריה:
תחילתו של הסיפור, עם פטירתו של האדמו"ר רבי נפתלי צבי מבאבוב זצ"ל לפני תשע שנים, או אז נחלקה חסידות באבוב לשניים, הפלג הגדול וחלק הארי של החסידים נשארו להסתופף בצילו של האדמו"ר רבי בן ציון - אחיו של האדמו"ר זצ"ל ובנו של האדמו"ר רבי שלמה זצ"ל, ששימש עד אז כרב הצעיר של קהילת באבוב, וקודם ההלוויה מונה על ידי הדיין של החסידות לשמש כאדמו"ר מבאבוב.

האדמו"ר רבי נפתלי זצ"ל השאיר אחריו שני חתנים - רבי יהושע רובין ורבי מרדכי דוד אונגר, האחרון והצעיר מביניהם - מונה יומיים לאחר ההלוויה לשמש כאדמו"ר, ואילו הגיס הגדול הגר"י רובין מונה לכהן כרב הקהילה.

קהילתו של רבי מרדכי דוד התארגנה בנפרד והקימה חסידות נפרדת. הרמ"ד עזב כליל את מוסדות באבוב ופנה לבית המשפט בטענה שהוא היורש ובנייני המוסדות, כולל בית המדרש הגדול ברחוב ה-48 בשכונת בורו פארק בברוקלין ניו יורק - שייכים לו.

השופט היהודי אמר, כי לפני שנבחר להיות שופט הלך לקבל את ברכתו של האדמו"ר רבי שלמה מבאבוב זצ"ל, שאמר לו שכל פעם שמגיע יהודי הוא צריך לעשות ככל יכולתו בכדי שילך לדין תורה. לכן, הודיע השופט כי לא ייתכן שילדיו של רבי שלמה יגיעו לבית המשפט, והוא כפה על הצדדים לחתום שטר בוררות במטרה לשלוח אותם לדין תורה ושיקבלו על עצמם את פסק הדין כך שיהיה לו תוקף של בית המשפט.

הצדדים חתמו על שטר בוררות ובחרו זבל"ה וכל אחד בחר לעצמו בורר בצד שלו, והם בררו עוד שלושה דיינים. צד א. פלג הרמ"ד שהיה התובע מינו את הרב יצחק דב ברגר ממנצ'סטר, ואילו צד ב. הנתבעים חסידי הרב"צ מבאבוב מינו את הרב זלמן גרז, דיין בבורו פארק. שני הבוררים הללו מינו את הרב יחיאל באב"ד אב"ד טארטיקוב, הרב יצחק חיים זלטנרייך אב"ד טשעקווא, והרב אברהם ברוך רוזנברג ממונסי, שאף שימש כבורר בסכסוך הירושות בסאטמר ופוניבז'.

דין התורה נמשך במשך שנים, ולאחר שבית הדין שמעו את כל הטענות משני הצדדים והתעכבו לצורך שמיעת עדויות שונות וקבלת מסמכים ובשל שאלות הלכתיות רבות. במקביל, ברגע שצד התובע תבע את בנייני המוסדות לעצמו, הגיב צד הנתבע ותבע להטיל איסור על פלג הרמ"ד להשתמש בשם באבוב כמו שהוא.

לפני שנתיים התחילו בבית הדין לקבל החלטות, ולפני כשנה וחצי החלו לכתוב את פסק הדין.

בחודש שבט תשע"ג היה הפסק מוכן לחתימה, ואלפי חסידים ייחלו לחזות בפסק המרעיש. משהבינו בצד התובע שהם הולכים להפסיד, נסע הבורר של צד התובע, הרב יצחק דב ברגר, במפתיע למנצ'סטר והדיון התבטל.

מאז, כל פעם שבית הדין קבע לשבת ולהוציא את הפסק, תמיד צד התובע דחה את העניין בטענות שונות, השבוע החליט בית הדין והודיע סופית שלאחר שנדחה שנה וחצי הוא יוציא את הפסק גם מבלי שהבורר של צד התובע יגיע לחתום.

אחד מחסידי באבוב מספר ומסביר ל'בחדרי חרדים': "צריכים להבין, כל המחלוקת שנוצרה יצרה כאב גדול לנו ולחסידות, כי הרי כל השנים הרבי שלנו שימש בתפקיד הרב הצעיר וזה היה דעתו של האדמו"ר רבי שלמה, אבא של הרבי שליט"א, שהוא ימשיך את השושלת, וכך גם בית הדין קיבל וכולם ידעו שהחסידות מגיעה לו. אז אם רוצה מישהו לפתוח עוד חסידות שיפתח, אבל למה לקחת את השמות במדויק אותו דבר, על כל צעד ושעל זה גרם לקרע האמיתי, ולכן אחרי שתבעו אותנו על הבניינים תבענו את השם, שהפך מבחינתנו לזלזול, ואת הצד השני לבעל מחלוקת".

החסיד ממשיך ואומר: "בתחילת הדרך הצענו להם הרבה יותר כסף בשביל שלא תהיה מחלוקת ויהיה שלום, אך הם התעקשו לתבוע את הכל. אך כעת, סוף סוף הבית דין הכריע ויצאה האמת לאור, נקווה שילמדו תועים בינה, שיקיימו את פסק הדין במלואו ויחזור השלווה והשקט למחננו".

פסק בית הדין בבאבוב: סריקה: בחדרי חרדים












בית הדין באבוב חסידות מרדכי דוד אונגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד