כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
14 תמונות יקרות

מוזיאונים בפראג החזירו יצירות אמנות ליורשיו של אספן יהודי

שני מוסדות אמנות צ'כיים החזירו 14 יצירות אמנות ליורשיו של אספן יהודי, שנלקחו ממנו באופן לא חוקי במהלך מלחמת העולם השנייה ואחריה. היצירות הללו היו במוזיאון לשמירה במהלך המלחמה, והיו אמורות לחזור למשפחה

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: מתוך הסרטון

מחלקת השירותים הפיננסיים של מדינת ניו יורק הודיעה כי שני מוסדות אמנות צ'כיים החזירו 14 יצירות אמנות ליורשיו של אספן יהודי, שנלקחו ממנו באופן לא תקין במהלך מלחמת העולם השנייה ואחריה.

על פי דיווחים בארה"ב, הגלריה הלאומית של פראג החזירה ארבעה ציורים (שלושה נופים ודיוקן) לצאצאי יוהאן בלוך, שנדרש לתת את יצירות האמנות למוזיאון כתנאי מוקדם להוצאת שאר האוסף שלו מצ'כיה.

המוזיאון לאומנויות דקורטיביות של פראג החזיר ליורשיו של בלוך 10 יצירות המתוארכים למאה ה-18. היצירות הללו היו במוזיאון לשמירה במהלך המלחמה, והיו אמורות לחזור למשפחה.

"ההשבה של היום היא הישג חשוב במשימתנו לספק צדק לקורבנות השואה, לניצולי השואה וליורשיהם", אמרה המפקחת על השירותים הפיננסיים, אדריאן האריס. "אנחנו ממשיכים לעשות כל מאמץ כדי לחפש צדק עבור אלה שנפגעו עקב רדיפות הנאצים, מדינת ניו יורק תמשיך להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה כדי לעזור לניצולי השואה וליורשיהם לשחזר את מה שבצדק שלהם".

"אנו אסירי תודה רבה לגלריה הלאומית של פראג, למוזיאון לאומנויות דקורטיביות בפראג, למרכז התיעוד ולמשרד תביעות השואה במיוחד לרבקה פרידמן, על העבודה המשותפת כדי להקל על החזרת חפצי התרבות האבודים של המשפחה" נמסר מטעם יורשיו של בלוך. "לא רק ששיתוף הפעולה הזה הביא להחזרת יצירות מאוסף האמנות הגנוב של משפחתנו, אלא גם הפגיש בין בני משפחת בלוך תוך כדי מיקוד ההיסטוריה המשותפת שלנו".

יוהאן בלוך (1940- 1869) היה בעלים של מפעל עורות ובעל מניות בחברת מוצרי גומי. לאחר כיבוש צ'כוסלובקיה, עבר בית החרושת המשפחתי והווילה של בלוך בשליטת אפוטרופוס ממונה על ידי הממשלה. ב-1939 ביקש בלוך רשות לייצא את האוסף שלו לאנגליה. משרד החינוך ביקש לבחון את האוסף שלו בצורה יסודית יותר. ב-20 במרץ 1940 המליצה הגלריה הלאומית לתת לבלוך אישור לייצא את האוסף שלו בתנאי שיתרום את ארבעת הציורים למוזיאון. פחות משנה לאחר מותו של בלוך ב-1940, נאלצה אלמנתו למכור את בתיהם של בני הזוג. היא גורשה למחנה הריכוז טרזין ב-1942 ולאחר מכן לריגה בלטביה, שם נספתה.

אומנות פראג צ'כיה נאצים מלחמת העולם השניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד