כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מגדולי ראשי הישיבות

אבל כבד: הגאון רבי יוסף חיים קופשיץ זצ"ל ראש ישיבת 'פורת יוסף'

הגאון רבי יוסף חיים הכהן קופשיץ זצ"ל שהרביץ תורה ויראה במשך עשרות שנים בישיבת 'פורת יוסף' וזכה להעמיד תלמידים רבים הסתלק הבוקר לבית עולמו בגיל 88. 'בחדרי חרדים' עם קווים ראשונים לדמותו ותולדות חייו של ראש הישיבה שהיה ואיננו | נשבה ארון הקודש

אבל כבד: הגאון רבי יוסף חיים קופשיץ זצ"ל ראש ישיבת 'פורת יוסף'
הגאון רבי יוסף חיים קופשיץ זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: אבל כבד ירד על עולם התורה עם הסתלקותו של ראש ישיבת 'פורת יוסף' הגאון רבי יוסף חיים הכהן קופשיץ זצ"ל שהלך לעולמו בגיל 88 בבית החולים 'שערי צדק' בירושלים. 

מסע הלוויה יחל בשעה 16:00 אחר הצהריים מביתו ברחוב אבינדב 18 בשכונת נווה צבי בירושלים להר הזיתים שם ייטמן.

הגאון רבי יוסף חיים זצ"ל נולד בירושלים בכ"ד כסלו תרצ"ה לאביו הגאון הצדיק רבי צבי הירש הכהן קופשיץ זצ"ל ר"מ בבית היתומים דיסקין ומאנשי ירושלים של פעם, ולאמו מרת חיה רוחמה ע"ה נכדתו של מרא דארעא דישראל הגאון רבי יוסף חיים זוננפלד זצ"ל. 

אביו זצ"ל היה מפארי גידולי תלמידי ישיבת כנסת ישראל שבחברון, ובהגיעו לפרקו נשא את הרבנית הצדקנית ע"ה בתו של הגה"צ רבי שמואל הלל שינקר זצ"ל בנו של הגה"צ רבי אברהם תאני'ס זצ"ל, שייסד את בית המוסר הנודע בירושלים של מעלה בחצר שטרויס, והיה חתנו של מרן הגרי"ח זוננפלד זצ"ל. כל ימיו היה רבי צבי הירש זצ"ל מדמויות ההוד בהיכל ישיבת חברון – כנסת ישראל, בה היה עובר לפני התיבה בהשתפכות הנפש שאין כמוה, והיה מגאוני וצדיקי ירושלים, חרד על קדושתה והיה נערץ וחביב על גדולי הדור זצוק"ל שהיו מפנים רבים מהפונים אליהם שילכו לבקש מרבי הירש זצ"ל שיעתיר עבורם להיפקד בפקודת ישועה ורחמים. כמו כן היה שימש שנים רבות כמנהל הרוחני של בית היתומים דיסקין כשרוחו וצדקותו השפיעה רבות על חניכי המוסד.

אמו הרבנית מרת רוחמה ע"ה שהתייתמה בגיל צעיר מאמה הרבנית לאה גיננדעל ע"ה והסתופפה רבות בצילו של הסבא הגדול מרן רבי יוסף חיים זצ"ל שהבטיח לה ביום חתונתה כי תזכה וכל בניה וחתניה יהיו גדולי תורה ויראה, כפי שאכן התקיימה ברכת אותו זקן כשיחד עם בעלה הגה"צ רבי הירש זצוק"ל זכו להעמיד דורות של גדולי תורה מופלגים ששמם מתנוסס לתפארת בכרם בית ישראל.

בבית גדול וקדוש זה שהיה כולו תורה ויראת שמים, מתוך דקדוקי הלכה ללא כל סייג התחנך הגאון רבי יוסף חיים זצ"ל וכבר בילדותו ניכרו בו מידותיו הנאצלות, יראתו שקדמה לחוכמתו ושקידת התורה שהייתה משוש חייו.

בצעירותו למד בתלמוד תורה 'עץ חיים' בירושלים ולאחר מכן התחנך בישיבה לצעירים 'תפארת צבי' ולאחר מכן עלה ונתעלה בהיכל ישיבת כנסת ישראל – חברון, שם ינק מלוא חופניים דעת חכמה ויראת אלוקים מרבותיו מרנן ראשי הישיבות והמשגיחים זצוק"ל שהעריכוהו והועידוהו לגדולות ונצורות, רבי יוסף חיים והיה מקורב לראש הישיבה הגאון רבי יחזקאל סרנא זצ"ל.

לאחר נישואיו בנה את ביתו עם רעייתו מרת טובה שתחי' לבית ברלינסקי והתגוררו בשכונת גאולה בירושלים, לאחר הקמתה מחדש של ישיבת 'פורת יוסף' החל להרביץ תורה ויראה לצידו של ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן זצ"ל ויבלחט"א הגאון חכם משה צדקה. 

בהמשך עבר להתגורר בשכונת נווה צבי בירושלים ונחשב לאחד מרבני השכונה. בשנת תשמ"ה, בעת הקמת העיתון יתד נאמן על ידי מרן ראש הישיבה הרב שך זצ"ל, מונה לכהן כחבר הוועדה הרוחנית של העיתון לצד הגרב"ש דויטש, הגר"נ זוכובסקי והגר"צ פרדימן. קשר מיוחד היה לו עם מרן הרב שך זצ"ל בו היה דבק. 

מסכת הרבצת התורה של רבי יוסף חיים זצ"ל הייתה לשם דבר, שיעוריו המיוחדים שנאמרו מתוך חדוותא דאורייתא בלתי מוסתרת, היו רק דוגמא אחת למציאות חיים ארוכה שנמשכה למעלה מיובל שנים, כשכל שמחתו וצהלתו שנראתה על פניו תמיד, הייתה אך ורק מלימוד התורה וקיום מצוותיה מתוך הידור ודקדוק ההלכה.

תלמידיו במשך כל השנים מספרים כי היה להם לרב בדרכי הלימוד ועיון התורה, ואב בכל תהלוכות החיים. והיה מפורסם בהתמסרותו לתלמידיו. ליבו היה פתוח לכל דל ונדכה דמותו מאירת הפנים הייתה מקור בלתי נכזב למאות תלמידים, שכנים ובני קהילתו שתמיד קבלו ממנו עצה ותושייה.

בסוף שנת תשע"ג הקימו תלמידיו סמינר לבנות ספרדיות בירושלים בשם "בנות אלישיב" על שמו של הרב אלישיב והגרי"ח כיהן בראש הוועדה הרוחנית של הסמינר. בשנת תשע"ו מונה אף לנשיא סמינר "בנות תמר" על שמה של הרבנית תמר שטיינמן ע"ה.

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, בנים ובנות חתנים, נכדים ונינים לומדי תורה ועמליה ממשיכי דרך אבותיהם לתפארת בישראל.

אחיו הם הגאונים הרבנים; רבי יעקב זאב קופשיץ ר"מ ישיבה לצעירים רמות ירושלים ורבי נתן רב הקריה החרדית בית שמש. אחיותיו: הרבנית בתיה אלמנת הגאון רבי נתן דוד פרידמן זצ"ל, הרבנית רחל אשת הגאון רבי רפאל ברלין מראשי ישיבת ראשית חכמה, הרבנית הינדא אלמנת הגאון רבי מרדכי יודלביץ זצ"ל והרבנית שרה אשת הגאון רבי אברהם בער ליטמנוביץ רב קריית שומרי אמונים בירושלים.

וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'.

יוסף חיים קופשיץ ישיבת פורת יוסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד