כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
כל מה שאתם צריכים לדעת

מהם התסמינים של מרבורג והאם מתפשט כמו קורונה

מהם התסמינים של נגיף המרבורג? האם זה יכול להתפשט באותה מהירות כמו קורונה? ועד כמה אנחנו קרובים לקבל חיסון? כל מה שאתם צריכים לדעת על אחד הנגיפים הקטלניים בעולם שמתפשט כעת באפריקה

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

נגיף דמוי אבולה בלתי ניתן למיגור שהורג תשעה מתוך 10 אנשים שהוא מדביק מתפשט כעת באפריקה. נגיף המרבורג, אחד הנגיפים הקטלניים ביותר שהתגלו אי פעם, וכבר הביא למותם של תשעה בגינאה המשוונית. שני מקרים חשודים זוהו מאז בקמרון השכנה, מה שמעורר חשש שהנגיף עלול להתפשט מתחת לרדאר בלי שאנחנו נשים לב.

ארגון הבריאות העולמי שלח צוותי רפואה לגינאה המשוונית, שפועלים ב"מלוא הקיטור" כדי "להציל חיים ולבלום את הנגיף בהקדם האפשרי". אבל מה זה מרבורג? איך זה מתפשט? והאם יש טיפולים לעצירת התפשטות הזיהום?.

כמה קטלנית מרבורג?

מרבורג הוא אחד הנגיפים הקטלניים ביותר הידועים אצל בני אדם, ארגון הבריאות העולמי דיווח שיש לו יחס מקרי מוות של עד 88 אחוז. אבל מומחים מעריכים שהוא כנראה נמצא קרוב יותר ל-50%, בדומה לנגיף האבולה. זה אומר שמתוך כל 100 אנשים שנגועים במרבורג, מחציתם צפויים למות. עם זאת, מדענים אינם יודעים את שיעור התמותה המדויק. לשם השוואה, לקורונה היו רק שלושה אחוזי מקרי מוות.

האם יש חיסון?

כרגע אין חיסונים מאושרים לטיפול בנגיף. ארגון הבריאות העולמי כינס ביום שני האחרון פגישה דחופה בגלל המקרים הרבים באפריקה, שכלל הזמנת מומחים מכל העולם. חברי קונסורציום החיסונים לנגיף מרבורג ששוחחו עם ארגון הבריאות העולמי - אמרו שייתכן שיחלפו חודשים עד שחיסונים ותרופות יעילים יהיו זמינים, מכיוון שהיצרנים יצטרכו לאסוף חומרים ולבצע ניסויים. מומחים זיהו 28 אפשריות לחיסון ניסיוני שיכולים להיות יעילים נגד הנגיף - רובם פותחו כדי להילחם באבולה.

מה לגבי תרופות, האם הוכח שעובדות?

בנוסף לכך שאין חיסונים, אין גם טיפולים מאושרים לטיפול בנגיף. עם זאת, ארגון הבריאות העולמי בוחן כעת מגוון של טיפולים פוטנציאליים, כולל טיפולים חיסוניים וטיפולים תרופתיים. סוכנות האו"ם לבריאות פרסמה כי יש תרופות להקלת תסמינים מסוימים שיכולים לשפר את סיכויי ההישרדות. טיפול בבית חולים כולל איזון הנוזלים והאלקטרוליטים של המטופל, שמירה על רמות חמצן ולחץ דם, החלפת גורמי דם שאבדו וטיפול בזיהומים מסבכים. על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), טיפולים ניסיוניים מעולם לא נוסו על בני אדם.

כמה רחוקים אנחנו מטיפולים ריאליסטיים?

מומחים אמרו לעיתון הבריטי ה'דיילי מייל' שייתכן שיידרשו מקרים רבים יותר לנתח כראוי את יעילות הנגיף ו'שנים' לפני שתרופה יעילה תהיה זמינה.

פרופסור ג'ימי וויטוורת', פרופסור לבריאות הציבור הבינלאומית בבית הספר לרפואה בלונדון, אמר: "בדרך כלל התפרצויות של נגיף מרבורג מתפתחות מהר מאוד, רק מקרים בודדים נדבקים, וההתפרצות מתפוגגת במהירות לאחר שאמצעי בקרה נכנסים למקום, אם ההתפרצות הנוכחית תלך לפי הדפוס הזה יהיה מאתגר מאוד לבדוק את היעילות של חיסונים מועמדים".

הוא הוסיף: "סביר להניח שכל חיסון יצטרך להיבדק על פני מספר התפרצויות לפני שתהיה לנו תשובה ברורה אם זה עובד". במקום זאת, גורמי הבריאות מקווים שהנגיף שמתפשט באמצעות מגע פיזי ממושך יבוקר לפני שהוא יגרום להתפרצות גדולה יותר.

ד"ר מייקל הד, עמית מחקר בכיר בבריאות עולמית באוניברסיטת סאות'המפטון, אמר גם הוא לעיתון "אין לוח זמנים מיידי של מתי נוכל לראות חיסון מרבורג. יש הרבה מועמדים מבטיחים, אבל הניחוש הכי טוב שלי הוא שכנראה נותרו לנו עוד כמה שנים עד שנראה מוצר מוגמר".

איך מגבילים את ההתפרצות הזו?

מאות אנשים החשודים כנגועים בנגיף כבר הוכנסו לבידוד בגינאה המשוונית. סוכנויות סיוע בינלאומיות שלחו צוותי רפואה למקום בו אותרו כל 16 המקרים עד כה.ארגון הבריאות העולמי שלח מומחי חירום בריאותיים באפידמיולוגיה, ניהול מקרים, מניעת זיהומים, כדי לתמוך במאמצי עצירת ההתפשטות. המדינות השכנות קמרון וגבון הגבילו את התנועה לאורך גבולותיהן בגלל חששות מהידבקות.

מהם הסימפטומים?

התסמינים מופיעים בפתאומיות וכוללים כאבי ראש עזים, חום, שלשולים, כאבי בטן והקאות, הם נעשים חמורים יותר ויותר. בשלבים המוקדמים קשה מאוד להבחין בין מחלות טרופיות אחרות, כמו אבולה ומלריה. חולים נגועים הופכים ל'דמוי רוח רפאים', ולעתים קרובות מפתחים עיניים עמוקות ופנים חסרות הבעה. זה מלווה בדרך כלל בדימום במספר מקומות כולל באף. כמו אבולה, אפילו גופות מתות יכולות להפיץ את הנגיף לאנשים שנחשפו לנוזלים של הגופה.

איך הנגיף מתפשט?

זיהומים מתחילים בדרך כלל באזורים שבהם לאנשים יש חשיפה ממושכת למכרות או למערות המאוכלסות במושבות עטלפי פירות נגועים. עטלפי פירות נושאים באופן טבעי את הנגיף. עם זאת, הוא יכול להתפשט בין בני אדם, באמצעות מגע ישיר עם נוזלי הגוף של אנשים, משטחים וחומרים נגועים.

בגדים ומצעים מזוהמים מהווים סיכון, וכך גם טקסי קבורה הכוללים מגע ישיר עם הנפטר. בגינאה המשוונית, הנגיף נמצא בדגימות שנלקחו מחולים שנפטרו הסובלים מתסמינים הכוללים חום, עייפות והקאות ושלשולים מוכתמים בדם. עובדי שירותי הבריאות נדבקו לעתים קרובות בזמן שטיפלו בחולי מרבורג.

למה זה נקרא מרבורג וכמה זמן מדענים יודעים על זה?

מרבורג הוכרה לראשונה ב-1967, כאשר התפרצויות של קדחת התרחשו במקביל במעבדות במרבורג ובפרנקפורט - גרמניה, ובבלגרד - יוגוסלביה (כיום סרביה). הזיהומים אותרו בשלוש מעבדות שקיבלו משלוח משותף של קופים אפריקאים נגועים.

אפריקה אבולה נגיף נגיף הקורונה (1) נגיף קטלני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד