כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
סימפטומים קשים

איראן: מאות הפגינו בעקבות הרעלה מסתורית של מאות תלמידות

בני משפחה של תלמידות בית ספר שהראו תסמינים של הרעלה מסתורית הפגינו ביום שלישי מחוץ ללשכתו של מושל העיר הדתית קום שבאיראן. חלק מהתלמידות נאלצו להתאשפז יותר משבוע עקב חומרת הסימפטומים שלהם, אך הרוב שוחררו תוך שעות

איראן: מאות הפגינו בעקבות הרעלה מסתורית של מאות תלמידות
מפגינים נגד המשטר מחוץ לבית ספר צילום: Iran international

מאות הפגינו באיראן לאחר הרעלה מסתורית של מאות תלמידות בית ספר. כ-200 תלמידות ולפחות מורה אחת ב-12 בתי ספר שונים לבנות דיווחו על תסמינים כמו בחילות, כאבי ראש, שיעול, קשיי נשימה, בעיות לב, מאז ה-30 בנובמבר, אז 18 תלמידות בבית ספר תיכון חלו בסימפטומים דומים. שבועיים לאחר מכן חלו שוב 51 תלמידות באותו בית ספר.

מחלקת החינוך נאלצה לסגור את כל בתי הספר בעיר בעלת האופי הדתי - קום למשך יומיים בשבוע שעבר, לאחר שמספר בתי ספר אחרים נפגעו, וגרמו לבהלה ציבורית. כאשר חזרו תלמידים ביום ראשון לאחר סוף שבוע, 37 בנות בשלושה בתי ספר שונים חלו שוב, כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran international

בפרשנות של, נאפיסה מוראדי, חוקר לימודי אסלאם באוניברסיטת אל-זהרה בטהרן, הוא העלה השערות שמאחורי ההרעלות המסתוריות עשויות לעמוד קבוצות אולטרה-דתיות עם אמונות דומות לאלו של הטליבאן באפגניסטן.

מוראדי אמר כי ייתכן והאיסור של הטליבאן על חינוך בנות נתן השראה לדתיים בעיר קום לבצע התקפות על בתי ספר לילדות כדי להחדיר פחד בתלמידות ובמשפחותיהן במטרה סופית להשאיר אותן בבית. הוא המליץ לרשויות לקיים שיעורים מקוונים עד לאיתור מבצעי ההרעלה.

חלק מהתלמידות נאלצו להתאשפז יותר משבוע עקב חומרת הסימפטומים שלהם, אך הרוב שוחררו תוך שעות. במקרים מסוימים, התסמינים נמשכו שבועות. "אנחנו לא רוצים בתי ספר לא בטוחים, יש לאבטח את בתי הספר, ענה לנו אדוני המושל", כך קראו מאות מפגינים תוך שהם כינו את המושל "נוכל" על כך שלא חקר והתייחס להרעלות במספר בנות בתי ספר.

העיר קום עם אוכלוסייה של למעלה מ-1.2 מיליון תושבים היא הבית של רוב מוסדות הדת של איראן. "אתם חייבים להבטיח את שלומם של הילדים שלנו", צועק אחד ההורים בסרטון שפורסם ברשתות החברתיות בעוד אחרים מריעים לו. לדבריו, הפתרון שלו לבעיה הוא לא לשלוח יותר את ילדיו לבית הספר. עד כה, הרשויות לא מצאו את הסיבה למחלה המסתורית.

סגן ראש אוניברסיטת קום למדעי הרפואה, ד"ר מאג'ד מוהבי, אמר ביום שני לסוכנות הידיעות "תסנים" המקושרת למשמרות המהפכה כי בדיקות MRI ובדיקות אחרות שבוצעו לסטודנטיות שנפגעו יצאו תקינות, ושום דבר לא זוהה בדגימות שנלקחו מהן. הוא גם הדגיש שהגורם למחלה לא יכול להיות הרעלת פחמן חד חמצני ממערכות החימום.

סוכנות הידיעות תסנים וכלי תקשורת ממלכתיים אחרים נמנעים מלהזכיר שההרעלות המסתוריות מתרחשות רק בבתי ספר לבנות, אך רבים מאמינים כי ייתכן שמדובר בכוונה מכוונת לתלמידות. לפי אתר 'קום ניוז', הרשויות ניסו לצנזר את הדיווח בתקשורת על התקריות והסיבה להן. מוג'טאבה זולנורי, נציגת קום בפרלמנט, אמרה כי אין ספק שההרעלות הן מכוונות ו"עניין של ביטחון לאומי".

איראן הפגנות באיראן הרעלה תלמידות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד