כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

השוחד המילולי של לפיד למצביעים מסורתיים

לא רצוי לקחת ברצינות יתירה את אמירותיו ה'מסורתיות' של שר האוצר, שבסך הכול מנסה לפזול לקהלי מצביעים חדשים • טור

השוחד המילולי של לפיד למצביעים מסורתיים

אני מודאג! לא חסר סיבות רבות לדאגה בימים אלו. מה שמדאיג אותי במיוחד ובשונה, אם כי לא מדיר שינה מעיניי בלילות הקיץ החמים, זו אמירתו-הצהרתו של שר האוצר, השר הבכיר וחבר הקבינט יאיר לפיד ״אם בני היה מבקש להתחתן עם גויה זה היה מפריע לי מאד״.

לכבוד השר יאיר לפיד מפריע. אולי גם לרעייתו העיתונאית. לאביו המנוח זה הפריע פחות. לדבריו של טומי המנוח: כל מי ששירת בצה״ל - ראוי להחשב יהודי. מתוך פרוטוקול ועדת חוק חוקה ומשפט. האמירה הזו מפיו של הבן והיורש, בעיתוי הזה מדאיגה וקצת מפחידה אותי.

למה ומדוע?

כולי תקווה, והלוואי שהאמירה נובעת מהתחזקות או מניצוץ שהתעורר! או מהשורשים היהודים ההונגרים מבית אבא ובעיקר סבא. מכמיהה אמיתית לשורשים, למסורת, לניחוח יהודי עתיק יומין ולא רק של התבשילים עתירי הפפריקה ושומן אווזים.

לדאבון ליבי והלוואי והאשם בי ובנטיית רוחי החשדנית, לראות תמיד צל הרים כהרים שגיבים. כבוד השר באמירתו הנ״ל, דווקא על רקע החתונה המעורבת בראשל״צ בהשתתפות השרה יעל גרמן ממפלגתו... 'מפלגת הגמדים' שלא זזים ללא הוראות מפורשות מהיו״ר הדיקטטורי, מגלה לנו את תוכניותיו לעתיד, צפונות ליבו וחשקו.

יאיר לפיד מכוון גבוה, לפסגה. ראשות הממשלה - לא פחות.

הדרך לשם עוברת במרכז. המדיני, הפוליטי והכלכלי. יאיר לפיד ״הבן של״ שגדל בבית פוליטי של מנהיג מפלגה, יודע שאי אפשר עם מפלגת-נישה להגיע ל״טופ״, לפסגה.

כדי ליצור מעמד, הכרה וכוח, מספיקה מפלגת-נישה כגון ״יש עתיד״. לפיד העיתונאי החרוץ, המוכשר והמקושר, עשה זאת מצוין. הוא רכב על גלי ה״מחאה הכלכלית״ של קיץ 2012. כיוון למעמד הביניים שחש מנוצל ולא מיוצג. טיבל ביותר מקמצוץ של שנאת חרדים, סיסמת ״גיוס לכל״ שתמיד שווה כמה מנדטים בשוק המנדטים בישראל. הוסיפו לכך הופעה מלוטשת ושפה חדה, נסיון וידע בהעברת מסרים קליטים לאוזנים כרויות ומעוניינות, העדר תחרות אמיתית משמאל ומרכז-חברתי דהוי ועייף ותופעת ״יש עתיד״ הגיעה לפסגה בת 19 מנדטים. משם רק אפשר לרדת...

להבטיח קל, לבצע קשה. תפקיד שר האוצר הינו תפקיד שוחק, קבר פוליטי לרבים. האמת, לפיד עושה זאת לא רע להפתעתו של בנימין נתניהו ועוד רבים שקיוו למוות פוליטי מוקדם וזריז.

יאיר לפיד שאפתן. הוא לא רוצה למצוא עצמו כמנהיג מפלגה זוטרת-שותפה. גם באם הינו מאמין שמשאלי דעת הקהל שלא נוטים לו חסד רב בימים אלו, טועים. גם באם הוא מאמין שבחירות לא על רקע בטחוני, יחזירו חלק מבוחריו הביתה. הוא יודע ומשכיל כי הפוטנציאל מוצה ובגדול.

בכדי להמשיך לקו-המטרה, לתפקיד מספר אחד. חייבים לכוון למרכז, בתקווה שאת קהל בוחריו המסורתי-היסטורי יש לו. הוא חייב לפזול ולעניין את הקהל שנמצא במרכז המפה הפוליטית. הקהל הזה שמרני ברובו ומצביע מסורתית. ככלל, לא קל להזיזו.

אריק שרון עם קדימה, הוכיח שזה אפשרי ובתנאי, צריכים לשדר אמצע, מרכז. לנסות לתת לכל אחד ואחת מה שהם מחפשים. מסרים כללים, עמומים, שום אמירות בוטות או החלטיות. אריק שרון עשה זאת בגדול, גם בכוח אישיותו שהביאה מנדטים מהימין למרכז-שמאל. יאיר לפיד מאמין, שבכוח אישיותו הכריזמטית ומשנתו האידיאית הוא יכול להעביר מנדטים מהשמאל למרכז-מרכז.

לשם כך נולדה אמירתו האחרונה. הייתה זו אמירה מחושבת, מתוכננת ופיקחית. אמירה בתקווה לשכר בצידה. זו יריה מכוונת במסע הבחירות לכנסת הבאה. לפיד מכוון למרכז - שם נמצא ״בנק המנדטים״ שיכול לשנות את השלטון בישראל.

זה מדאיג אותי מאד. זה עדיין לא מדיר שינה מעיניי. הסיכוי שזה יקרה קטן. אני מאמין ויודע שהמצביע הישראלי יותר חכם ממה שחושבים עליו ראשי המפלגות ומנהלי הקמפיינים. הוא יודע לברור מוץ מתבן, לדעת מה משמיעים לאוזניו בעת בחירות! ומה מתכוונים ו-או יכולים בפועל לעשות!

הנסיון מראה כי מפלגות נישה ״נעלמות״ ולא מצליחות לקנות לעצמם קהל מצביאים מסור ונאמן. גם אביו של יאיר, טומי לפיד, שהיה הצלחה מסחררת בזמנו, שר משפטים בולט, נכשל בפעם השניה עם שינוי כשירד למנדטים בודדים ובשלישית לא ניסה. רפ״י ההיסטורית, ד״ש המיתולוגית, קדימה שהרכיבה ממשלה וכמעט נעלמה. מי שחפץ חיים ו״שרידות פוליטית״ חייב להשתלב בגוף גדול ומסורתי, או לחתור לקולות המרכז.

טומי לפיד לא הפחיד אותי. הוא היה עיתונאי ואיש מוכשר אך פוליטיקאי קטן. הוא אמר מה שהוא חשב! הוא לא עשה חשבון! הוא בז לקוניקטורות פוליטיות. ידעת מה הוא אומר, חושב, מתכנן לבצע. לכן הוא לא היה מפחיד או מסוכן. הוא ליקט מקסימום ממלאי הקולות שהאמין בו ובשיטתו וזהו. הוא היה טומי בצורת טומי, דיבר כמו טומי והתנהג כטומי. טומי! הוא לא ניסה להתחפש! גם כשזה יכל להשתלם לו.

יאיר לפיד מפחיד ומדאיג אותי, כי הינו ״פוליטיקאי״, פיו ולשונו לא שווים. הוא יודע איך להתחפש ולומר מה שרוצים לשמוע וכדאי לו להשמיע ברגע הנתון. ״טומי קטן בעור גדול של יאיר״. יאיר יותר מוכשר מאביו המנוח. יאיר הוא זאב בעור של כבש, שפועה כמו כבש, ומדבר בלשון חלקות העריבה לאוזן מצויה, יאיר מפחיד אותי. הוא מסוכן.

רדידותה של ההנהגה הנוכחית, העדר אלטרנטיבה משמעותית מכיוון מפלגת העבודה והעומד בראשה יצחק הרצוג. העובדה שהימין מוגבל מבחינת פוטנציאל הקולות שהינו מסוגל לגייס, יכולים בטעות לשחק לידיו של אמן יחסי ציבור כמו יאיר לפיד, שמיצב עצמו כשר בכיר ולא רע, בתפקיד כפוי טובה. בפרט לאור העובדה שהתקשורת שבויה בידיו והתמסרה לו מרצון.

אני מודאג, אך לא מדיר שינה מעיניי.
חרדים קיץ ראש ממשלה לפיד מודא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד