כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
מאשים את אוקראינה

לוקשנקו מזהיר שבלארוס תצטרף לקרב אם תותקף

הדיקטטור של בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, האשים את אוקראינה בפלישה של רוסיה בשנה שעברה, ומתעקש כי בלארוס היא "אומה שלווה" למרות שאפשרה לשטחה לשמש כמקום ביניים למלחמה לחיילים הרוסים. "אם הם יבצעו תוקפנות נגד בלארוס, התשובה תהיה מיידית", אמר

לוקשנקו מזהיר שבלארוס תצטרף לקרב אם תותקף
פוטין בפגישה עם לוקשנקו צילום: אתר הקרמלין

הרודן האחרון של אירופה, נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו מאשים את אוקראינה במלחמה, ומזהיר שבלארוס תצטרף לקרב אם תותקף. הוא התעקש כי בלארוס היא "אומה שלווה" למרות שאפשרה לשטחה לשמש כמקום ביניים למלחמה מול אוקראינה, כשמאות אלפי חיילים רוסים מגיעים לאוקראינה דרך בלארוס.

במסיבת עיתונאים במינסק, לוקשנקו התנגד שוב ללחץ מצד מוסקבה לשלוח חיילים משלו לאוקראינה, והזהיר שהוא יעשה זאת רק אם ארצו תותקף. באזהרה חמורה לאוקראינה ולמדינות מערביות אחרות, אמר לוקשנקו: "אני מוכן להילחם יחד עם הרוסים משטחה של בלארוס רק במקרה אחד: אם לפחות חייל אחד ידרוך בבלארוס כדי להרוג את האנשים שלי".

"אם הם יבצעו תוקפנות נגד בלארוס, התשובה תהיה מיידית", אמר. "המלחמה תהיה בקנה מידה שונה לחלוטין". מסיבת העיתונאים של לוקשנקו התקיימה ביום חמישי, יום לפני הפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, וייתכן שדבריו תוכננו אסטרטגית כדי להתאים ציפיות ולהקדים בקשה שלוקשנקו יפעיל את כוחותיו באוקראינה.

לפני שנה פלשו כוחות רוסים דרך בלארוס לאוקראינה, בניסיון כושל לכבוש את קייב, בירת אוקראינה. החיילים האלה נהדפו ומאוחר יותר נמלטו בחזרה לבלארוס. מאז, כיוון שרוסיה ספגה שורה של תבוסות בשדה הקרב שהצריכו תגבורת, לוקשנקו לא הציע לשלוח את חייליו להצטרף למלחמה, למרות שיתוף פעולה צבאי שהולך וגובר בין המדינות, כולל הבאת חיילים רוסים נוספים לתוך בלארוס.

בלארוס תלויה מאוד ברוסיה בסיוע כלכלי וסיוע ביטחוני, אך עד כה הוכיח לוקשנקו שהוא לא מוכן להקריב את חייליו שלו כדי לעזור לפוטין להשיג את מטרותיו באוקראינה, כולל סיפוח בלתי חוקי של ארבעה שטחים אוקראינים.

ביום חמישי, לוקשנקו האשים את קייב והמערב במלחמה, ואמר כי אוקראינה במתקפה. "זו לא פלישה; השלטונות האוקראינים גרמו למבצע הזה", אמר לוקשנקו. "אילו היו מגיעים להסכם עם רוסיה לא הייתה מלחמה".

"לא הייתה פלישה", המשיך לוקשנקו. "אני מאמין שזו ההגנה על האינטרסים של רוסיה ושל האנשים האלה, הרוסים, שחיים שם".

לוקשנקו אמר גם שהמערב לא רוצה להפסיק את הסכסוך. "אתם מסלימים את הסכסוך הזה היום", אמר, והפנה את דבריו לכתבים מערביים במסיבת העיתונאים. ארצות הברית לא רוצה שלום, אמר. "הם כופפו את אירופה וגורמים לה לעשות את זה מה שהם רוצים". לוקשנקו גם מתח ביקורת על נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, ואמר כי עליו לנקוט "מדיניות עצמאית" ולהרחיק את עצמו מארצות הברית ובעלות בריתה.

אבל בתוך כל הדיבורים הקשים, לוקשנקו חזר והדגיש את חוסר הרצון שלו להסתבך במלחמה. "אנחנו לא רוצים מלחמה," אמר. "אנחנו בשום פנים ואופן לא נשלח את החיילים שלנו לאוקראינה אלא אם תבצע תוקפנות על בלארוס משם".

אלכסנדר לוקשנקו מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין ממשלת אוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד