כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
שמחה וששון ליהודים

לקראת ר"ח אדר: ראיון מיוחד עם 'שר השמחה'

משנכנס אדר מרבים בשמחה: בעיתון כפר חב"ד מתפרסמת כתבה על שר השמחה עמי מימון בחודש המרבים השמחה | כתב: ישראל אלפרוביץ

לקראת ר"ח אדר: ראיון מיוחד עם 'שר השמחה'
עמי מימון צילום: באדיבות המצלם

משנכנס אדר מרבים בשמחה, ומה יותר מתאים מאשר לדבר עם שר השמחה בדורנו הלוא הוא ר' עמי מיימון:

הוא נולד בבת ים, למד במוסדות חינוך חב"דיים, הוציא סמיכה לרבנות וכיום שדרן ואיש תקשורת פופולרי במגזר החרדי, התוכנית חידודון בהנחייתו זוכה לרייטינג גבוה. בשיחה מרתקת מנפץ עמי מיתוסים, מדבר על שמחה וחסידות ומה שביניהם מחזק באמונה ומשתף ברגעים אישיים מחייו

השבוע קראנו בתורה את פרשת משפטים - פותח אמן המשפטים את השיחה – משפטים ראשי תיבות: מ'צווה ש'השופט י'ציע פ'שרה ט'רם מ'שפט. אם נרצה – זו המהות של תורת החסידות: לפני שאתה תוקף את האחר, תנסה לקרב אותו. במקום להילחם, תדליק לו את האור בעדינות וכך תחבר אותו.

יום בהיר אתה מוצא את עצמך משמח אנשים

האמת שעוד משחר ילדותי הייתי הילד הכי מצחיק בכיתה, תמיד אהבתי את מעשי הקונדס, למדתי בבית ספר חב"ד בתל אביב והמורים הזכורים לי מאותה תקופה הם הרב אשר קדוש מכפר חב"ד הרב נתנאל זכריהו כיום רב הקהילה העדנית בבני ברק (לאחרונה עשה חנוכת הבית בבני ברק והגיעו אליו גדולי ישראל) והרב שמען ידגר איש חינוך וותיק וכיום מנהל ישיבת אור שמחה, תמיד אהבתי לצחוק ולחייך, לקחת את הלימון ולהפוך אותו ללימונדה. כשבגרתי הבנתי שאפשר להגיע ללבבות ההמונים באמצעות חיוך, בן אדם עצוב אתה לא יכול לדבר אתו קשה לו להשפיע, אדם שמחייך, בחיוך אחד יכול לכבוש את העולם. התחלתי לשדר ברדיו פיראטי שנקרא קול צופייך בתכנית בוקר הייתי מעודד אנשים לעבודת השם, לקום בשמחה, "להגיד בבוקר חסדך". הייתי מכניס בתכנית רעיונות מתורת החסידות וציטטות משיחות של הרבי, ואנשים שלא נחשפו לרעיונות האלה עד אז והיו רגילים לעבוד את ה' מתוך בכי ומרירות התחילו להפנים את הרעיונות ולהתקרב לעבודת ה' בדרך החסידות.

החסידות והשמחה הולכים שלובי זרוע אצלך

אכן, מקובל לראות את החסידות בתור דבר רציני, דרך בעבודת ה', וזה נכון, אבל שמחה היא האתגר האמיתי של דורנו, ושמחה אמיתית בעיני יכולה להיות רק אצל מי שלומד חסידות, החסידות עוזרת לנקות את הראש ולרומם את האדם ואז קל לו יותר להיות בשמחה, בלי חסידות אי אפשר חד משמעי, אני פוגש הרבה אנשים במצבים פחות שמחים ומסביר להם שצריכים להתרומם מהגלותיות, לחיות גאולה, כפי שהרבי החדיר בנו כל השנים. כל ההוראות של הרבי זה הוראות של שמחה, ואחדד ואוסיף שהחסידות גם מכווינה לשמירה על תורה ומצוות כתנאי לשלוות הנפש ושמחה, בהשגחה פרטית ראיתי השבוע בגיליון התקשרות מכתב של הרבי לאשה שאמרה שיש לה פחדים, הרבי מנחה אותה להתחזק בתורה ומצוות באופן המתאים לרצונו של בורא עולם ומנהיגו כמפורט בשולחן ערוך. הרבי מוסיף, שאם תקשה הרי נמצאים סביבנו אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות ונראים שמחים ומאושרים? האמת היא שאין לדעת מה בתוך ליבם פנימה, ועוד, אם אינם מרגישים את החולי שלהם הרי זהו סימן שהחולי כבד יותר. זה המוטו שלנו, לעודד שמחה באמצעות הליכה בדרך התורה והמצווה ולימוד חסידות. זו שמחה אמיתית ונקיה מהוללות.

באיזה שלב התמסדת?

המשכתי ברדיו הפיראטי עד שנאלצתי להפסיק, כנראה שזה היה מדי מוצלח כי הלשינו עלי ונכנסתי לבית המעצר, העילה - שידור ברדיו פיראטי. הייתי עצור למספר שעות, התקשרתי לאשתי לעדכן אותה שהיא צריכה להוציא את הילדים מהחיידר, כששמעה שאני עצור אמרה לי: אשריך שנתפסת על דברי תורה. ואז הבנתי שאני צריך לשדר באופן חוקי. כשנפתח רדיו קול ברמה הגשתי בקשה לשדר, הם הכירו אותי והסכימו לקבל אותי מיד בלי אודישן אבל מנהל התוכן היה יהודי חרדי ליטאי והוא אמר לי אתה חסיד חב"ד לא תוכל להיכנס לפה, אמרתי לו: מה שהרבי יחליט זה מה שיהיה. קיבלתי שידור ניסיון לשעה, אחרי שראו את הרייטינג הגבוה אמרו לי לא שעה תשדר אלא שעתיים, והיום זו התכנית המובילה בכל הסקרים, ואני כמובן ממשיך בקו הזה של החדרת תכנים של תורה ומצוות ועבודת ה' מתוך שמחה בדרך החסידות, אנחנו משפיעים על המוני יהודים בדרך הזו

ממה שהובן עד עכשיו נראה כי השמחה זורמת אצלך באופן טבעי, איפה האתגר שלך?

לפני שמונה שנים בתחילת חודש אדר נפטר הבן יהודה שמואל שבוע אחרי הבר מצווה שלו, הוא סבל ממחלה מגיל צעיר אך יכל לחיות אתה עד גיל שלושים, אבל הקב"ה החליט אחרת. אני קניתי לו תפילין רש"י ור"ת וכל העניינים ושבוע אחרי הבר מצווה נלקח לשמיים. אתה מבין מה זה, שר השמחה שמשפיע שמחה לכל עם ישראל, ביום הראשון של מרבים בשמחה מקבל כזה דבר, זה היה רגע של משבר, אמרתי לקב"ה מה קורה פה, מאיפה מקבלים כוחות להמשיך? הבטתי בתמונה של הרבי והרבי החזיר לי חום ואהבה, ואנחנו כמו בנים של הרבי מבינים שכל מה שקורה פה זה הכנה לגאולה וצריך למנף את זה לחיבור וחיזוק עוד יהודי לאבינו שבשמים. הסתיימה השבעה וחזרתי לשדר, עליתי לשידור וסיפרתי לאנשים את הסיפור האישי שלי ומה שעברתי, היה רייטינג מטורף באותו יום חצי מיליון איש באוויר, אחרי שסיפרתי הרגשתי שאנשים עוזרים לי וקבלתי כוחות מהמאזינים, זה עזר לי לעשות את הסוויץ במוח ומאותו רגע הבנתי שאני ממשיך עם השליחות שלי, בשעה השניה כבר חזרו השמחה והצחוק לתכנית, מאז התחלנו בפעולות מטורפות ביתר שאת ויתר עוז להגביר את השמחה, בנוסף יש פינת חסד בתכנית שבה אני עושה טוב לאנשים ברמה שאפילו משרדי ממשלה לא מצליחים, ממש דברים גדולים.

מה זה בעצם החידודון?

זה קונספט שאני יצרתי, שאלות ותשובות בענייני הלכה שמחדדים את המוח, את האהבה שלי להלכה רכשתי בלימודי בישיבת תומכי תמימים בקרית גת אצל ראש הישיבה ורב העיר קרית גת הרב משה הבלין שליט"א ובהמשך כשהוצאתי תעודת סמיכה לרבנות אצל הרב הבלין ואצל רבה של קריית מוצקין הרב דוד מאיר דרוקמן שליט"א, ואני משתדל להנחיל את זה בתכנית. למשל לאחרונה דנו בשאלה על המלך: הכותרת – "מלך מסתפר בכל יום מי מספר את המלך?" הרמב"ם בהלכות מלכים (פ"ב הלכה ה') כותב, 'מלך מסתפר בכל יום'. ואילו מאידך יש דין של יראה מהמלך ואדם הרואה את המלך כשהוא מסתפר חייב מיתה. א"כ איך היה מסתפר ועוד בכל יום? זו שאלה שלקוחה משיחה של הרבי בפרשת צו תשמ"ה, והתשובה בשיחה לאחר דיון ארוך על פי הלכה אחרת של הרמב"ם (הל' מלכים פ"א הלכה ח') "נביא שהעמיד מלך משאר שבטי ישראל, והיה אותו המלך הולך בדרך התורה והמצווה ונלחם מלחמות ה', הרי זה מלך וכל מצות המלכות נוהגות בו, אע"פ שעיקר המלכות לדוד, ויהיה מבניו מלך" ממנה מסיק הרבי כי יתכן מצב שיהיו שני מלכים בישראל בעת ובעונה אחת, ואצל שניהם נוהגים כל מצוות המלכות, לכן אפשר לאמר כשהמלך היה מסתפר, היה מגיע נתין של מלכות אחרת כדי לספר אותו. אני גם מכניס מושגים שקשורים לחסידות, מי היה אדמו"ר הזקן, מי אמר אימתי קאתי מר, ועוד. בימי בין המיצרים, אני נוסע לרבי מי"ז תמוז עד ר"ח אב, מדוע? כי בר"ח אב יש הוראה של הרבי לערוך סיומים, אני לא יכול להיות בחופש, אני צריך לחזור ולשדר דברים שקשורים לימים אלה, אני עושה חידון בהלכות בית הבחירה כהוראת הרבי ללמוד הלכות בית הבחירה בימים אלה, וגם עושה סיומי מסכת, שזה דבר שהרבי דיבר עליו המון, יאמר לזכותו של עורך העיתון ר' מנחם כהן שי' שהוא דואג להביא לי את האנשים שיעשו סיומים. אני מדגיש תמיד ברדיו שכל העניין של רדיו נוצר אך ורק בשביל לפעול בעניינים של הרבי, אחרת אין הבדל בין הרדיו הזה לשאר ערוצי השידורים. יש אצלנו גם פינה יומית בתניא עם הרב נדב הכהן, אחרי שאמי נפטרה בחודש ניסן בשנה שעברה עשיתי עם הרב נדב מהלך מטורף, רובוט שהתקינו עליו תניא יומי ואתה מקבל אותו אליך למכשיר בשמע, באמצעות שליחת הודעה למספר הטלפון 0584000759 , תוך שבוע היו לנו עשרות אלפי משתתפים בכל העולם. בתוך החידודון בין לבין אנחנו משלבים גם חידודי לשון מקוריים לבדר ולשמח את עם ישראל.

תן לנו כמה חידודי לשון בשלוף

ביקשת יפה אז תקבל:  בעל מקצוע אחד פרסם בכל העלונים ובכל האתרים: עושה עבודות במחיר סימלי. כל יום הגיעו אליו עשרות פניות עבודה. הוא מגיע ועושה את עבודתו, בא אליו מזמין העבודה ומשלשל לכיסו שטר של 200 שקלים. אומר לו זה מעט מידי שים לי עוד, נותן לו עוד 200 שקלים והוא בשלו זה לא מספיק. שואל אותו: הרי פרסמת שאתה עושה עבודות במחיר סימלי, מה בדיוק סימלי פה?? ענה לו: שים לי עוד ושים לי עוד.... עוד אחד: אדם אחד ראה שבקצביה יש שני כרובים ליד העופות. שאל האיש את הקצב בשביל מה הכרובים? ענה לו: הם עוזרים לי בעבודה. שאל אותו: במה הם עוזרים לך? ענה לו: הם פורסים את הכנפיים. שנאמר "והיו הכרובים פורשי כנפיים".. ולסיום: מה כותבים על השניצל שמחלקים בחדר האוכל בישיבה? "אין עוד מלבדו"

מעבר לפעילות בציבור החרדי איפה אתה מרגיש שאתה מצליח להשפיע על עוד קהלים?

יש לנו בתכנית גם פינת אומן באמונה בה אנו מעלים לשידור אמנים שאינם שומרי תורה ומצוות לעת עתה ומוציאים מהם את נקודת האמונה שלהם, עולים אצלי סלבריטאים מהשורה הראשונה, למשל הזמר רותם כהן עלה אצלי אמרתי לו מה החלום לך אמר לי החלום שלי שאבא שלי יניח תפילין אמרתי לו מה הבעיה בוא נעלה את אבא שלך על הקו, אני מעלה את אבא שלו על הקו ואומר לו תשמע הבן שלך רוצה שתניח תפילין הוא אומר אני מוכן לקבל על עצמי תפילין אבל יש לי בעיה מה הבעיה אין לי תפילין.. אמרתי לו: זו הבעיה? הכרזתי בשידור: מאזינים יש פה יהודי שקיבל על עצמו תפילין מי יכול לעזור? תוך דקות סידרנו לו זוג תפילין חדשות, הבן אדם קיבל תפילין והתחיל להניח, רותם התקשר אלי בוכה ואמר לי מה שאני מנסה לעשות שנים הצלחת בשניה. זה ממש נקרא לקחת חושך ולהפוך אותו לאור, ואגב בחסידות מובא שחושך המעלה שלו יותר גדולה מאור ובגלל המעלה הגדולה שאי אפשר להכיל אותו לכן זה נראה חושך, נאמר "יוצר אור ובורא חושך" אור עולם היצירה חושך עולם הבריאה ועולם הבריאה הוא גבוה יותר מעולם היצירה, צריך לקחת את החושך ולגלות את הנקודה האמיתית הנעלית שלו. לפני כמה שנים זכיתי בכנס באילת במקום הראשון צל"ש בין כל תכניות הרדיו, קיבלתי תעודה וזה עשה קידוש השם גדול שהחידודון של מיימון נבחר על ידי שופטים שאינם שומרי תורה ומצוות לקבל פרס.

אילו פעולות נוספות של שמחה אתה עושה?

ביום יום אני גם תקליטן אירועים, כשאני נכנס לאולם אנשים מרגישים שמחה, לא סתם קיבלתי את הכינוי שר השמחה, זו מתנה מהקב"ה לא דבר מובן מאליו, אני קורא את החתן כלה קורא את הציבור ומצליח לגרום להם התרוממות ועליית מצב הרוח. מעבר לכך ששמחה קשורה עם יהדות וחסידות ועבדו את ה' בשמחה, אני גם חושב ששמחה זה דבר שיכול להועיל מאוד לאנשים במצבים קשים של בריאות ועוד ולכן רואה בעיסוק הזה שליחות חשובה.

חזק אותנו באמונה

הייתי ב770 בכנוס השלוחים עמד לידי יהודי שביקש ברכה שהרבי יתן לו דולר ,אמרתי לו תבקש מאנשים, עבר אצל כל מי שהיה שם ושאל למי יש דולר אף אחד לא נתן לו דולר, אמרתי לו: אם אתה מאמין באמת תקבל דולר. פגש מכר שלו מקדמת דנא שיש לו הרבה דולרים של הרבי, המכר אומר לו יש לי דולרים אבל אני לא זוכר איפה הנחתי אותם, הפכתי את הבית שנים ואני לא מוצא אותם, אם אמצא אביא לך. זה היה ביום שישי. אחרי שעתיים המכר מתקשר אליו תבוא דחוף הוא מגיע אומר לו מצאתי את הדולרים במעטפה בתוך גמרא. הוא מסתכל על התאריך שרשום על הדולר ומה התאריך? של היום הזה, הרבי שלח לו דולר לכבוד כינוס השלוחים. שמעתי את זה ואמרתי לעצמי אני מקנא, אני גם רוצה דולר. אני כבר בדרך למטוס מתקשר אלי יהודי נוסף שגם שמע את הסיפור הזה ואומר לי תבוא, באתי אליו, הוא נותן לי שני דולרים של הרבי, לי ולאשתי. כמעט עשיתי קולע מרוב התרגשות. כל דבר של הרבי, שיחה מאמר אגרת קודש, אני לא לומד סתם, אני מרגיש שזה חלק ממני ואם בן אדם לא מרגיש ככה הוא מאבד את המטרה, צריך לעשות הכול מתוך חיות, כאילו זה פעם ראשונה

אפיזודה מקורית שאירעה במהלך השנים

נפגשתי עם הרב עובדיה יוסף זצ"ל כמה פעמים, באחת הפגישות הוא תפס לי את הגומיה בזקן ואמר: אתה חסיד חב"ד, בחב"ד לא נוגעים בזקן, זקן זה י"ג תיקוני דיקנא. גם עם בנו יבדל לחיים טובים הרב הראשי הרב יצחק יוסף שליט"א נפגשתי והוא אמר לי אני נהנה מהחידות שלך.

עשינו עם עמי שו"ת לפי סדר הא"ב:

א אודי אחי, יד ימיני, עליו עומדים כל האירועים והפקות השמחה

ב בת ים עיר הגאולה, זכינו בה לשליח הנערץ והבלתי נשכח הרה"ח זמרוני ציק ז"ל שהשפיע במסירות נפש עלי באופן אישי ועל כל הקהילה רבות בענייני חסידות וגאולה, והיום בנו ממשיך דרכו הרב חיים ציק שי'. כתוב שלעתיד לבוא יצאו כל האבנים טובות ומרגליות מחופי יפו וזה בדיוק מול הבית שלי

ג גאולה

ד דברי חכמים בנחת נשמעים

ה התוספת של האות ה' למילה ילדים. כל החיים של האדם זה הילדים

ו ואני אבטח בך

ז זכות לשדר ולזכות את עם ישראל, על כל העניינים הנלווים לכך

ח חיוך תמיד עוזר

ט טלי אשתי, אשת חיל עטרת בעלה, שלי ושלכם – שלה הוא

י אות קטנה עם משמעות גדולה, בה מתחיל שמו של הקבה

כ המילה "כפש" בערבית זה פחד. בחודש אדר ונהפוך הוא, "מא תכפש" – (אל תפחד)

ל לעתיד לבוא

מ מיימון. מילת המפתח להצלחה

נ נבו הר נבו, משה רבנו זכה להגיע להר נבו = נ' בו, שער הנו"ן.

ס סובב כל עלמין

ע עמי חביבי

פ פרנסה זה לגוים, עשירות ליהודים

צ ציפרלקס, כדור נגד דיכאון. חצי מהמדינה כבר לוקחים אותו והחצי השני גם עלולים לקחת אותו, הפתרון – להקשיב לחידודון.

ק קול ברמה תחנת האם

ר רבי. נשיא הדור

ת פילה עם כל העניינים

ש שומעים אותך בכל מקום, כל מילה מגיעה למקומות נידחים. התקשר אלי משגיח ישיבה ליטאית ואומר לי בחייאת עמי לא מבין מה קורה פה, אני כל יום אומר לבחורים כנסו ללמוד והם לא מקשיבים לי, אתה פעם אחת אמרת בשידור ללמוד לזכות עם ישראל וכל הבחורים נכנסו! זה כוחו של שידור וצריך לדעת לנצל אותו לקדושה.

ת תפילה עם כל העניינים

לסיום, מה המסר שלך לקוראים?

לצחוק ולשמוח כל היום, להאמין, לבטוח נטו בקב"ה, לזרוק את השכל, להשתדל להיצמד לדברי הרבי, ככה מצליחים.

 

עמי מימון פורים אדר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד