א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

גם בזה לפיד אשם: קריסתה של חברת צ. לנדאו

חוק מע"מ אפס, מלבד היותו גרוע, הוא אחד הגורמים האפשריים לקריסתן של חברות בניה - בשל הבלבול שהוא יוצר

גם בזה לפיד אשם: קריסתה של חברת צ. לנדאו

בקול רעש גדול שמענו השבוע על קריסתה של חברת צ.לנדאו. חברה קבלנית מבצעת שבנתה פרויקטים רבים ודירות רבות בישראל.

לא יהיה מופרך לגמרי לומר כי הזרז המשמעותי לקריסתה של החברה, הינה ההתנהלותו חסרת האחריות של שר האוצר, כאשר בין היתר הוא מנסה להעביר בכל כוחו את חוק מע״מ 0 % חסר ההיגיון, זאת למרות ההתרעות והאזהרות חוזרות ונישנות של כל המומחים הרלוונטיים בישראל.

נכון, יהיה מי שיאמר שהמצב הבטחוני הוא זה שגרם להאטה במשק, אבל יהיה זה תירוץ קלוש שמנסה להסתיר בעיה גדולה וחמורה.

במאמרי האחרון שהתפרסם באכסניה מכובדת זו, כתבתי בין השאר כי "מתווכים וקבלנים מדווחים על הקפאה כמעט לגמרי של שוק הדיור, כאשר גם במקומות שלא נמצאים בטווח הסכנה והטילים, נרשמה ירידה נוספת, עד כמעט אפס עסקאות. נתונים אלה עדיין לא הופיעו בלמ"ס, אולם הם בוודאי ישתקפו בדו"חות הבאים".

בינתיים כבר התפרסמו הנתונים על הירידה, או שמא יש לומר הצניחה, של מכירת הדירות. מדובר בשפל של 30 חודשים! ירידה של 13 אחוזים מהרבעון הקודם.

אבל הירידה הגדולה ביותר, והיא גם זו שמוכיחה את מה שכתבנו, היא הירידה שנרשמה בקרב הזוגות הצעירים. אלה הפחיתו את רכישת הדירות בלא פחות מ-30 אחוזים. נתון מבהיל שמראה את הבלבול בו נתונים רוכשי הדירות העיקריים במדינה.

במאמר הקודם התרענו מפני עליית מחירים עתידית. אלא שעתה מתברר כי הבעיה כבר נמצאת אצלנו, והיא עלולה להחריף בטווח הזמן המידי. לא מעט מומחים מקשרים את הקריסה של החברה הגדולה למחסור בתזרים, שנוצר, איך לא, בגלל ההאטה בבניה. החברות המבצעות זקוקות לתזרים מזומנים כמו אוויר לנשימה, התוכניות הבלתי מקצועיות, חונקות אותן.

אם לא נעצור את הבלבול הזה עכשיו, הקריסה של חברות נוספות תהיה בלתי נמנעת.

לכן, זה הזמן של לפיד - שיודע לצאת בהצהרות לוחמניות ודרסטיות לגבי דין המוות של בכירי החמאס – לצאת בהכרזה חד משמעית שתרגיע את השוק ותשיב את הרוכשים אל משרדי החברות.

עו"ד מנחם מושקוביץ, מתמחה בתכנון ובנייה ומקרקעין. מבעלי משרד עו"ד 'מושקוביץ ושות'
דירה רכישה בניה צ. לנדאו יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד